Kimi to Wakarete (1933)

Alternatieve titels: Apart from You | After Our Separation

Japan

geregisseerd door Mikio Naruse
met Mitsuko Yoshikawa, Akio Isono en Sumiko Mizukubo

Een oudere geisha wordt geconfronteerd met het groeiende verzet van haar puberzoon en de zorg voor een mooie, jonge geisha die tegen haar wil door haar familie in de prostitutie gedwongen is.

avatar van Mochizuki Rokuro
Hoewel een 'serieus' onderwerp begint de film toch meer als een sociale komedie. We vallen er middenin en het dagelijks leven met zijn ditjes en datjes. Gaandeweg stapelen de dilemma's en daarmee de drama's zich op.

Het is allemaal niet heel subtiel, maar Naruse presenteert alles met een behoorlijke zelfverzekerdheid, tempo. En de film behoudt die sociale ondertonen, dat het wél goed werkt. Als we dit (hele) vroege zwijgende werk vergelijken met Ozu (waarmee Naruse te pas en te onpas mee vergeleken wordt) uit diezelfde jaren vallen ook met name verschillen op: tempoverschillen (Ozu neemt toch meestal wel zijn tijd) de wat wrange, (meestal) komische toon (Ozu) tegenover het onomwonden drama (Naruse). En zoals (vrijwel) altijd spelen vrouwen bij Naruse de hoofdrol.