The Young Lovers (1954)

Alternatieve titel: Chance Meeting

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Anthony Asquith
met Odile Versois, David Knight en Joseph Tomelty

Ted Hutchens is een code-expert in dienst van de inlichtingendienst bij de Amerikaanse ambassade in Londen. Bij een avondje uit naar een balletvoorstelling ontmoet hij de jonge Anna en de twee worden direct verliefd op elkaar. Probleem is wel dat Anna de dochter is van de Russische ambassadeur in Londen. Ted en Anna beseffen dat hun relatie in het huidige klimaat een onmogelijke is en dat alles wat ze doen nauwlettend van twee kanten gevolgd zal worden. Ze ontmoeten elkaar in het geheim en Anna raakt zwanger. De liefde voor elkaar is sterker dan de liefde voor hun land en de twee besluiten een poging te wagen om in het geheim Engeland te verlaten en elders een bestaan op te bouwen.