ad

Alternatieve titel: Out of Bounds

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Frederikke Aspöck

Met onder meer: Carsten Bjørnlund, Jakob Eklund en Stephanie Leon

IMDb beoordeling: 5,7 (219)

Oorspronkelijke taal: Deens

Over Labrador

Het jonge koppel Stella en Oskar bezoekt Nathan, de vader van Stella. Hij leeft een eenzaam bestaan, samen met zijn labrador op een verlaten winderig eiland. Stella is zwanger en kijkt uit naar de geboorte van haar kindje, maar Oskar twijfelt nog. Wanneer Oskar ten prooi valt aan Nathans provocaties en verbijsterd is over de relatie tussen vader en dochter, ontstaat er een onvermijdelijke confrontatie tussen de twee mannen waar Stella tussenin zit.

image

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Apart filmpje, speelduur was net goed 73min ipv 90min (fout hierboven).

avatar van Fransman

Fransman

Ja, inderdaad, apart filmpje, maar wel intrigerend. Krijgt hier weinig waardering. Oké er gebeurt niet zo heel veel, misschien wat te weinig invulling en dramatiek, maar wel een lekker broeierig sfeertje op dat gure Zweedse eiland. Want hoe zit het nu precies met die vader en die dochter. De vriend van Stella (uiterst irritant personage) probeert daar een vinger achter te krijgen. Uiteindelijk lukt dat hem ook maar daar wordt niemand wijzer van.

Ik hou wel van films die het vooral van de sfeer moeten hebben en waar niet alle vragen beantwoord worden, of misschien toch als je goed oplet. Mooie locatie en fotografie.

avatar van Donnie Vallermee

Donnie Vallermee

Vreselijke film.

Er gebeurt letterlijk geen ene moer.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Intrigerende film met een vleugje mysterie dat er bij momenten weliswaar iets te dik wordt opgelegd. Stella heeft het duidelijk niet onder de markt met haar mannen. Elk personage heeft zo zijn eigenaardigheden waarvan je weinig hoogte krijgt.

Neem nu Stella. Haar band met haar vader is innig. Het is onduidelijk waar deze vandaan komt. Het valt dan ook niet te rijmen met het feit dat ze haar vader dan al vijf jaar niet gezien heeft. Haar gedrag is bij momenten bizar. Oskar moet er niet voor onderdoen. Is eigenlijk maar een vervelend vriendje. Heb niet het idee dat hij oprecht van haar houdt. Zijn onverschilligheid speelt hem soms meer parten dan dat hij wil toegeven. Nathan is natuurlijk ook een buitenbeentje. Beetje stug en stuurs, maar al bij al introduceert hij zijn nieuwe schoonzoon toch een beetje, maar dan op zijn manier.

Alles draait rond dat ene zinnetje van Nathan. “Een relatie kan geen twee abortussen aan”. Hij heeft grotendeels gelijk volgens mij, want dat zegt toch iets over een koppel als ze er niet alletwee achter zouden staan. Ik was hierdoor toch benieuwd welke wending de film zou nemen. De ingeving van Oskar, tja OK, maar ik snap niet dat Stella die rekensom nooit heeft gemaakt. Bovendien is het suggestieve einde vrij misplaatst. De regisseur wil de kijker laten uitschijnen via de gedachtegang van Oskar dat ook hij niet de vader zou zijn van zijn nog ongeboren kind. Dit louter omdat Stella wat afstandelijk is op de boot. Logischer zou het zijn om te denken dat Stella er gewoon zélf van ondersteboven is nu ze weet dat haar vader niet Nathan heet.