Dark Horse (2011)

geregisseerd door Todd Solondz
met Jordan Gelber, Selma Blair en Christopher Walken

Abe, een dertigjarige man die bij zijn ouders woont, werkt tegen zijn zin voor zijn vader en is een verwoed verzamelaar van speeltjes. Wanneer Abe niet backgammon met zijn moeder aan het spelen is probeert hij Miranda te versieren, ook een dertigjarige vrouw die sinds kort terug bij haar ouders woont na een mislukte academische carrière. Uit wanhoop gaat Miranda akkoord te trouwen met Abe en de twee beginnen samen hun leven uit te stippelen. Maar net als alles goed lijkt te gaan voor Abe, loopt alles verschrikkelijk mis.

Bij Todd Solondz:

De nieuwe film van Todd Solondz is Dark Horse (2011) - IMDb

Plot:
Romance blooms between two thirty-somethings in arrested development: an avid toy collector and a woman who is the dark horse of her family.

Cast (o.m.): Christopher Walken, Selma Blair, Mia Farrow

Meer info:
Solondz' News - toddsolondz.com

Apparently, we can expect this film to be much less controversial than his past efforts.

Ben benieuwd.

Hmmm, geen idee of minder controverse zo leuk is. Het is net dat harde randje in combinatie met de gevoelige personages wat Solondz' films zo uniek maakt.

avatar van nognooit
Onderhond schreef:

Ja, ik heb ook mijn twijfels, maar ik ga 'm hoe dan ook zien.
Solondz stelt mij zelden teleur.

Geen Nederlandse release...?!

EDIT: Op de Wild Bunch site staat TBA 2012

Trailer (YouTube)

avatar van Inland Rabbit
Niet zo sterk, maar trailers werken zelden goed. De droge uitstraling van Selma Blair is wel grappig.

avatar van niethie
Bioscooprelease ingevoerd: vanaf 25 oktober in de bioscoop (Wild Bunch)
Das wel nog heel lang wachten zeg!

Solonds kan in mijn ogen weinig fout doen, dus ik heb er wel vertrouwen in ook.

Release helaas uitgesteld naar 24 januari 2013
Geen goed voorteken. Kon ook nog wel eens gecancelled worden...

avatar van Movie-Addicted
Leuke en zeer droge film, Gelber ken ik niet zo goed maar acteren deed hij erg goed. Een film met veel komische momenten! Aanradertje

*3.25

Een donker-guitige (raar begrip, maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden), fantasievolle, enigszins onduidelijke en tegelijk monotome typische Amerikaanse "indiefilm", die wat tussen realiteit en dromen inhangt. De zonderlinge personages zijn verward, licht gestoord en ergens in het volwassen worden blijven hangen. De dialogen zijn opvallend maar getikt. De regisseur heeft oog voor detail (met name in de decors). Ik vind wel dat de film zichzelf blijft herhalen.

avatar van Inland Rabbit
Toch weer heel wat beter, dan het tegenvallende Life During Wartime.

Wat vooral opvalt in de film is de suburbs look. Overdreven gebruik van kleuren laat de kijker in het begin denken dat Solondz de quirky, lichte kant op wil. Abe rijdt in een knalgeel busje, zijn kamer vol met rood stippeltjes behang, zn moeder heeft een overdreven rode bril. Komt er nog eens bij dat Abe groot liefhebber is van gladde, zoete popmuziek.

Het contrast kan haast niet groter, want de film blijkt nogal verbitterd en depressief. Het botte is er een beetje af (zit er nog wel licht in), daarvoor in de plaatst komen karakters die absoluut geen vertrouwen hebben in de mensheid en de wereld.

Wel een wat rommelige film. Solondz wil meer dan ooit spelen met de scheidingslijn tussen droom en werkelijkheid. Daar komen leuke en waarschijnlijk ook de lompste scenes uit voort. Voor de structuur is het wat minder bevorderlijk.

Goede film, met een iets andere toon, die me wel bevalt.

avatar van ghostman
Deze meesterlijke tragikomedie van Todd Solondz doet mij heel erg denken aan het beste werk van Jim Jarmusch ( o.a. Broken Flowers (2005) ) . Deze film is alleen iets meer " down to earth " en de sfeer is minder dromerig , waardoor Dark Horse (2011) andere emoties oproept ...

****0,49 * / *****

avatar van Leo1954
Ik ben gek op films van Todd Solondz. Veel zwarter wordt een komedie niet, geweldige personages. Volop genieten voor mij.

Ben over het algemeen wel een liefhebber van Todd Solondz films, maar deze vond ik niet erg sterk. Wel aardig als tussendoortje en door de bizarre dialogen en de dromen stijgt het nog een beetje boven de middelmaat uit, maar er zit onvoldoende in om de elende weer echt leuk te maken.

Release helaas uitgesteld naar 24 januari 2013
Geen goed voorteken. Kon ook nog wel eens gecancelled worden...

En nog weer eens flink uitgesteld; nu gepland voor 18 april 2013...
Geen stijl dit en ik vraag me af of de film hier überhaupt ooit nog zal uitkomen.

avatar van Inland Rabbit
Tsjah, je zal deze maar perse op groot scherm willen zien, dan heb je inderdaad een probleem.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Niet de eerste Wild Bunch-titel waarmee dat gebeurd. Waarschijnlijk wel IFFR 2013, maar ik waag ook te betwijfelen of de release er gaat komen.

Meneer Bungel
Alleen Happiness zag ik eerder van Solondz, en dit is toch net even anders, maar wel evenveel 'genieten'. Wat een zielige klootzak speelt Gelber hier (en hij niet alleen eigenlijk) en wat zet Solondz me hier vaak op het verkeerde been door er de dromen van Abe simpelweg doorheen te weven. Met een perfect gebruik van commerciële, up-lifting poepmuziek (okay, hier en daar een leuke track, en het blijft tegen wil en dank ook zo makkelijk in je kop zitten). Ik vond het allerminst rommelig, wel desoriënterend, en daardoor kwam ik denk ik eerst niet verder dan 3,5*. Nu ik mijn evenwicht weer een beetje terugheb, kan ik niet anders dan toegeven dat deze net zo goed bevallen is als Happiness - en beiden zijn kanshebbers om hoger te geraken:

4,0*.

avatar van Chr.s
Voegt weinig toe aan wat Solondz al eerder gedaan heeft. Overtreft zijn eerdere werk ook nergens. Vooral uit het briljante Happiness blijft deze ver uit de buurt.

3* voor wat leuke, typische Solondz situaties.

starbright boy schreef:

Nou ze blijven 'm maar weer opschuiven; release staat nu gepland voor 13 augustus...
EDIT: en nu weer verplaatst naar 27 juni

Bioscooprelease is helaas definitief komen te vervallen. Verbaast me niet na het vele uitstel, maar wel zonde.

avatar van aSMoDeuS
Zal wel Joodse humor zijn. Extreem saai.

Bélon
Inland Rabbit schreef:
Abe rijdt in een knalgeel busje

Een Hummer een busje noemen

De minste Solondz die ik heb gezien, het komt allemaal niet goed uit de verf zowel de humor en het drama niet. Rommelig ook met die "droom" scenes. Jammer, maar nee.

Ook ik ben niet verbaasd dat dit de (hier) de bioscoop niet heeft gehaald, hier zou nauwelijks iemand op zijn afgekomen vrees ik.

avatar van funnyhow
heerlijke zwarte humor ... dit samen met christopher walken; mja dat worden hoge punten
terwijl ik juist life during wartime een van zijn minste vond,heeft hij me hier toch weer aangenaam verast.
op naar de volgende !

Bwah.

Slecht is het niet, maar wel een nachtkaarsje. Zeker als je kijkt naar de rest van z'n oeuvre en het verdere verloop na de release van deze film. Ik mag toch hopen dat dit niet Solondz laatste is, maar ik vrees er eerlijk gezegd wel een beetje voor.

Het droge is er nog steeds, maar het scherpe randje is toch wat verdwenen. Af en toe komt Solondz nog scherp uit de hoek, maar in het algemeen leeft er iets teveel sympathie voor de personages, wat het typische van Solondz teniet doet. Wat rest is een redelijk filmpje met een paar leuke momenten, maar geen hoogvlieger.

Gelber en Blair zijn niet verkeerd, ook Farrow en Walken doen het wel aardig. Visueel is het wat aan de kale kant, die "kleurtjes" doen jammer genoeg weinig om het visuele totaalbeeld op te fleuren. Camerawerk is ook aan de goedkope kant, dat was vroeger toch ook wel beter. Soundtrack is bewust fout, al wordt dat snel een beetje te gemakkelijk (ook met de tekstjes die terugslaan op wat er in de film gebeurt).

Het is allemaal nét niet. Beter gewend van Solondz. Vervelend is het niet, maar hij zal zich weer even moeten herbronnen vooraleer hij met een nieuwe film komt.

avatar van david bohm
Per ongeluk binnen gehaald. Bedoeling was de Nieuw-Zeelandse film over de manisch-depressieve snelschaker. Enfin.

Gekeken en dit is niet m'n favoriete film van Solondz. Daarvoor is het hoofdpersonage ook te veel en dat zeg ik niet graag over een mens, maar dit is een personage en dan kan het net, een loser.

De aantrekkelijke Blair en de secretaresse hebben ervoor gezorgd dat ik de film heb uitgekeken.

avatar van perceived
Aanvankelijk leek dit echt een meevaller en zelfs heel aardige Todd Solondz te zijn. Het laatste half uur(je) verzandde de film echter in een eind dat me stukken minder beviel.

Begrijp het idee wel achter de zichzelf herhalende soundtrack, maar ook dat werkte uiteindelijk nogal negatief op mijn zenuwen.

Het woord nachtkaars is al een aantal keer genoemd en dat is helaas een goede omschrijving. Jammer!