Een Dagje naar het Strand (1984)

Alternatieve titel: A Day at the Beach

Nederland

geregisseerd door Theo van Gogh
met Cas Enklaar, Tara Fallaux en Helen Hedy

Tragikomedie over een vader die met zijn licht gehandicapte dochter een dagje aan zee doorbrengt. Aan het strand ontmoeten ze allerlei vreemde mensen. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Heere Heeresma.

Prachtige rol van Cas Enklaar als de alcoholische vader.
Gied Jaspars was de motor achter deze film, die terecht goede kritieken kreeg, maar geen succes werd bij het publiek.

Ik vind het een nare film. Zo naar dat ik 'm een 1 voor de moeite geef. Met pijn en moeite uitgekeken.

avatar van Quentin
Er is ook een Engelse versie verfilming met Peter Sellers: A Day at the Beach (1970). Het Engelse scenario is van Polanski niet dit.

robertus65
Als kijkspel ronduit dramatisch, saai en langdradig. De film straalt hetzelfde uit als de hoofdrolspeler: een grote lamlendigheid , dit wordt nog eens versterkt door de monotone verteller rol.

avatar van Quentin
Naargeestige maar prachtige verfilming door Van Gogh. De dialogen en commentaarstem van Heere Heeresma zijn werkelijk briljant. Daarnaast zet Enkelaar een uitstekende rol neer. 4*

Ik vind Cas Enklaar maar griezelig.

avatar van niethie
Mijn eerst film van, van gogh, en wat gaf deze film, me een ongeloofelijk kut gevoel zeg. Je krijgt van het begin tot het eind een een behoorlijk leeg, verhaaltje te zien wat werkelijk niet te volgen valt, en dan dat stelletje sommbere nep acteurs bij elkaar, ook ik krijg de kriebels als ik die cas enkelaar zie, wat een engert zeg. Af en toe zit er nog wat dieptegang, in de film, maar voor de rest is het een van de leegste films die ik ooit heb gezien.
1,5 sterren

ps: gelukkig waren de andere films die ik van, van gogh zag een stuk beter.

avatar van BlueJudaskiss
chris_ schreef:
Ik vind Cas Enklaar maar griezelig.

Zeker. De korte film "Dokter Vogel" zal ik niet licht vergeten.