ad

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Lee Fulkerson

Met onder meer: Joey Aucoin, Neal Barnard en Gene Baur

Over Forks over Knives

"Warning - This movie could save your life!"

Wat is er met ons gebeurd? Ondanks de meest geavanceerde medische technologie ter wereld, zijn we zieker dan ooit. Diabetes duikt steeds meer op, vooral bij de jongere populatie. De helft van de mensen neemt ten minste één medicament op voorschrift en belangrijke medische ingrepen zijn routine geworden. Hartziekten, kanker en beroertes zijn de drie meest voorkomende doodsoorzaken in de Verenigde Staten, ondanks dat er elk jaar miljoenen geïnvesteerd worden om deze ziekten te bestrijden. Is het mogelijk dat er een enkele oplossing bestaat voor al deze problemen? Deze documentaire onderzoekt de stelling dat al deze ziekten gecontroleerd, of zelfs genezen kunnen worden, door nee te zeggen tegen de huidige dierlijk gebaseerde en industriële voeding.

image

avatar van rolfgizmo

rolfgizmo

boring

avatar van nognooit

nognooit

Vanwaar vond je deze documentaire boring én slechts een halve ster waard?

avatar van russo

russo

inderdaad, onderbouw je mening eens, dit kan al met een korte zin, aan jou stem hebben we dus helemaal niets

avatar van Filmofiel.nl

Filmofiel.nl

Als 't slechts voor de helft waar is wat deze documentaire beweert, dan is het nog altijd één van de belangrijkste documentaires die ik ooit gezien heb. Die volledige vijf sterren heb ik niet gegeven omdat ie tegenstanders waarschijnlijk net niet genoeg zal overtuigen, mogelijk omdat er wat minder 'entertainment' in zit dan in Supersize Me e.d.

Weet dat er zeer machtige lobby's zijn (denk aan die van de vlees-, suiker- en farmaceutische industrie) die niet willen dat jij deze documentaire ziet en/of serieus neemt. Waarschijnlijk verklaart dat de negatieve reacties op deze docu, anders kan ik 't niet verklaren zonder beledigend te worden...

En weet ook dat ik zelf ontzettend van een rib-eye steak houd, maar meer daarover (en over deze docu) vind je op m'n site.

avatar van Fonzie1983

Fonzie1983

Filmofiel.nl schreef:

Vind deze docu ook een echte eye opener. Had 'em al eerder gezien maar nog eens bekeken. Voor iedereen die veel vlees eet, sta eens open voor een dergelijke documentaire en open je ogen. Voor wie zijn ogen liever sluit voor de resultaten uit de film: je zult het wel merken op latere leeftijd.

avatar van Banjo

Banjo

en dat met een foto van javier guzman?

kom op en onderbouw je mening we leven in een vrij land.

avatar van Banjo

Banjo

Deze documentaire gaat alleen over de feiten..

Ik wil niet oordelen maar soms is dat de beste manier om mensen wakker te schudden.

geen sensatie, weinig flitsende beelden .

of jij ziet het probleem gewoon niet helder in...

avatar van DiKKe_OsCaR

DiKKe_OsCaR

Ik sta achter het verhaal van de film. Maar hij is heel erg vanuit 1 gezichtsveld gebracht (zoals bijna alle documentaires). Dus als je dit als volledige waarheid ziet, accepteer dan ook de visie van anderen. Hoeveel voorbeelden zijn er niet te noemen van mensen die met vlees en zuivel eten ook ruim 90 of ouder zijn geworden?

Toch opent de documentaire weer ogen.. Probleem is alleen dat de mensen die een gezondere leefstijl het hardste nodig hebben, geen geld hebben om de veel duurdere voedselproducten te kopen.

avatar van rolfgizmo

rolfgizmo

Banjo schreef:

en dat met een foto van javier guzman?

kom op en onderbouw je mening we leven in een vrij land.

Ros jij maar lekker op je Banjo.. YO !! Javier 4 president.

avatar van scholtie

scholtie

Zeer goede docu, die mij in ieder geval wel aan het denken heeft gezet.

Je wordt er wel meer bewust van dat het qua vlees misschien allemaal wel wat minder kan.

avatar van Superkuuk

Superkuuk

broodje aap verhaal, de tests die hij in deze docu met ratten probeerd zijn waardeloos, hetzelde dieet is al een keer bij apen geprobeerd,en die werden goed ziek van en gingen zelfs dood, een rat me een mens vergelijken is onzin, natuurlijk is fasfood niet goed voor je,maar om nou de hele dag gras te gaan eten kan natuurlijk ook niet goed voor je hersenen zijn. IK had het gevoel naar een lange tell sell reclame te kijken, en enig sekte gevoel bekroop mij ook. ik zag geen weerwoord het was all againts meat

avatar van Justice4All

Justice4All

Er leven 6 miljard mensen op aarde. Als wij allemaal natuurlijk gaan eten, is de meerderheid van de wereld bevolking gestorven. Dus gaan we allemaal op hormonen. De hormonen die in fauna en flora gespoten worden houden ons in leven.

Dus iemand die natuurlijk gaat eten moet rijk zijn of in bossen / platteland gaan leven. Op zijn minst houd je het variabel.

avatar van donmarko22

donmarko22

Superkuuk schreef:

Dat kan wel zo zijn, maar dat mega onderzoek in China zal toch wel waarheid zijn, lijkt me.

Dat was toch wel een eye opener voor me.

avatar van Cellulord

Cellulord

Voor mensen die zich nog niet met dit thema hebben bezig gehouden kan dit een zeer intressante/leerrijke docu zijn.

Voor mezelf was het een beetje oud nieuws.

avatar van Tanita

Tanita

Niet zo bijzonder qua stijl, en met de commentaarstem zelfs 'tell-sell' irritant, maar er wordt op wetenschappelijke basis hier wel een aantal feiten logisch neer gezet. Ik denk dat het voor veel mensen een eye-opener is om te weten hoe slecht vlees en dierlijke producten zijn. 3.5*

(Zit in het basisprogramma van Netflix, ben wel benieuwd hoeveel extra kijkers deze documentaire zo trekt)

Onderhond

Njah.

Eén grote verkoopspraat voor vegetarisch, zelfs veganistisch eetgedrag. Geen spatje aan kritiek te vinden in de gehele 90 minuten die deze advertentie duurt ... behalve dan misschien de eerste 5 seconden, waarin aangeraden wordt absoluut niet op eigen risico en tegen het advies van je eigen dokter in over te schakelen op deze "behandeling".

Dan verwacht ik ten minste toch wel dat ze in die 90 minuten even 5 minuutjes vinden waar ze uitleggen wat dan net het gevaar is. Verder ogen het ook niet de méést betrouwbare figuren moet ik zeggen en zijn de korte fragmenten van "tegenstanders" wel weer erg slim gekozen. Althans, "slim" binnen de boodschap van de docu.

Het is niet beter of slechter qua boodschap dan een Michael Moore docu, alleen mist dit nog de amusementswaarde, waardoor het wel een hele lange zit wordt. Constant het idee dat je maar een halve waarheid voorgeschoteld krijgt (niet zozeer dat ze liegen maar dat er een hoop niet verteld wordt), daarbij ook een Amerikaanse docu, waar het dagelijk dieet toch écht nog een hoop dramatischer is dan hier, dus geen idee hoe relevant het dan is voor ons (buiten wat vluchtige statistiekjes in de marge).

Nee, dit soort propaganda doet niemand goed. Mensen die al overtuigd zijn hebben dit niet nodig, mensen die hierdoor overtuigd worden moeten dringend eens wat kritischer naar zaken kijken. Dat maakt niet dat ik ontken wat hier gezegd wordt, alleen dat het nooit of te nimmer geloofwaardig overkomt en dus bijna volledig zijn waarde verliest.

• 20977 berichten

Ben het helemaal eens met Onderhond

avatar van martijnk

martijnk

Onderhond schreef:

Njah.

Dat kun je zelf toch ook wel bedenken neem ik aan? Mensen die bijv. aan de medicijnen zitten en die daar vervolgens zonder hun arts te raadplegen mee gaan stoppen omdat ze dat in deze docu hebben gezien.

Logisch dat ze zichzelf daar indekken. Als ik naar iets medisch blader op wikipedia krijg ik ook een waarschuwing dat ik niet moet gaan 'zelf-dokteren' maar dat wil niet zeggen dat de informatie die wordt weergegeven onjuist is.

Ik snap niet dat jij dat niet begrijpt.

avatar van HarryF

HarryF

Goede film! Misschien een verkooptruc maar we zijn met z'n allen slecht bezig qua eten dus als je 70 tot 80 procent van dit eten eet dan blijf je gezond. Bovendien is het veel beter voor de natuurin plaats van intensieve veeteelt en de zee leegroven. Zo kun je nog ff doorgaan met 6 miljard mensen voeden.

avatar van L-a-u-r-a

L-a-u-r-a

donmarko22 schreef:

Dat was toch wel een eye opener voor me.

Die studie uit China is een grote hoop onzin...

Zie: The China Study | Raw Food SOS - rawfoodsos.com

Vooral even kijken naar puntje 8 tot en met 11. Die studie stroomt over van de confounders...

avatar van Ste*

Ste*

Tja, erg eenzijdig benaderd allemaal, en soms zelfs ronduit gevaarlijk, zoals de bewering dat je kanker kan terugdringen door gezond te eten.

Het is allemaal best interessant hoor, en het meeste zal ook wel op waarheid berusten, maar de manier waarop alles gebracht wordt is soms wat twijfelachtig.

Zelf heb ik inmiddels ook al meer dan genoeg van dit soort documentaires gezien (ik kan inmiddels bijna zelf een boek schrijven over de voedselcultuur in Amerika, zou weleens iets willen zien over Europa of de rest van de wereld) en ze bewandelen eigenlijk allemaal hetzelfde pad, en dezelfde stijl. Nog steeds wel leuk om te zien als je geïnteresseerd bent, en ook voor de gemiddelde Amerikaan is dit alsnog wel goed om te kijken. Jammer dat het hele corrupte systeem daar gezonde keuzes tegenwerkt en de ziektes in stand houdt.

avatar van otherfool

otherfool

Zonder veel opsmuk gebrachte, een tikkeltje saaie, nogal eenzijdige maar toch niet geheel overbodige documentaire over de risico's van het huidige Westerse dieet, dat uiteraard van geen kant deugd (zoveel wisten we feitelijk al). Vrijwel elk onderzoek ohgv voedsel en gezondheid pleit voor een slechts beperkte inname van vlees en zuivel (if any), deze docu gooit er nog wat schepjes bovenop maar komt zo nu en dan wel met wat twijfelachtige data, wat in combinatie met de droge verteltrant de nodige kritische kijkers zal afschrikken ook het plant-based pad op te gaan.

avatar van Leno

Leno

Documentaire van mensen die vinden dat we geen vlees of zuivel moeten eten. Je gaat dan dood. Als je geen vlees of zuiver eet blijf je gezond en wordt je heel oud. Dat is de boodschap, de feiten worden er selectief bijgepakt. Het grote onderzoek uit China wordt dusdanig geïnterpreteerd zoals het de makers uitkomt. Bevolkingsgroepen die heel veel vlees eten maar nauwelijks ziek worden, ook naar voren komend uit dit onderzoek, laten ze maar even achterwege. Mensen worden opgevoerd die ziek zijn en na het stoppen van eten van vlees na een paar weken weer kerngezond zijn en geen pillen meer hoeven, doen de docu ook geen goed. Daar prik je toch doorheen mag ik hopen.

avatar van Catlady19

Catlady19

Interessante documentaire, die je aanzet om plantaardige eiwitten te eten ipv dierlijke. Oftewel veganistisch (volgens mij is die term alleen geen 1 keer gebruikt in de documentaire). De wetenschappelijke informatie maakt de documentaire ook geloofwaardig, al miste ik wel wat details. Zo word er niet gesproken over een eventueel b12 tekort of andere belangrijke voedingsstoffen die je te kort kan komen door alleen maar plantaardig te eten. Ook het verhaal van de terminale vrouw met borstkanker was wel erg opvallend. Ze zou genezen zijn door plantaardig te gaan eten. Als dit echt het geval was, zou het toch een soort ‘wonder’ zijn. Heb daar dus mijn vraagtekens bij. Het doet me denken aan de andere Netflix documentaire ‘Heal’ waar er ook mensen op wonderbaarlijke wijze zijn genezen door hun eigen gedachten (als ik het me goed herinner).

Toch kan ik positieve informatie halen uit de documentaire om een bewuste levensstijl aan te houden.