The Promise (2010)

Verenigd Koninkrijk
354 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Peter Kosminsky
met Claire Foy, Christian Cooke en Itay Tiran

Erin Matthews is een 18-jarig meisje uit Londen dat met haar vriendin Eliza op vakantie gaat naar Israël. Ze krijgt per toeval een oud dagboek van haar zeer zieke opa Len in bezit, met daarin het levensverhaal van deze man die ze nauwelijks gekend heeft. De man heeft een groot deel doorgebracht in het Britse leger in het naoorlogse Israël, wat toen nog Palestina was. Wanneer Eliza besluit om in dienst te gaan in Israël, ondervindt Erin het leven van zowel Joden als Arabieren in het huidige complexe land. De gebeurtenissen krijgen verdieping door het lezen in grootvaders dagboek en de verschrikkingen die hij meemaakte rond 1940.

Boeiend en schitterend in beeld gebracht relaas van de inname door de joden van palestina en de moorddadige verdrijving van de Palestijnen. De rol van het Britse leger en de complexe houding tov de joden hierbij, waren voor mij een onbekend stukje geschiedenis. De verwarring bij het meisje die het dagboek van haar grootvader tracht te doorgronden komt goed tot zijn recht. Acteurs zijn zeer goed in hun rol. Kortom niet te missen.

avatar van wiggle46
ik sluit mij hierbij aan!
Schitterend, Kominsky heeft de geschiedenis goed en accuraat weergegeven.

Uitstekende mini serie die me voor de zoveelste keer laat voelen dat ik meer sympathiek voor de Palestijnen heb.

lang geleden zo een mooie mini serie gezien ook niet storend elke keer van 1945 naar nu,maar dan denk je de joden hebben veel mee gemaakt maar zijn het zelfde als de duitsers toen gewoon beesten zeer uniek om dit op film te brengen 4 sterren makkelijk

Ondanks een zeer irritatie en naïeve Erin Matthews en het Anti joods sentiment ( de joden zijn de bad guys) toch een sterke film, met name de flashbacks naar 1946/1948.

avatar van knusse stoel
Wauw!!!!!, wat een goed in elkaar stekende serie, van begin tot het einde!!!!!
Ik heb toch redelijk wat gezien qua series maar deze steekt wel boven de meesten uit!
Wat moet ik er over vertellen? Het beste is om de toekomstige kijker er niet te veel over te vertellen, beter helemaal niets. Wel zijn sommige beelden schokkend maar laat dat je niet weerhouden om de serie te gaan zien!
Ook moet je de tijd er voor nemen, wij hebben hem gisteren op een regenachtige zondagmiddag- en avond gezien, achter elkaar met zo nu en dan een pauze. Maar je bent snel 7 uur verder!
Toch is het de tijd waard, geloof me! Veel "kijkplezier".

Aanvulling: "ik zag dat sommigen hier op de site een kant kiezen. Inderdaad zijn er bepaalde scènes die je een kant op kunnen trekken maar ik denk dat het probleem dieper ligt dan de film kan aangeven. Aan beide zijden (Israelische en Palestijnse) heeft men gelijk als het aan hen ligt. Denk maar eens aan Bijbelse uitspraken die de Israëliers gelijk geven en aan de tijdspanne die de Palestijnen gelijk geven. Het zijn twee volken die hoe je het ook wend of keert zullen moeten leren om met elkaar te kunnen leven, in een of in twee staten.
Moeilijk onderwerp!