Anna Karenina (1997)

Verenigde Staten / Rusland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Bernard Rose
met Sophie Marceau, Sean Bean en Alfred Molina

Rusland 1880. De jonge prinses Kitty heeft geen oren naar het huwelijksaanzoek van Constantin Levin, verliefd als zij is op de knappe en jonge cavalerieofficier Graaf Vronsky. Deze heeft echter zijn oog laten vallen op Anna, de vrouw van de 50-jarige ambtenaar Karenin. Anna verzet zich, hetgeen Vronsky's verlangen alleen maar aanwakkert.

avatar van Asmahan
Deze film viel me ontzettend tegen. Ik ben helemaal weg van het boek en ben van mening dat deze film het totaal geen recht doet. Ik leefde totaal niet mee met de personages. Jammer, want ik had uitgezien naar een goede verfilming en gehoopt die in deze film te vinden.

avatar van Dirk1969
Het boek ken ik niet, zodat ik geen vergelijking met de film kan maken. Wat de film zelf betreft moet ik zeggen dat ik er zeer van heb genoten, alleen al vanwege de mooie beelden en de sfeervolle muziek (veel van Tsjaikovski).

veron35
Een romantisch drama. Mijn lievelings genre. Helaas komt dat niet door deze film. Een beetje saai.

avatar van dj eye
Saaie, bloedeloze film.
Geen enkel karakter kon me boeien. Zelfs Anna niet.
Dit is toch 1 van de grootste romans ter wereld. Maar als ik deze film zie, begrijp ik niet waarom.

avatar van Sergio Leone
Leuk kijken.

Het boek van Leo Tolstoi heb ik (nog) niet gelezen, dus een vergelijking kan ik niet maken. Wat ik wel kan doen is een verwachtingspatroon creëren voor de versie met Keira Knightley en Jude Law.

En het zal niet zo evident zijn voor die film om beter te doen. Deze versie is absoluut niet zonder gebreken, maar als eindresultaat blijf ik toch met een goed gevoel achter. 'Goed' is wellicht het verkeerde woord, 'bevredigend' is misschien beter.

Het grootste manco is de vertelstructuur. Het zal in het boek wellicht ook wel zo zijn, maar ik begrijp niet goed waarom Levin zo belangrijk is dat het verhaal grotendeels vanuit zijn standpunt verteld wordt. Er passeren heel wat personages de revue, maar laat net hij degene zijn die me het minst heeft kunnen interesseren.
Ik had het beter gevonden mocht het verhaal verteld zijn geweest door iemand die dichter bij Anna Karenina staat. Dan had de film als geheel misschien samenhangender geweest. Nu zitten er enkele zaken in die het allemaal wat fragmentarisch maken (vlak nadat Anna Vronsky min of meer had afgewezen zijn ze plots bij elkaar en zwicht zij voor hem - dat moment had beter verdiend)
Maar het verhaal heeft ook genoeg positieve zaken: het geluk dat Anna en Vronsky niet gegund wordt, hoe zij daar mee omgaan, de roddel en achterklap, ...
Vanzelfsprekend is ook het einde aangrijpend. De zelfmoord van Anna is een te gemakkelijke oplossing en de eindscène van Vronsky die volgt vat de juiste gevoelens samen.

Anna Karenina wordt mede boeiend gehouden door de uitstekende cast. Sophie Marceau heeft ongetwijfeld de moeilijkste rol maar levert haar visitekaartje af. Tegenspeler Sean Bean is eveneens overtuigend als charismatische en ambitieuze minnaar. Hun onderlinge chemie mag ook niet onvermeld blijven.
Alfred Molina vind ik net iets minder dan de overige acteurs in bijrollen, waarvan James Fox de meest fantastische prestatie aflevert.

Over de verpakking mag ook niet geklaagd worden. Qua sfeer en tijdsbeeld kan deze film tellen. De kostumering is subliem, de muziek heerlijk klassiek-bombastisch en de decors zijn bijna hoofdrolspelers op zich (tijdens het bal waar de vonk overspringt!). Vooral de scènes in stations hebben iets dat geweldig sfeervol en gezellig is.

Tragisch verhaal, ietwat stroef verteld, maar in een magnifieke setting en met een sterke cast.

avatar van BlueJudaskiss
Aangename film.

Ik vond het juist prettig dat Levin een wat grotere rol kreeg toebedeeld, ook een rol die wat positiever was dan in het boek. Het is allemaal inderdaad wat fragmentarisch, maar met zo'n dik boek ontkom je daar bijna niet aan. Deze versie stond ook dichterbij de beelden die ik bij het boek had dan de versie met Keira Knightly. En prettig dat er op locatie is gedraaid in Rusland.