• 8.349.513 stemmen

Alternatieve titel: Hostile Hostages

Geregisseerd door: Ted Demme

Met onder meer: Denis Leary, Judy Davis en Kevin Spacey

Plot The Ref

"They might be his hostages but what they're doing to this guy is criminal."

Het ruziënde echtpaar Caroline en Lloyd zijn op kerstavond op weg naar huis na hun relatietherapie. De voortvluchtige inbreker Gus kidnapt hen en houdt zich schuil in hun villa. Gus wordt gek van de ruzies tussen het echtpaar en begint met zijn wapen te zwaaien. Hierdoor beginnen Caroline en Lloyd eindelijk naar elkaar te luisteren. Maar als de gevreesde moeder van Lloyd komt eten, doet Gus net of hij hun relatietherapeut is. Daarmee worden de problemen niet bepaald opgelost.

imageimageimageimageimage

avatar van neo

neo (crew films)

Grappige film met leuk acteerwerk van Leary en Spacey en wat leuke dialogen. 3 sterren

avatar van Macmanus

Macmanus

Goeie film dit, Spacey speelt erg leuk en Denis Leary speelt ook grappig.

Ik raad deze wel aan voor woensdag, nou neem maar op het is natuurlijk wel kerst

3.5 sterren

avatar van moviefreak#1

moviefreak#1

Dit is werkelijk de ultieme kerstfilm wat mij betreft, hij is bijna elke kerst op TV en bij mij staat ie dan altijd eerste op mn lijstje. 4 1/2 ster van mij !!!

avatar van tess

tess

Waarom mis ik deze altijd? Hopelijk komt hij ook een keer in de zomer op TV. Kan ik hem eindelijk eens kijken. Want onze -...- videotheek heeft er nog nooit van gehoord...!

avatar van SSeagal

SSeagal

Zeer hilarische film. Leuke dialogen en cynische humor maken deze film tot een feestje. ***1/2

avatar van Teskuh17

Teskuh17

Grappige dialogen en gezichtuitingen van spacey waren echt formidabel.. Verhaal is een beetje soepeltjes, maar humor is wel grappig..

avatar van Turkeyloverz

Turkeyloverz

Ik had weinig verwacht van deze film, maar hij was erg leuk.Vooral door de kerstsfeer en het geinige verhaal.Spacey acteert erg goed en geloofwaardig.Het leek veel op ''The Last Supper'' (weinig gebeuren, veel dialogen, 1 plaats)

Van mij krijgt hij 3.5*

avatar van renske

renske

Judy David is god. Wat is die vrouw ontzettend goed. Spacey eveneens perfect voor deze film. Fijne zwarte humor. Typische film die je vaak kunt zien omdat ie krachtig blijft.

avatar van Ché Cliché

Ché Cliché

Denis Leary is weer eens fantastisch. Erg leuke en verrassende film die vooral vanwege de dialogen uitstekend is. 3,5*

avatar van Usual Suspect

Usual Suspect

Erg vermakelijke kerst-film, die ondanks wat het verhaal beweert, de kerstboodschap duidelijk weet over te brengen.

Verder wordt er uitstekend geacteerd door zowel Spacey als Leary en heeft de film genoeg humor en grappige situaties om tot het einde te boeien.

3,5.

Onder het mom van een simpel christmas-crime-komedietje bevat deze film spetterende cynische dialogen, waarmee Spacey zo goed als zijn hele carrière heeft mee opgebouwd. De eindscenes met de hele familie zijn geniaal.

avatar van AddictedToMovies

AddictedToMovies

Op het eerste gezicht een matige komedie. De regie is zwakjes, waardoor sommige grappen of niet goed uit de verf komen of simpelweg niet grappig zijn. Dit weegt allemaal behoorlijk zwaar maar Kevin Spacey doet zijn uiterste best om dat gewicht nog enigzins op te heffen. Wat een schitterende acteur, ook hier heb ik weer ontzettend genoten van zijn prestatie. Tot overmaat van ramp krijgen we nog vele flauwe personages voorgeschoteld, zoals de dronken kerstman of de volledige familie die op bezoek komt. Maar dan komt er een enorme verrassing. Tegen het einde aan worden de dialogen vlijmscherp en wordt het even een overtuigend drama waar het koppel hun werkelijke problemen uit. Vanaf toen had de film mij ondanks het flauwe begin helemaal te pakken, maar helaas viel het einde ook weer vies tegen. Flauwe komedie, die toch nog goed scoort vanwege de acteerprestatie van Spacey, de enkele goede grappen en de enkele scènes waar het huwelijksdrama echt goed behandeld wordt.

avatar van shawna

shawna

Vreselijke film. Wat een flauwe humor.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Scheids Leary.

Stand-up comedian Leary doet het aardig in deze komedie rondom een ruziënd koppel. Sowieso ligt het probleem niet zozeer bij de cast, alswel het wisselvallige script. Ook de dialogen variëren van matig tot sterk.

Redelijk.

avatar van dominion

dominion

De perfecte film voor een kerstavond.

Deze film heeft echt leuke en sterke humor.

De acteerprestaties van Kevin Spacey zijn natuurlijk weer dik in orde.

avatar van Minotaures

Minotaures

• 2028 stemmen

''If you don't mind, the corpse still has the floor.''

Een komische Kerstfilm.

Een leuk verhaal, een omgekeerde wereld eigenlijk. De gijzelnemer is niet het allerergste, maar dit keer de gegijzelden. Een 'levende' relatie hebben die 2, zowel met elkaar als met hun gekke familie. Ook de personages zijn leuk, vooral de ondankbare en feekse oma en een dronken kerstman. De ruzie's tussen de familie zijn intens om te noemen en het is aan Leary om al dat soort dingen op te lossen, iets waar die totaal geen zin in heeft. Ook de gesprekken, die vaak uit de hand lopen, zijn creatief verzonnen door de scriptschrijver. Er zitten een paar gekke situatie's die normaal beginnen, maar heel snel uit de hand lopen. Het Kerstdiner is zo'n scène, waar ze allemaal zo'n rare kaarsenkrans op hebben.

De setting is ook in orde, het huis is duidelijk en netjes op beeld, evenals het kleine dorpje waar iedereen elkaar kent. Uiteindelijk is de relatie tussen de familieleden weer helder tegen het eind en is het een soort happy ending voor iedereen, zelfs voor Leary. Een leuke eind, want de Leary's personage is veels te cool om opgepakt te worden.

Een vermakelijke filmpje wat je tijdens de Kerst, voordat je familie op bezoek komt, kunt kijken.

avatar van Norma

Norma

Minotaures schreef:

....of als ze er eenmaal zijn, kijken wat dat teweeg gaat brengen

Leuk uitgangspunt, maar ik vond het iets te geforceerd een "laten we eens lekker scherp naar elkaar uithalen" waardoor het allemaal een beetje krampachtig bleef. Nog iets meer bemoeienis van Leary had ik ook wel leuk gevonden, hij stond er bij en keek er naar, zogezegd. Als vervanging van de traditionele kerstfilm (waar ik persoonlijk wèl van hou) is het in ieder geval wel origineel bedacht.

avatar van Spetie

Spetie

The Ref is een verrassend leuke, luchtige maar ook zeer scherpe kerstkomedie.

Het tempo is lekker hoog en het doet enigszins denken aan de screwball komedies van de jaren 30 en 40. Leary speelt een aardige rol, maar het is het koppel Kevin Spacey en Judy Davis, die hier duidelijk de show stelen. De manier waarop de twee elkaar soms echt af lopen te zeiken, is soms echt hilarisch. De dialogen zijn scherp en gevat en je krijgt op een gegeven moment haast medelijden met de inbreker, zo zwaar heeft hij het te verduren.

Naast de prima hoofdrolspelers, zitten er ook nog een paar grappige bijrolletjes in. Zo is de oma van de familie wel erg boos en vervelend en komt er een kerstman voorbij, die enigszins doet denken aan Billy Bob Thornton in Bad Santa. Het passende einde, waarbij ook nog een paar onverwachte wendingen om de hoek komen kijken kon ik ook wel waarderen.

Leuke film dus en daarnaast één van de betere kerstfilms.

avatar van Alexander1900

Alexander1900

De eerste helft is nog best leuk, maar daarna wordt het drama-achtig en is het leuke er vanaf.

avatar van Mescaline

Mescaline

Voor mij vooral genietbaar door Judy Davis en Kevin Spacey en zoals al eerder gezegd is vooral de eerste helft het sterkst.

De 2de helft heeft toch wel wat last van wat inzak momentjes, maar gelukkig blijven de dialogen nog steeds wel goed.

Leuke film maar voor mij niet een ultieme kerstklassieker, maar zeker de moeite waard om mee te pakken in de december maand.

scorsese

Aardige film over een koppel met huwelijksproblemen die worden gegijzeld in hun woning door een dief op de vlucht. De film speelt zich af tijdens kerstavond, wat de film toch een bepaalde sfeer meegeeft. De wisselwerking tussen gijzelnemer en het koppel en later ook hun familie is vermakelijk uitgewerkt, echter had het wat mij betreft best wat scherper gemogen.

avatar van Collins

Collins

Een voortvluchtige inbreker gijzelt een echtpaar in hun huis. The Ref is een film die zich vooral in de beperkte ruimte van dat woonhuis afspeelt. De speelruimte is klein, maar biedt dankbare mogelijkheden voor fijne komedie, die ook prima worden benut. In de beperkte ruimte vinden venijnige strubbelingen tussen steeds meer personages plaats. En dat is grappig.

Onder al dat komische venijn zit een dramatische ondertoon. De situatie die beklemmend is, maakt dat de personages elkaar waarheden vertellen die onder normale omstandigheden verborgen zouden blijven. De inbreker (heerlijk vermoeid en cynisch gespeeld door Denis Leary) wordt ongewild een soort scheidsrechter die strijdende familieleden uit elkaar houdt. Grappig. Zie hier trouwens de verklaring voor de ietwat merkwaardige filmtitel. Goed acteerwerk trouwens. Leary, Kevin Spacey en Judy Davis hanteren een schitterende timing in hun verhitte gespreksvoeringen. Grappig.

Op een bepaald moment verliest de film helaas veel van zijn scherpte. Heel herkenbaar zijn dan de spoortjes die naar een happy end moeten leiden. Opeens sluipt er naar mijn zin iets teveel een verplicht kerstgevoel in. Dat gaat ten koste van de bijtende humor en de heerlijke speelse jeu die er tot dan tussen de personages heerst.

The Ref is een leuke film. Een leuke en grappige kerstfilm die het zoet lang buiten de deur houdt en zijn beste momenten heeft in de sarcastisch getinte dialogen tussen de drie hoofdpersonages.

Leuke film.