Forever Amber (1947)

Alternatieve titel: Amber

geregisseerd door Otto Preminger en John M. Stahl
met Linda Darnell, Cornel Wilde en Richard Greene

De jonge, mooie Amber is als weeskind zeer streng opgevoed en wordt verliefd op Lord Bruce, die ze naar Londen volgt, waar ze in voorname kringen voorgesteld wordt. Op een dag verlaat Bruce haar echter, waarna ze in contact komt met Morgan, die zorgt dat ze een rol bij het koninklijk theater krijgt. Als Bruce terugkeert, komt het tot een hard gevecht tussen Morgan en hem.

avatar van beavis
John M. Stahl begon deze film na het prachtige Leave Her to Heaven (1945) maar werd uiteindelijk vervangen door Otto Preminger. Heb nog niet gelezen waarom preciés, maar de puriteinse bemoeienis met de film zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben. Forever Amber is een zgn "bodice ripper" en zou in alles een The Wicked Lady (1945) opgeschroefd naar level 11 moeten zijn... en dat is ze eigenlijk nog steeds wel, maar onverwacht maken enkele moralistische aanpassingen aan de originele versie het verhaal wat mij betreft hier tragischer en beter; Amber is tenslotte niet helemaal slecht, ze doet alleen behoorlijk domme dingen.

De hoofd attractie is het werkelijk glorieuze Technicolor!! Stahl had zijn hele team van Leave Her to Heaven weer meegenomen (waaronder cameraman Leon Shamroy die, zo begin ik langzaam te ontdekken, terecht een recordaantal Oscar nominaties mocht ontvangen) en ze leveren misschien nog wel beter werk af. Qua acteurs betekend dit ook de terugkeer van Cornel Wilde die nog steeds niet echt kan acteren, maar met de vrouwen die naast hem worden gezet maakt dat niet veel uit (of is het zelfs beter?). De altijd leuke George Sanders is geweldig als koning Charles II, hij heeft de beste teksten en steelt ook nog eens de show met zijn hondjes. Verder is er nog een vroege rol voor Jessica Tandy als Amber's dienstmeid, of hoe die functie ook in het Nederlands mag heten. De hele film heeft een epische opzet (zowel de pest epidemie als de grote brand van Londen komen voorbij) en bevat alles wat je in een kostuumdrama/avontuur kan verwachtten (een duel, een highwayman en natuurlijk verscheidenen 'wenches'). Dit alles voor het volle romantische effect uitgelicht, met de meest magische warme kleuren die het witte doek kan weergeven, dus de lange speelduur vliegt voorbij. Het einde kwam zelfs even als een kleine verassing, maar dat was meer omdat ik er onderbewust van uitging dat deze film een iets ander soort einde zou krijgen... maar, zoals gezegd, dat zou de film alleen maar minder hebben gemaakt.

Deze film was destijds bedoeld als Fox’ ambitieuze antwoord op het gigantische succes van Selznick’s “Gone with the Wind”. De film kan die ambitie echter op geen enkele wijze waarmaken. Dat is vooral te wijten aan het armetierige verhaal over een mooie vrouw van eenvoudige afkomst, die zich in de 17e eeuw opwerkt tot minnares van de Engelse koning en al doende de liefde van haar leven telkens weer uit haar vingers ziet glippen.
Het duo Linda Darnell en Cornel Wilde mist het talent, de allure en de uitstraling van de illustere sterren Clark Gable en Vivien Leigh uit GWTW. Cameraman Leon Shamroy heeft evenwel goed begrepen dat de film vooral draait om Linda Darnell. Ik heb vrijwel alle films van de fotogenieke Darnell uit haar beginperiode gezien, maar zelden is haar oogverblindende schoonheid zo effectief gebruikt als in deze film. Vooral dát maakt dat de film ondanks zijn tekortkomingen het aanzien meer dan waard is.