Les Hommes Libres (2011)

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Ismaël Ferroukhi
met Tahar Rahim, Michael Lonsdale en Mahmud Shalaby

Parijs, 1942. De Algerijnse immigrant Younes wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog door de politie opgepakt en vreest voor zijn leven. Hij krijgt echter het aanbod om de Parijse moskee te bewaken in ruil voor zijn leven. Dit is zijn enige overlevingskans. Onverwacht wordt hij daar bevriend met de Joodse zanger Salim. Deze overtuigt hem om in het verzet te gaan en ondanks de risico's keert Younes zich tegen de politie.

avatar van Number23
Niet echt een denderende film. Het gegeven is interessant, maar aan de andere kant ook een beetje een platgewandeld pad. Wat het nog een tikkeltje erger maakt is het feit dat de acteurs niet echt van het scherm spatten. Rahim, subliem in Une Prophete, heeft geen enkele uitstraling en dat geldt voor de meeste in de cast. Ook had ik moeite om de aandacht erbij te houden, het werdt soms een beetje saai. Maar zoals altijd zeg ik: bedankt voor het geschiedenislesje.

Moraliteit is het begrip en "de vijand van mijn vijand is mijn vriend" het motto van deze intieme, intrigerende, doelmatige, bondige en enigszins claustrofobsiche, maar ook te voorzichtige en spaarzame film over de rol van Algerijnse immigranten in Parijs tijdens de tweede wereldoorlog. Zij hadden zowel te vrezen van de gestapo als van de Franse vreemdelingenpolitie. De regisseur schetst een beeld van de Franse collaboratie en de politieke bewustwording van de hoofdpersoon. Ik vond de cast goed spelen en Tahar Rahim is ondoorgrondelijk veelzijdig.

avatar van Pazmaster
Aardige film, gebaseerd op waargebeurde feiten en personages, maar ook weer niet heel erg boeiend. Maar ik heb er wel wat van opgestoken. Er wordt wel aardig geacteerd, maar ook weer niet om over naar huis te schrijven. Leuk voor een suffe zondagavond. 3 sterren van mij

Interessante, maar onevenwichtige film over een aspect van de Tweede Wereldoorlog dat bij mij volkomen onbekend was. Net op momenten dat het verhaal spannend dreigt te worden, zakt diezelfde spanning abrupt weer weg. Tahar Rahim doet zijn best, maar het is de schijnbaar onverstoorbare Michael Lonsdale die de meeste indruk maakt. Van het talent van Lubna Azabal (Incendies, 2010) wordt helaas nauwelijks gebruik gemaakt.

avatar van Decec
Een goede drama/oorlogfilm...
Prima verhaal volgen...
Een ware gebeurtenissen...
Prima acteerwerk...
Mooi achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...
Super HD kwaliteit....
Prima Franse film...

Een pleidooi voor vrijheid onder alle volkeren.
Een bijzondere film over de houding van noordafrikaanse immigranten in het bezette Parijs van 1942, gemengd in verzet en jodenvervolging.
Is de film niet bepaald sterk in opbouw, de gebeurtenissen zijn algemeen weinig bekend en eigenlijk werkwaardig om te vernemen.
Tahar Rahim is zeer goed als de immigrant die tijdens de oorlog het hoofd boven water houdt met een kleine zwartemarkthandel, maar nadien, onwetend en onverschillig voor elke vorm van idealisme, toch vlug in de rauwe werkelijkheid belandt.
Michel Lonsdale, de tachtig voorbij, heeft nog niets van zijn klasse ingeboet.

avatar van witboek
Qua geschiedenis vond ik het wel goed. Maar het acteerwerk vond ik wat minder. Maar dat neemt niet weg dat hij een dikke 3 verdient.

avatar van schnoetsz
Het kijken waard. Aanrader voor alle pvv-ers.