Au Coeur du Mensonge (1999)

Alternatieve titels: The Color of Lies | At the Heart of the Lie | Au Cœur du Mensonge

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Claude Chabrol
met Sandrine Bonnaire, Jacques Gamblin en Antoine de Caunes

In een dorpje in Bretagne wordt een 10-jarig meisje dood aangetroffen. Haar tekenleraar (Gamblin), een sociaal buitenbeentje binnen de gemeente, is de laatste die haar heeft gesproken en is even later de hoofdverdachte. Zijn dorpsgenoten keren zich massaal tegen hem. Alleen zijn vrouw (Bonnaire) blijft loyaal, maar zelfs zij blijkt een geheime agenda te hebben. Dan wordt er nog een lijk gevonden.

Eén van die films die Claude Chabrol zelf schreef samen met Odile Barski en zoals gebruikelijk bij Chabrol hangt er een mysterieus, ietwat broeierig sfeertje over deze film die wel als degelijke suspensfilm kan doorgaan maar toch niet bij Chabrols beste werken hoort.
Jacques Gamblin vertolkt goed de rol van de toch wel "gestoorde" man terwijl Valeria Bruni Tedeschi eerder onwennig overkomt als politie-inspecteur. Sandrine Bonnaire steekt er bovenuit.

avatar van Boenga
Twee moorden en de zoektocht naar de dader kaderen deze film in het misdaadgenre.
Maar in de eerste is het een psychologisch drama: Au coeur du Mensonge toont een aantal dagen en weken uit het leven van enkele mensen in de omgeving van de moorden. Mensen die al dan niet betrokken zijn, hun gedrag, hun houding; en met 'de leugen' als centraal thema.

Het verhaal kabbelt rustig voort, zakt geen moment in en kent ook geen hoogtepunten, maar blijft tot het eind boeien. De whodunnit is daarbij van ondergeschikt belang; het gaat om de personages en de karakters, en dat zorgde voor een aangename zit.

En dit gevoel
Movsin schreef:
...terwijl Valeria Bruni Tedeschi eerder onwennig overkomt als politie-inspecteur.
kan ik zeker begrijpen, maar ik vond dit best wel een originele input. Bovendien was de klassieke macho-inspecteur hier niet op z'n plaats geweest.

Ik val in eindeloze herhaling, maar dit soort kijkplezier vind ik zelden terug bij de overload aan Amerikaanse films die we aangeboden krijgen.
Correctie: VS-films.