• 8.347.768 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Julien Duvivier

Met onder meer: Vivien Leigh, Ralph Richardson en Kieron Moore

Plot Anna Karenina

"Vivien Leigh in the most magnificent love story ever written!"

Anna Karenina gaat een dramatische buitenechtelijke verhouding aan met Alexei Vronsky, terwijl ook hun vrienden Levin en Kitty met veel vallen en opstaan kennis maken met de ondoorgrondelijke wegen van de liefde. Maar drama en ellende zijn onlosmakelijk verbonden met die liefde, en wanneer Anna wegens haar verhouding met Alexei haar maatschappelijke status begint te verliezen begint voor haar de hel.

imageimageimageimageimage

Kitty Scherbatsky

Konstantin Levin

avatar van Yak

Yak

Da's nou ook toevallig: kom je net terug uit Rusland, staat Anna Karenina bovenaan bij de toegevoegde films

BBarbie

Ik heb tot op heden drie verfilmingen van de beroemde roman van Tolstoj gezien en deze versie bevalt mij totnogtoe het beste. Dat is vooral de verdienste van Vivien Leigh in de titelrol, die zij op geloofwaardige wijze invult. Ze is niet alleen charmant, maar in een aantal scènes ook nog eens bijzonder verleidelijk. Wat jammer toch voor ons als filmliefhebbers dat zij hierna nog maar een paar films gemaakt heeft, omdat haar hart (en dat van haar geliefde Laurence Olivier) naar het toneel uitging.

Nu snel opzoek naar de Russische verfilming uit 1967 en naar de versie met Greta Garbo uit 1935.