Les Neiges du Kilimandjaro (2011)

Alternatieve titel: The Snows of Kilimanjaro

Frankrijk

geregisseerd door Robert Guédiguian
met Ariane Ascaride, Jean-Pierre Darroussin en Gérard Meylan

Ondanks dat hij zijn baan heeft verloren, is Michel gelukkig samen met zijn vrouw Marie-Claire, hun liefdevolle kinderen en kleinkinderen, en hun vrienden. Dit geluk wordt echter verstoord wanneer twee jonge, gewapende en gemaskerde mannen hen in elkaar slaan, vastbinden, en beroven van hun trouwringen en hun spaargeld. De schok wordt nog groter als ze ontdekken dat deze brutale overval georganiseerd is door één van de jonge werknemers die op hetzelfde moment ontslagen is als Michel.

avatar van Friac
Een mooie film, die weliswaar bijzonder veel vertrouwen stelt in de goede inborst van de mensen (akkoord, van de protagonisten). Hoe mooi de boodschap ook is, bij momenten komt het een tikkeltje overdreven over. Maar goed, misschien ben ik wel te vatbaar geworden voor het Westerse cynisme

Een sterk aspect aan deze film is dat je voor zowat elk personage begrip kan opbrengen: voor de dader, voor de moeder die haar kinderen in de steek laat, voor de gefrustreerde slachtoffers van de misdaad die er niet in slagen de draad van hun leven terug op te pikken, eventueel zelfs nog voor de vragen die de (verwende) kinderen van Michel en Marie-Claire zich stellen op het einde van de film. Prachtig wanneer een filmmaker dit voor elkaar krijgt, want zo activeer je de kijker pas volop.

"Les Neiges du Kilimandjaro" is een film om in gezelschap over na te praten en die de heerlijke mediterraanse sfeer van het woelige Marseille vastlegt. Het leven "à l'aise", ook al kolkt het binnenin de personages.

avatar van Djumbo
Leuke film, eenvoudig, soms ontroerend, met een plezierig vleugje humor.
Aangenaam , soms iets te goedgelovig ......
op een lichtvoetige manier worden heel wat problemen van onze samenleving even aangeraakt.
De prent wil geen zwaar psychologisch drama zijn...
Een film om te koesteren

avatar van ohkino
In de film wordt een aantal keren uit het werk van Jaurès geciteerd, Franse filosoof, activist en politicus.
Het 'linkse' intelectuele' denken in Frankrijk met de vraag: Ben ik links of bourgeois? komt ook in deze film naar voren.
Bij het tweede bezoek verwoordt de dader heel goed aan wat er zo aan schort, het ontslagsysteem, compromisjes, de voordeeltjes onder elkaar, het gebrek aan ideeën en idealen.
De film legt een conflict bloot tussen hen die het goed hebben door sociale verworvenheden en geluk en een jongere generatie die in economisch maar ook in sociaal opzicht buiten de boot zijn gevallen en in de banlieu leven. Deze kloof lijkt in Frankrijk groter dan in ons land en dan zijn in de film nog niet de immigranten erbij gehaald.
Jean Jaurès - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Movie-Addicted
Triest verhaal, mooi en apart einde!

*3.5

"Een sympathieke film over sympathieke mensen, gespeeld door buitengewoon sympathieke acteurs", las ik. En toch vind ik dat deze productie het tv-film niveau zelden ontstijgt. Deze optimistische feelgoodfilm over een arbeidersgezin wordt als sociaal drama nooit ernstig en bekrompen, en ondanks de lichtheid van toon, is ie sentimenteel, behoorlijk prekerig en komt traag over. De reactie van het ouderwets (bijna blind) optimistische stel op een brute actie is, hoe hartverwarmend ook, uiterst naïef en niet bijzonder geloofwaardig. Wel een geweldige cast die goed op dreef is.

avatar van Pazmaster
Ik vond er niet veel aan. Een matig verhaal. Acteerwerk niet bijzonder. Meer woorden ga ik hier niet aan vuil maken. 2 sterren

avatar van breedbeeld
Ben het eens met 4 van de 6 eerdere reacties. Goed verwoord .
Vond de liefde in de film ontroerend .

avatar van Leo1954
Deze film zweeft voor mij tussen een melodramatische draak en feelgoodfilm in. Evenwichtig is de film niet, realistisch evenmin. Dik aangezet en effectbejag van de bovenste plank. De ingrediënten voor een gruwel van een film. Dat is het dan ook, maar verder was de film wel lekker sfeervol en ontkwam ik ook niet geheel aan de sentimenten.

avatar van Leo1954
Leo1954 schreef:
Deze film zweeft voor mij tussen een melodramatische draak en feelgoodfilm in. Evenwichtig is de film niet, realistisch evenmin. Dik aangezet en effectbejag van de bovenste plank. De ingrediënten voor een gruwel van een film. Dat is het dan ook, maar verder is de film wel lekker sfeervol, wordt er goed gespeeld en ontkwam ik ook niet geheel aan de sentimenten.

avatar van missl
Een sympathieke film. Realistisch is het niet maar het is wel lief. Kijkt prima weg en kabbelt maar wat voort. Gewoon gemiddeld.

avatar van xel
xel
Beter dan ik had verwacht met een paar kenmerkende dingen van deze tijd...

Aardige film waarin een koppel op leeftijd wordt beroofd, kort nadat de man zijn baan heeft verloren. Een mooi verhaal over de rol van slachtoffer en dader. De ontwikkelingen zijn wellicht niet even geloofwaardig, maar dit wordt grotendeels opgevangen door de twee mooie rollen van Ariane Ascaride en Jean-Pierre Darroussin. Verder heeft de film een kalm tempo en wordt ondanks het onderwerp nergens zwaarmoedig.

avatar van Phantasm
Redelijke film met een matig verhaal, aardig geacteerd.

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van frolunda
Goede film waarin sterk geacteerd wordt,vooral Darroussin maakt zoals in alle films die ik van hem gezien heb indruk.Het verhaal begon goed maar het laatste half uur vond ik het wat langdradig worden.Het einde was dan weer wel sterk.

Een goeie/prima film, geen topper maar gewoon ''goed''.
Het verhaal gaat over een koppel die beroofd word nadat ze hun baan zijn verloren, en komen er dan achter dat ze beroofd zijn door een oud collega..
Dan krijgen ze toch een soort gevoel voor de ander,, en dan........
Het verhaal heeft een aantal indrukwekkende punten, maar wist ook op een aantal punten maar ''gewoontjes'' en niet pakkend genoeg te zijn.
Het acteerwerk is prima,
Gewoon een prima film,

avatar van Noud
Kots

De film komt wat moeilijk van de grond in het begin. Soms kabbelt het aardig weg en is wel lekker Frans, de wending met de overval is dan weer sterk, maar daarna zakt de film weer wat in. Totdat de film uiteindelijk opbouwt naar wat de echte bedoeling blijkt te zijn. En dat is een sociaal drama á la Ken Loach of Mike Leigh waarbij de arbeidersklasse en de onderdrukten belicht worden. En de film heeft tegen het einde zeker ook wel vergelijkbaar mooie momenten als bij zijn Engelse tegenhangers, al blijft het verhaal toch wel enigszins ongeloofwaardig en in dit geval de zwakke schakel om echt een topfilm te zijn. Aan het acteerwerk ligt het in ieder geval zeker niet.

Goedheid ontroert, maar "Les Neiges du Kilimandjaro" is ook een film over onze maatschappij, de tewerkstelling, de sociale, al dan niet correcte inpak van de overheid, baatzucht, eenzijdige beoordelingen, het solidair zijn.
Het zonnig optimisme en het aanstekelijk gelukkig zijn steekt schril af met hetgeen volgt na het dramatisch gebeuren, maar beide fazes in de film worden schitterend gedragen door een weergaloos acterend Jean-Pierre Darroussin (wat heeft die men al veel mooie rollen neergezet) en een nagenoeg even sublieme Ariane Ascaride.
Kan naar het einde toe het misschien wel iets teveel naar het sympathieke gedreven overkomen, het doet goed dergelijke positieve ingesteldheid te ervaren.