The Wilby Conspiracy (1975)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Drama

geregisseerd door Ralph Nelson
met Sidney Poitier, Michael Caine en Rijk de Gooyer

Shack Twala is een politiek activist in racistisch Zuid-Afrika, die eerst vrijgelaten wordt door de autoriteiten, om vervolgens weer opgejaagd te worden. De Brit Jim Keogh, vriend van Twala's advocate, komt met Twala in aanraking en al gauw vluchten ze samen.

neo (crew)
ook met Rutger Hauer.

neo (crew)
Het is een leuke thriller om een acteur als Caine in te laten spelen, die hier ook weer op de humoristische tour kan gaan. Caine en Poitiers stonden weer tegenover elkaar in Mandela and the Clerk, waarbij racisme in Afrika ook betrokken wordt natuurlijk. De Gooyer zet een Soldaat van Oranje achtige gestapo rol neer en Hauer's rol is niet echt bijster interressant (al is dat bijna geslachtsdeel shot wel leuk). Stanley Meyers draaft iets te ver door met dat Indiaanse geluid in diens score zodra het diamanten verhaal echt erin komt. Vermakelijk. 3 sterren

Spannende film, met een aantal zeer komische momenten. De gulp-scene vond ik zelfs hilarisch.
De Zuid Afrikaanse kwestie komt en-passant confronterend aan bod. Er wordt over het algemeen aardig geacteerd, al ben ik nooit zo kapot van het Engels van de Gooyer.
De film blijft boeien, alleen helaas zijn de laatste 10 minuten erg ongeloofwaardig en nogal over the top. Dit kost de film een halve ster.

Uiteindelijk ***

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardig.

Maar hier had zeker een betere film in gezeten.

Dankzij Caine en Poitier blijft e.e.a. vermakelijk. Maar het onderhoudende verhaaltje is niet waterdicht. Ook het einde is erg matig.

Met leuke bijrollen van De Gooyer en Hauer.

Redelijk.

Goeie actiefilm waarin een zwarte politiek activist noodgedwongen op de vlucht slaat door Zuid-Afrika samen met een blanke vriend van zijn advocate. Ondanks de achtergrond mbt racisme en apartheid, is de film redelijk luchtig van toon. Mede door een flink portie humor. Redelijk vlot gefilmd, en de bad-guys zijn lekker over the top. Sidney Poitier en Michael Caine zijn een goed duo samen, en ook de Nederlandse inbreng in de vorm van Rijk De Gooyer en Rutger Hauer is leuk om te zien.

avatar van Betamax
Aardige actie film met af en toe wat flauwe grappen er in.
Leuk om naar te kijken maar geen topper.

avatar van Decec
Een redelijk drama/thriller film...
Redelijk verhaal...
Ouderwetse acteerwerk...
Jonge bekende acteurs Michael Caine en Sidney Poitier ....
Klein breedbeeld (redelijk kwaliteit en geen HD aanwezig)...
Ouderwetste camerawerk...
Redelijk geluid (ouderwetse, geen DD aanwezig)...

Avonturenfilmpje op de kap van de Zuidafrikaanse apartheid.
Niets bijzonders en (minderwaardige) toespijs voor sterren als Poitier en Caine.

avatar van Gang_Star
Niet best. In ieder geval als film, het acteerwerk van met name Caine en Poitier is namelijk wel goed. De film lijkt om een heel ander onderwerp te gaan maar het ging met name gewoon om de diamanten . Ik had dus een heel ander soort film verwacht waarin de spanning erg goed uitgewerkt zou zijn en om te snijden zou zijn. Helaas was dit niet het geval en dus een behoorlijke tegenvaller. Het verhaal zelf was dan ook matig en eveneens het einde (dat was wel heel makkelijk uiteindelijk) stelde teleur. Gelukkig stelden de scenes tussen Caine en Poitier niet teleur, die zorgden geregeld met de nodige humor nog voor wat vermaak.