Abrir Puertas y Ventanas (2011)

Alternatieve titel: Back to Stay

Argentinië / Zwitserland / Nederland

geregisseerd door Milagros Mumenthaler
met María Canale, Martina Juncadella en Ailín Salas

Drie zussen, Marina (21), Sofia (20) en Violeta (18) keren terug naar hun ouderlijk huis in Buenos Aires na de dood van hun grootmoeder. Ze doen hun best om om te gaan met deze periode van overgang en onzekerheid. Op een dag verdwijnt Violeta met een mysterieuze man zonder enige waarschuwing. De leegte die achtergelaten wordt door de afwezigheid van Violeta doet zich voelen in het huis. De relatie tussen Marina en Sofia wordt moeilijk en verhoogt hun kwetsbaarheid en verdriet.

avatar van Verhoeven
Goed voor een Gouden Luipaard. Hopelijk koopt een Nederlandse distributeur de film ook aan want er hebben tot nu toe niet veel prijswinnaars in Nederland gedraaid.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Volgens de website van het IFFR in elk geval daar te zien. Kans op distributie in NL lijkt me ook aanzienlijk omdat het een Nederlandse co-productie is.

starbright boy schreef:

Vanaf 23 februari 2012 in de bioscoop (Just Film Distribution)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Drie meisjes worstelen met de dood van hun grootmoeder en met volwassen worden en elkaar loslaten. Mooi gespeeld en geregisseerd. De film speelt zich grotendeels in een huis af, maar daar wordt fraai gebruik van gemaakt. De film is iets te kunstmatig (er komt buiten de jongen die een appartement bij hen lijkt te huren) zo ongeveer niemand langs), Op eenderde een briljante scene waarin de meisjes luisteren naar het liedje Back To Stay, waar de Engelse titel vandaan komt. Zeldzaam mooi gebruik van een liedje in een film.

De beelden zijn fraai, maar het drama is dermate traag en behoedzaam van toon, dat het een "onthaastingsfilm" lijkt. Een weemoedig, melancholiek, loom verhaal, met lange stiltes, dat zijn fundamenten mist omdat het hoe en waarom van de onderlinge spanningen tussen de personen niet uitgelegd wordt. Daardoor valt voor mij de emotie weg en wordt het geheel ongeloofwaardig, zelfs onnodig. O ja, de seksscène aan (zowat) het einde is prachtig en geil gefilmd.

gauke schreef:

Prima onder woorden gebracht hier sluit ik me bij aan.

avatar van Decec
Het is geen drama maar komedie film

avatar van Decec
Een matige komedie/dramafilm...
Geen komedie, zie geen humor...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Geen moeite waard...

avatar van david bohm
Prima film over drie intrigerende zussen die in het huis van hun overleden grootmoeder verblijven, meestal in horizontale positie. De dames liggen graag, desnoods op een lawaaierig pulserend ledikant. Subtiele humor en drama, met name de oudste speelt sterk wat beloond is met een Gouden Luipaard. Zij heeft iets innemends, iets waar de buurman/huurder het mee eens is. Mooi liedje nog op het laatst van de vertrokken jongste zus.

Film over drie zussen. Het verhaal bouwt langzaam op. Heel erg langzaam. In het begin lijkt het dan ook een nogal lege film en zie je voornamelijk drie zussen die zich vervelen en ruzie maken. Maar gaandeweg leer je ze steeds beter kennen en begin je ook meer van de situatie te snappen. En zo wordt de film naar het einde toe steeds mooier, maar dat geduld moet je dus wel kunnen opbrengen. Er zitten ook een paar hele mooie scenes in die je maar zelden in films ziet. Heel natuurlijk geacteerd, bijna echt. De scene dat de drie meiden op de bank naar een plaat zitten te luisteren. En de scene dat Marina dronken is en haar arm laat zakken, terwijl de jongen vindt dat die arm ergens op moet rusten. Kleine scenes, maar ik ga ze onthouden. Ze zorgen ervoor dat deze film mooi in mijn herinnering blijft.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mooie langzame sfeerfilm die 3 zussen volgt. 3 jonge vrouwen die hun weg zoeken na de dood van hun grootmoeder en aangezien hun ouders er ook niet meer zijn, op elkaar afgestemd zijn. Opvallend hoe de drie zich verloren voelen, maar hun weg lijken te zoeken op een hele andere manier. De ene wil alles behouden en de rol van de zorgende grootmoeder overnemen, de tweede wil net alles drastisch veranderen om zo vooruit te gaan en de derde wil het hoofdstuk meteen afsluiten en verlaat het nest om elders opnieuw te beginnen.

De film is nogal traag en kan die traagheid niet helemaal opvangen. Toch blijven er voldoende boeiende intieme scènes over. Al is het nooit overweldigend. Eentje om van te genieten, maar geen topfilm.

avatar van mjk87
Matige film. De titel betekent zoiets als 'deuren en ramen openen', wat zeker slaat op het begin in de broeierige warmte van de Argentijnse zomer, maar als dan eenmaal de winter invalt moet die titel wat anders betekenen. Ik zie het zelf als het moment van de grote schoonmaak, de frisse lucht die naar binnen mag, om daarna verder te kunnen. Geen idee of dat klopt, maar gezien het verhaal zou dat weleens kunnen.

Ik denk verder dat gauke perfect weergeeft waar het hier aan schort. Onbegrijpelijke spanningen tussen de zusjes maken het al dat de film afstandelijk blijft, maar ook de vele stille momenten die saai zijn (vooral dat) en niet altijd even duidelijk zijn. Ja, verveling komt voor bij de zusjes, maar dan ook zeker bij mij. Dan werd dat in Jarhead toch beter gedaan. Jammer, want een enkele scène is best fraai (met Back to Stay als hoogtepunt), de camera beweegt mooi en de sfeer wordt wel goed neergezet. Ook een leuk contrast tussen zomerhitte en winterkoude. Alleen, de film van net 90 minuten voelt aan als dik drie uur. Er zat maar geen schot in en verveelde me behoorlijk. 1,5*.

avatar van arno74
Vond het wel een goede film. Sfeer is relaxed (qua tempo) maar zit vol met onderlinge spanningen. Je valt zo in de film en er wordt niets uitgelegd, maar de spanningen zijn wel begrijpelijk volgens mij. De film is ook een soort van coming-of-age. Na het wegvallen van de oma is de oude "machtsverhouding" en evenwicht weg en ontstaat er midden in de rouw een nieuwe wankele verhouding, waarbij de oudtste zus de verantwoordelijkheid op zich neemt, en Sofia (die in huis blijft) stelt de nieuwe leider op proef, daarbij heeft ze ook een onvolwassen/puberale/rebelse houding. En de jongste zus kiest ervoor om te vluchten. Volgens mij gaf het laatste liedje ook aan dat ze terug naar huis wil. Die verschillende reacties kun je volgens mij ook uitleggen doordat ze alle drie verschillende persoonlijkheden hebben.

Zo zijn ze in een voor alle drie verstikkende situatie gekomen waar ze inderdaad zoals de titel zegt de ramen en deuren open moeten gooien, en elk doet dat op haar eigen manier. De camera komt ook niet verder dan de tuin, wat samen met het oude huis vol herinneringen die verstikkende situatie versterkt.

Ik vond, naast die onderhuidse spanningen en sfeer, ook de cinematografie en het natuurlijke van de film erg mooi. Hoewel de film een rustig tempo kent verveelde ik me geen moment, tijdens elk rustmoment valt wel te genieten van de sfeer, de beelden, de dialogen, enz. Ruim 3,5* wat mij betreft, richting 4*. Deed me ook erg aan Quemar las Naves | Burn the Bridges (2007) denken, een soortgelijke film over een broer en een zus in een vergelijkbare situatie en met een vergelijkbare sfeer, al is die film qua verhaal wel wat breder dan deze.

Haast geestdodende film over drie (later twee) zussen, die elk op hun eigen manier proberen om te gaan met de leegte in hun leven na het overlijden van hun oma. Afgezien van een handvol leuke scènes en wat onderling gekibbel gebeurt er hoegenaamd niets. Saai.