Tall in the Saddle (1944)

Western / Mystery

geregisseerd door Edwin L. Marin
met John Wayne, Ella Raines en Ward Bond

Als Rocklin in een klein dorpje arriveert om op een ranch te gaan werken, wordt hem verteld dat de eigenaar vermoord is. Rocklin begint een onderzoek naar de moordenaar, maar krijgt al snel conflicten met de dorpsbewoners.

Een heel aardige Wayne-western met "who dun it"-plotwendingen.
Van Hayes en zijn overacteren moet je houden, ik ben er zelf niet helemaal kapot van en hij heeft toch een flink grote bijrol.
De actie is volop aanwezig en ziet er prima uit. Een toegevoegde waarde is dit keer een vrouw: Ella Raines. Die spat vol vuur van het scherm af. Daar verbleekt Wayne totaal bij in de scènes die hij met haar speelt.

avatar van Jan met de pet
Prima western, actie en goed verhaal en humor met ouwe Gabby:4,0

avatar van Dogie_Hogan
Ella Raines is geweldig in deze rol; al haar momenten in deze Youtube collage.

avatar van madmax1
Deze is al een van de betere met John Wayne.
Bij herziening viel hij mij toch nog wat tegen .
De eerste kijkbeurt in de jaren 50 was me beter bevallen.
Wel mooi bewaard gebleven in super helder beeld.
Voor de gene die hem nog niet heeft gezien doch wel een aanrader.

avatar van Brix
Voor mij is Raines dé ster van de film.
Zij en Hayes zorgen voor de meeste punten in mijn waardering, al is Wayne zeker ook niet slecht hierin.

avatar van madmax1
Tja kan ik nu wel inkomen waarom deze niet bij de matinees draaide .
In die tijd had ik weinig behoefte aan dames in een western,en namen van vrouwen onthouden
was al een hele toer in die tijd ,die Hayes heb ik ook nooit anders gekend als de ouwe Windy.
Ik keek eerst naar de hoofdrol speler ,en de rest ben ik later zoals nu op MM me gaan interesseren.

Klopt,

de dames hielden de zaak alleen maar op.
Roy Rogers flirtte bijvoorbeeld veel teveel met de cowgirls naar onze smaak, en de fluitconcerten die op "romantische momenten" uit de zaal opstegen waren oorverdovend

Zijn paard Trigger en ouwe Gabby Hayes waren dan ook populairder dan Roy zelf.
Westerns met Wayne ben ik zelf in de middagvoorstellingen indertijd ook heel weinig tegengekomen.

Knokken, schieten, en rijden als de wervelwind, en dat alles liefst binnen tijdsbestek van een klein uur, dat was wat we wilden zien.
En aan het eind van de film reed de held dan gewoonlijk alleen, of met een sidekick, het verhaal uit, op weg naar het volgende.

In de matinee zo rond de jaren 1949-1950 werden we overspoeld met John Wayne
western’s uit de jaren 1930 ,Roy-Rogers was al een hele verademing ,echter de vooroorlogse
Hoppalong -Casidy ,s zijn mij het meest bevallen.

avatar van Brix
Met als "bindende factor" George "Gabby" Hayes, die was als sidekick van Wayne, William Boyd (Hopalong Cassidy) en Rogers te zien.

avatar van Metalfist
I never feel sorry for anything that happens to a woman

Hoewel de lente ondertussen van start is gegaan, is daar momenteel weinig van te zien. De regen blijft op de ramen kletteren en ik had nog eens zin in zo'n ouderwetse John Wayne western. Het was al een tijd geleden dat ik er nog eens eentje zonder zijn partners in crime Ward Bond en Gabby Hayes had gezien en vandaar kwam ik uit bij deze Tall in the Saddle. Ik vreesde een beetje voor de kwaliteit van de DVD, maar de uitgave van Coolroom is wel van uitstekende kwaliteit.

Het is natuurlijk mooi meegenomen dat de film dat ook is. Aangenaam verrast dan ook dat dit meer dan 70 jaar later nog altijd goed overeind blijft staan. Hier en daar weliswaar voorspelbaar (dat Rocklin de neef van Red ging zijn zag je nogal van ver aankomen), maar het plot rond de moord op Red Cardell is boeiend genoeg om me anderhalf uur te vermaken. Tall in the Saddle bevat dan ook de beste elementen uit dit soort films en het is genieten van de vuistgevechten, de confrontaties en een nogal hobbelige koetsrit. Dat betekent ook wel dat er de nodige flauwe humor aan te pas komt, maar zelfs die valt echt wel goed te smaken. Het interessantste is misschien wel de toevoeging van Arleta 'Arly' Harolday. Kreeg in het begin het gevoel dat de film nogal vrouwonvriendelijk was, andere tijden natuurlijk, maar dan verschijnt er opeens zo'n heerlijke western gal die al dat mannelijk geweld begint op te fleuren.

John Wayne speelt hier misschien wel één van zijn stoerste rollen ooit. Het wegwandelen van Arly terwijl die op hem ligt te schieten, de pokerscène waar hij zijn pistool gaat halen, ... Blijf het toch een fantastische acteur vinden die werkelijk geknipt is voor dit soort rollen. Gabby Hayes neemt de hierboven genoemde ietwat verplichte humor voor zijn rekening, maar ook daar weinig op aan te merken. Al moet je wel van zijn manier van acteren houden vrees ik. Ward Bond is goed als de judge, maar het is toch Ella Raines die uiteindelijk de show weet te stelen. Vreemd dat ze een dikke 10 jaar later al in haar laatste film zou meespelen. Had volgens mij meer in gezeten.

In ieder geval één van de beste John Wayne westerns uit zijn vroegere jaren, zoveel is duidelijk. Tall in the Saddle is amusant, heeft een boeiend plot en bovenal een cast die naast John Wayne goed overeind blijft staan. Zeker Raines is een meerwaarde aan het geheel.

avatar van mr rumson
Tall in the Saddle is een prettige western .
John Wayne in zijn jongere jaren is eigenlijk al zo als we hem ook kennen van zijn latere jaren .
En eigenlijk is dat best knap dat je veel succes hebt door tientallen jaren lang min of meer hetzelfde typetje neer te zetten.
Maar hoe goed Wayne toen al was toch weet Ella Raines alle aandacht naar haar toe te trekken .
Wat een pit en uitstraling had deze dame in deze western .
Gabby Hayes met zijn fratsen daar ben ik niet zo gek op maar nu kon ik hem al beter verteren .
Het verhaal zit goed in elkaar ook de acties scenes zien er goed uit .
Al met al kan dit oudje nog prima jaren lang mee in het westerncircus.

avatar van knusse stoel
Een fijne western en voor die tijd goed gebruik gemaakt van hetgeen men ter beschikking had. Je ziet nu en dan dat de bok van de koets b.v. in de studio gefilmd is maar zodra het mogelijk is na een draai, is men gelijk weer even live. Mooi gefilmd.
Alleen met John Wayne heb ik een klein appeltje te schillen. Hij komt de stad binnen en als hij even later aan de bar staat na een woordenwisseling met een jonge vrouw, staat hij met duimen in de zak de mooie jongen uit te hangen. Dat had ik anders gewild als ik regisseur Edwin L. Marin was geweest. Iets meer gespannen houding misschien?
George 'Gabby' Hayes, die Dave speelt is de komische noot steeds in de film. Tandloos en behaard gaat die door het leven met een humorvolle en "intelligente" kijk op het leven. Lezen en schrijven kan hij niet maar dat zal je aan hem niet merken. En vriendjes is hij ook met iedereen, zelfs met de fles.
Een van de leukste westerns die ik de afgelopen jaren heb gezien.
Hiervoor een 7+!