ad
  • 8.105.073 stemmen

Ya Shagayu po Moskve (1964)

Komedie / Romantiek | 78 minuten

Genre: Komedie / Romantiek

Alternatieve titels: Walking the Streets of Moscow / Ik Wandel door Moskou / I Step through Moscow

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Georgiy Daneliya

Met onder meer: Aleksei Loktev, Nikita Mikhalkov en Galina Polskikh

Oorspronkelijke taal: Russisch

Oorspronkelijke titel: Я шагаю по Москве

Releasedatum: 11 april 1964

Over Ya Shagayu po Moskve

De jonge Volodya komt op een zomerse dag aan op het vliegveld van Moskou. Hij is daar op uitnodiging van een schrijver die onder de indruk was van zijn artikel in het blad 'De Jeugd'. In de Moskouse metro ontmoet hij Kolya die Volodya helpt als hij door een hond wordt gebeten. Als de familie van Volodya niet thuis blijkt te zijn gaat hij mee met Kolya. De drukte van een familiefeest doet hem echter besluiten door Moskou te gaan dwalen. Tijdens zijn wandeling heeft hij talrijke leuke en bizarre ontmoetingen.

image

Boxer Dog Handler

Katya, Kolya's Sister

Kolya's mother

First Lieutenant at the Police Station

Op 5 en 6 januari te zien in Filmhuis Cavia!

Mochizuki Rokuro

Ja dat ik dat toch mocht ontdekken.

Ik kan niet.... terwijl de film één van mijn grootste wensen van mijn wish list is...

beavis

Een film waar ik erg vrolijk van werd! In de Nederlandse vertaling stond achter de titel tussen haakjes "een lyrische komedie" en die omschrijving klopt perfect. Het is aan de ene kant een ode aan de grote stad, Moskou (het had ook het Parijs van een jonge Franse filmmaker uit die tijd kunnen zijn). Maar de romantische jongeren uit de film hebben ook de onbevangen blik en de glimlach zoals je die in de subtielere musicals en andere vormen van cynisme-loze cinema tegenkomt (misschien is Demy dus nog de best naderende vergelijking?). Ze hangen wat rond, luisteren naar muziek, af en toe belanden ze in een leuke situatie zoals in een taxi met een Japanse toerist en zo kabbelt de film vrolijk voort. Het begint met een dansje en het eindigd met een mooi liedje: een lyrische komedie.

avatar van Spiekercoen

Spiekercoen

Nog pijnlijker dat ik hem gemist heb. Had voor donderdag gereserveerd, werd gebeld dat het niet door ging omdat de 35mm nog niet geleverd was, maar kreeg later te horen dat het toch door was gegaan omdat ze de film digitaal hebben gedraaid.

Nu ik ook nog deze recensie lees......

beavis

op de vrijdag was het iig een mooie 35 mm kopie met Nederlandse subs, best wel een unieke screening inderdaad, jammer dat je het hebt gemist...

Mochizuki Rokuro

Gewoon een kopie uit de archieven van NFM/EYE, zonder rechten denk ik. Wellicht zelfs een titel van Argus/Hungry Eye? Alle Sokurovs moeten er ook in de kluis liggen met NL-se subs.

beavis

kan me geen Filmmuseum of Argus logo herinneren bij deze film, de film van gisteren en vandaag in Cavia is wel van het Filmmuseum (nb het geluid bij die print is af en toe qua muziek wat schel, maar daarom zetten ze em wat zachter, is alleen in het begin iets hinderlijk maar verder een mooie print, volgens ImdB in 1990 voor het eerst in Nederland gescreend). Het viel me ook op dat bij beide films de Nederlandse vertaling van ene Aleid Marquant was, dus ze zullen wel uit het zelfde archief en uit de zelfde tijd komen inderdaad...

Mochizuki Rokuro

Ik heb een boekje over de Russische "bevrijde" films. Een hausse aan films die Argus en/of NFM (IAF heette dat geloof ik) toen hebben uitgebracht. Yuri Illyenko (2x), I Am Twenty, De Kommissaris en dat soort dingen. Die films over die jongetjes die wij pas nog samen in NFM hebben gezien was er ook bij. Deze 'Ik Wandel door Moskou' was er geloof ik ook bij. In Wageningen heeft het filmhius ze toen ook vertoond. Ik heb toen de meeste gemist (Illyenko wel gezien, maar dat vond ik toen niks) en de rest heb ik verhalen over gehoord en sindsdien staan ze dus op mijn wensenlijst. Ik had toen alles moeten meepikken of hopen dat het nieuwe EYE gaat uitpakken met een zaal speciaal voor Russische films

avatar van Spiekercoen

Spiekercoen

Mochizuki Rokuro schreef:

Ik hoop met je mee. Op de distributielijst van Eye staan in ieder geval een hele rits bijzondere Russische films.

Lijkt me wel.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Spiekercoen schreef:

Als alternatief:

Filmhuis ForumImages gaat een hele reeks Russische films vertonen dit jaar. Waaronder alle Tarkovski's, alsook deze film Ya Shagayu po Moskve (op maandag 18 maart). Meer info en geplande data (naar beneden scrollen en volgende pagina's).

Mochizuki Rokuro

Mooi programma hoor! Deze film is echt niet te missen!!! (maar 4, Dagen van Duisternis en Few of Us zijn ook nooit weg).

avatar van McSavah

McSavah

Godallemachtig, Dagen van Duisternis

Wel veel op zondagen, en niet meerdere op een dag, en helemaal in Groningen, maar fuck it, die mag ik onder geen enkel beding missen. En dan draait-ie een paar maanden later in EYE

avatar van McSavah

McSavah

Mochizuki Rokuro schreef:

Oorlog en Vrede lijkt me ook niet misstaan in de bioscoop.

avatar van Alastor

Alastor

Ik Doe Moeilijk schreef:

Filmhuis ForumImages gaat een hele reeks Russische films vertonen dit jaar.

Rossija — Groninger Forum / ForumImages

Alastor = enthousiast!

Hoewel ik het merendeel al gezien heb, is het allerminst een straf om het geheugen nog eens op te frissen via het grote doek. Iedere zesde film gratis trouwens, middels een heuse stempelkaart.

...en gratis wodka bij Tarkovskiy.

avatar van danuz

danuz

Waarom organiseren ze dit niet in 't Hoogt??

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Omdat Groningen hechtere banden heeft met Rusland, vanwege de Gasunie. Zo zijn er ook met enige regelmaat tentoonstellingen van Russische kunstenaars in het Groninger museum, mede gefinancierd door de Gasunie.

avatar van wibro

wibro

Geen onaardig filmpje dat eens een keer niet ging over oorlog maar over het alledaagse leven van jongeren in Moskou in de jaren zestig. Dat de oorlog niettemin zijn sporen had achtergelaten konden we zien in de scène waarbij grootmoeder naar een foto wees van haar zes kinderen en daarvan de namen opnoemde van de drie kinderen die in de oorlog waren gesneuveld. Verder zagen we veel Trabantjes, Lada's en nog meer van die autootjes die kenmerkend waren in het communistische Oostblok. Het beeld van Moskou wat we doorgaans te zien kregen was best wel positief. Heel wat positiever in ieder geval dan wat het Westen ons destijds voorschotelde gedurende de Koude Oorlog.