The Pirates! In an Adventure with Scientists! (2012)

Alternatieve titels: The Pirates! Band of Misfits | De Piraten, Alle Buitenbeentjes aan Dek

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Peter Lord en Jeff Newitt
met de stemmen van Hugh Grant, Salma Hayek en Martin Freeman

Als de beruchte Pirate Captain niet voor volwaardige piraat wordt aanzien door Black Bellamy en Cutlass Liz, zet hij alles op alles om Piraat van het Jaar te worden. Samen met zijn rauwe bemanning en zijn trouwe dodo Polly moet hij een jonge wetenschapper redden en het opnemen tegen een duivelse koningin, zonder daarbij het avontuur uit het oog te verliezen.

avatar van Freud
Ik heb onlang Chicken Run nog eens teruggezien, en deze viel me erg tegen: weliswaar een geweldig idee, maar de humor is erg belegen en het scenario voorspelbaar. Ik zeg dit, omdat deze film exact het tegendeel is: het idee van een mislukte piratenkapitein is niet bijster origineel, maar de uitwerking is absoluut geweldig en de film is onwaarschijnlijk grappig. Het verhaal is compleet van de pot gerukt maar heel consequent en goed geschreven en de film loopt over van de leuke ideeën, kleine grapjes en al dan niet subtiele verwijzingen. En bovenal bevat deze film absoluut geweldige personages, zowel onder de piraten als bij de nevenfiguren (Queen Victoria als meedogenloze booswicht? Charles Darwin als eenzaam sukkeltje?). Ook een dikke duim omhoog voor de muziek, die lekker onconventioneel samengesteld is. De animatie is minder huis- tuin- en keukenstijl dan normaal bij Aardman (het is nog wel klei, maar de decors zijn zo perfect en er is zoveel postproductie op toegepast dat het nog maar weinig wegheeft van Wallace & Gromit), maar er is weinig op aan te merken en soms is het echt wel uitmuntend zoals we gewend zijn.

Ik had niet zo enorm veel zin om deze film te zien na alle wat teleurgestelde reacties, maar bij deze wil ik die toch even nuanceren: ik vond de film absoluut geweldig! Je merkt overal dat er met enorm veel plezier aan geschreven, gekleid en getekend is, en de hele film is een puur genot om te kijken. Voor mij de beste lange film die Aardman gemaakt heeft.

avatar van barcam
Voor mij veel minder dan Chicken Run of Wallace & Gromit. Verhaaltje op zich is wel redelijk maar vond dat er qua humor nog veel meer in het piraten thema gezeten had.

avatar van Thampon
Vond het niet slecht

avatar van SnakeDoc
Haalt het helaas niet met Wallace en Grommit en al helemaal niet bij het o zo fantastische Chicken Run.

Toch winnen die klei poppetjes het wat mij betreft van de gemiddelde animatie film. Blijft leuk om naar te kijken.

Pirates scoort nog net een 3tje, maar er had meer in gezeten.

Ik vond het een geweldige film van aardman. Hoog tempo, goeie grappen, leuke karakters..... echte aanrader!

avatar van Rodger
ja.. best goed.. voor jong en oud... zat wel leuke humor in..
Verhaal was ook prima... dus zeker niet verkeerd..
3***

avatar van depri83
Sluit me aan bij barcam en Snakedoc.
Leuk, maar geen Wallace & Gromit!

avatar van Elineloves
Toch iets meer van verwacht, nadat ik de trailer in Amerika had gezien waren mijn verwachtingen w.s. te hoog.

Het is aardig, maar daar is alles mee gezegd. Beetje zoutloos. De stemmen passen goed bij de personages, maar helaas vond ik de karakters zelf niet bijzonder. Vond de grappen ook niet altijd even geslaagd, al zitten er wel een paar leuke knipogen in.

Beetje standaard allemaal, nergens echt memorabel of onderscheidend. Ook visueel knalt het er niet uit. Ik werd niet meegezogen in het (vrij matte) verhaal of de sfeer. Dertien in een dozijn.

Jammer.

Minder leuk dan ik had verwacht, maar het idee en de uitwerking waren dik in orde.

heb leukere films gezien, vond deze toch maar een beetje saai.
wellicht leuk voor kinderen, maar voor volwassenen valt het tegen!

Flight of the Conchords

Aantal leuke details en vondsten, maar over de grote lijn genomen niet heel grappig. Wellicht was ik te moe.

Best oke, maar de Aardmanproducties gaan voorzichtig richting de cliches en voorspelbaarheid van Dreamworks (de vlag waar ze onder vielen, de naweeen zijn te merken). Het uitgangspunt is een stuk minder en het verloop van het verhaal veel te voorspelbaar, ook voor een familiefilm. Het zijn ook echt precies de stappen van het verhaal die echt elke Dreamworks productie heeft (het buitenbeentje die graag geaccepteerd wil worden, een avontuur aangaat om acceptatie en respect af te dwingen en daar uiteindelijk tegen alle verwachtingen in natuurlijk in slaagt). dat De humor compenseert wel wat en een sterk middenstuk, brengt de film op 3 sterren. Toch vraag ik me af waarom altijd alles volgens het boekje moet. Maak me zorgen om Aardman.

avatar van Metalfist
And that's why, in a straight fight, a shark would probably beat a Dracula

Het jaar begint langzamerhand weer wat op zijn laatste poten te lopen en dat resulteert altijd in eindejaarlijstjes. Omdat ik doorheen het jaar niet zo vaak recente films kijk heb ik nooit enorm veel titels waaruit ik kan kiezen om een top 10 te vormen. Daarmee begin in de laatste maanden van het jaar ook altijd aan een inhaalbeweging van recente films en de openingseer was weggelegd voor deze The Pirates! Band of Misfits.

Maar het valt uiteindelijk toch een tikkeltje tegen. Pirates is nog altijd wel een vermakelijke film geworden maar ik heb nooit echt moeten schaterlachen en daar hoopte ik eigenlijk toch wel op. Nu klink ik wel bijzonder negatief en dat is wel onterecht want de film heeft op zich regelmatig een aantal leuke vondsten zoals Bobo met zijn bordjes en natuurlijk de aanwezigheid van Queen Victoria en Darwin maar het vormt nooit een mooi geheel. Er zijn genoeg leuke apart conceptjes dus maar het verhaal opzicht valt uiteindelijk nogal mager uit doordat de film iets te voorspelbaar oogt. Nu ben ik geen kenner van de Aardman studio (ik heb in een ver verleden wel eens Chicken Run en Wallace & Gromitt gezien maar die bevielen me niet zo goed, is ook al wel erg lang geleden maar dat terzijde) maar ik heb wel de indruk dat die origineler uit de hoek kwamen. Gelukkig maakt de stijl van animeren wel veel goed. Hoewel ik dus niet zo'n fan ben van het werk uit de Aardman studio, kan ik de stijl van de films altijd wel waarderen. Er steekt enorm veel tijd in maar het resultaat mag er altijd wel wezen en dat geldt zonder twijfel ook voor deze film. Het is een beetje zonde dat er af en toe computer gegenereerde animatie wordt gebruikt maar over het algemeen blijft dit toch nog altijd erg knap gemaakt.

Ik weet nog dat ik dit oorspronkelijk eigenlijk graag in de cinema wou gaan zien maar de Metropolis (en elke andere cinema in Antwerpen) draaide de film enkel in het Nederlands. Als klein manneke had ik dat waarschijnlijk niet erg gevonden (Disney films kijk ik nu ook nog vaak met Nederlandse stemmen) maar de trailer stemde me niet hoopvol dus was ik blij dat ik mijn handen kon leggen op een Engelstalige versie. De aandachtstrekker was sowieso Hugh Grant (vooral benieuwd omdat ik in een interview had gelezen dat die eigenlijk het acteren wat beu is omdat hij altijd in eenzelfde rol wordt gecast maar dat dit een atypische rol voor hem is) en die doet het dan ook meer dan behoorlijk. Niet perse een acteur waar ik speciaal een film voor zal gaan kopen maar de rol van Pirate Captain is hem op het lijf geschreven. Het zijn echter de bijrollen die het geheel afmaakt door erg vermakelijke rollen van onder andere Imelda Staunton als Queen Victoria en David Tennant als Darwin. Salma Hayek maakt de rol van Cutlass Liz trouwens compleet eigen en blijft toch altijd heerlijk om naar te kijken of te luisteren.

Veel leuke momenten maar als geheel werkt het niet even goed als gehoopt. De cast is erg sterk, de animatie is bij wijlen verbluffend mooi maar de humor is niet altijd even hilarisch als de trailer deed vermoeden. Nog altijd wel een vermakelijke film maar geen top 10 materiaal.

avatar van missl
flauw en makkelijk verhaaltje.

avatar van hutsekluts
Leuke visuele grappen (af en toe goed kijken!) en dialogen. Leuk verhaal waarin het heerlijk is te zien hoe Queen Victoria en Charles Darwin het moeten ontgelden.
Leuk sfeertje, mooi gemaakt. Niet alleen voor de kids erg leuk!

avatar van DonOswaldo
Jammer. Nu is claymation sowieso niet echt mijn ding, maar als de invulling van de film verder prima is ben ik dat zo vergeten. Helaas brengt de film verder voornamelijk - naast een enkel leuk momentje - humor die niet echt helemaal werkt en teveel gemoraliseer.

avatar van K. V.
Dit was nog een leuke animatiefilm. Niet direct een kinderachtige film, maar een prettige familiefilm. Het verhaal heeft een goed tempo, is natuurlijk wel wat voorspelbaar, maar maakt veel goed door de vele, kleine grapjes. Ook de animaties waren erg mooi en gedetailleerd.
Verder waren de stemmen ook we passend.
Een leuke animatiefilm die vlot wegkeek. Geen echt meesterwerk, maar toch prima familievermaak.

avatar van mock turtle
veel humor maar niet voor kinderen

avatar van NathanMandjes
Leuke film, juist wel voor iedereen, zowel kids (komische, mooie geanimeerde beelden, leuke geluiden en karakters) als volwassenen (typische humor, soms wat grof en vaak met subtiele hints naar het heden). Toch boeit de film niet heel erg, alsof het een goed gerecht is waar de zout en peper mist. Net te weinig goede humor. Ipv Hugh Grant had men beter kunnen kiezen voor iemand als Ricky Gervais. Die had de film direct opgekrikt. Jammer voor het aantal uren werk dat er in die kleipoppetjes en omgeving zit, maar het had echt nog wel beter gekund.

Hoewel de film het niet haalt bij top animatie films zoals tangled, Is het toch zeker een leuke animatie film om te zien voor tussendoor!
de film is erg mooi gemaakt, een hele unieke animatiefilm ''style'' en de ingesproken stemmen zijn erg leuk/goed.
Ook zit er een lekkere vaart in de film, vanaf de 1e minuut boeit de film tot de laatste minuut en de vaart gaat er nergens uit...
er had alleen wat meer humor en meer actie mogen zitten, dat is wat hier onbreekt om het echt een ''topper'te maken.
Maar gewoon een prima en hele leukefilm om te zien op een doordeweekse dag (en zeker elke minuut waard!)

avatar van Thomas83
Had hier weinig zin in eerlijk gezegd. Plot en poster spraken me al niet aan. Uiteindelijk valt het altijd wel mee als je zo'n film eenmaal kijkt, maar toch kan ik niet zeggen dat de film me voor zich heeft weten te winnen. Het ziet er allemaal wel mooi uit, vooral Londen en Blood Island zijn prachtig, maar het verhaal wist me niet al teveel te boeien.

Pirate Captain vond ik maar weinig aan, had Hugh Grant zijn stem ook niet laten doen persoonlijk. En waarom moet Hayek tegen waarschijnlijk een riante vergoeding zo'n klein rolletje doen? Alleen Imelda Staunton vind ik een prima keuze van de grotere rollen. De albinopiraat en vrouwelijke piraat vond ik wel erg grappig, haha. Vooral de albino dan. Maar verder wederom een animatiefilm die het niet echt van zijn grappen moet hebben. Al heeft de film wel behoorlijk wat visuele grappen, die je niet allemaal direct op kunt merken. Er heeft duidelijk wel het nodige werk in gezeten. Desondanks 2.5*.

avatar van mjk87
Kijk kijk. London Calling van The Clash dat voorbij komt.

Het kan de film verder niet redden. En dat is jammer. Want de muziek is prima, de sfeer is goed, de beelden zien er mooi uit, de grappen zijn soms wat flauw maar meestal bijzonder sterk bedacht en het stemmenwerk is ook heel behoorlijk. Maar ook is de film saai en het kon me werkelijk niet boeien. Dus is zelfs die korte speelduur nogal lang. Dus 1,5 voor de film, en een halfje voor The Clash. 2,0* totaal.

avatar van Stijn B.
Heel geestige animatiefilm over Piraten maar kan op geen enkel moment het niveau van Chicken Run halen Dat was dan ook een pareltje van hilarische kleianimatie . Pirates ziet er fantastisch uit en de film zit vol geestige grappige details

avatar van El ralpho
Yo-ho-ho and a bottle of rum

Een nieuwe titel uit de stal van Aardman Animations, die vooral bekend staan om Wallace & Gromit, maar ook veel bekendheid heeft vergaard met Chicken Run. In de nieuwste film van de animatie studio nemen we een kijkje in het leven van de Pirate Captain en zijn bemanning, die de meest doldwaze avonturen beleven. De film bevat de nodige Britse Humor en ziet er erg knap geanimeerd uit, maar hoe doet de film het verder eigenlijk?

Na het bekijken van het enorm grappige en originele Wreck-it Ralph enige tijd geleden lagen mijn verwachtingen voor deze animatie ook vrij hoog. Helaas voelde deze titel toch een stuk minder fris en origineel aan. Veel grappen waren voorspelbaar en waren soms wel leuk, maar er hadden wel wat meer sterke troeven in de film mogen zitten en wat minder herhaling in de grappen. Het aapje wat kaarten omhoog houdt om op deze manier te communiceren was bij het begin bijvoorbeeld erg grappig, maar de grap werd te vaak herhaald waardoor het toch al gauw uitgemolken aanvoelde.

Ook was deze film overduidelijk op een jonger publiek gericht. Natuurlijk zitten er nog steeds genoeg grappen in die een knipoog zijn voor volwassenen maar de film zelf had geen dubbele lagen zodat hij voor volwassenen net zo vermakelijk als voor kinderen kon zijn. Gemiste kansen, en misschien een prima film voor het wat jongere publiek, maar ik haalde er voor mezelf te weinig genoegdoening uit om de film hoger dan een 6 te laten scoren.

avatar van NYSe
Net niet zo sterk als Chicken Run of Wallace & Gromit, maar desalniettemin weer schitterend gemaakt en boordevol geslaagde grappen. Ook het verhaaltje is lekker absurd en Hugh Grant is perfect als de Pirate Captain. Weinig mee mis; vooral heel erg charmant.

avatar van nadrin
mega grappig. Echt lang geleden dat ik zo veel humor in een film heb gezien.
Score was ook top.
En de piraat was een reïncarnatie van Gleese

avatar van The One Ring
Het heeft eigenlijk nooit bijzonder geklikt tussen mij een Aardman, ondanks dat ze alles in zich hebben om mij te plezieren: een zeer Brits gevoel voor humor, knappe stop-motion en een hoge dosis creativiteit. Een verklaring van waarom het nooit echt werkte heb ik niet. The Pirates! In an Adventure with Scientists is hun meest recente film en werd toch vooral gezien als een teleurstelling. Gek genoeg is dit juist voor mij degene die wel echt werkte.

Althans grotendeels. Voor een film met dit gevoel voor humor had ik toch op een iets origineler verhaalverloop gehoopt. De details van het verhaal zijn gelukkig vaak wel komisch, maar niettemin voelde de brave manier waarop de Pirate Captain tot inzicht kwam en de daarop volgende grote confrontatie wat standaard aan. Ergens past dat gewoon niet bij zoiets als The Pirates!

Gelukkig moet dit het vooral hebben van de voorgenoemde details en die zijn er ontzettend veel. In de meeste shots lijkt veel verborgen te zitten, grapjes of onverwachte elementen. En hoe voorspelbaar het verhaal ook mag zijn, het wordt toch gebracht met een goed gevoel voor absurdisme en idioterie. Er zitten veel grappen in, sommigen flauw, maar de meesten toch raak en enkele momenten zijn echt hilarisch (het spookschip kreeg bij mij de grootste lach). De mix tussen stop-motion en CGI werkt hier erg goed en is wellicht ook essentieel bij een wat meer grotesk avontuur als deze. Ook mijn complimenten aan Hugh Grant, wiens stem ik hier totaal niet herkende, maar verrassend goed paste.

Al met al een leuk en vooral grappig avontuur. Ik kan me voorstellen dat dit een type humor is die wat specifiek is en niet een enorm publiek aanspreekt, maar aan de andere kant zie ik niet waarom deze door Aardmanfans wat opzij wordt geschoven. Hoewel, ik schuif die andere films van hun ook wat opzij. Misschien eens herzien.

avatar van D-ark
Aardman, eigenlijk een van de meest aparte en terechte succesverhalen. Ooit begonnen met de klassieke Morph shorts die ook soms in Nederland op tv kwamen tot de complete cgi van het erg vermakelijke flushed away.

Nu vooral geld aan het binnenhalen met vindingrijk kinderserie Shaun Het Schaap is pirates me altijd wat voorbij geschoten. Dat blijkt nu jammer te wezen want Pirates is wel een gigantische kieskeurige film in zijn humor maar past perfect in mijn straatje.

Pirates is een kinderfilm, ofja je kunt beter familiefilm zeggen. De film is erg vermakelijk voor kinderen maar zit vol met dubbele lagen en (niet) subtiele woordgrappen en gags. De lijst is eindeloos maar de hoogtepunten zijn o.a (de piepstemmige piraat, de eindeloos vergelijking tussen darwin en zijn aap butler en de stereotype piraten. De stemmen cast is geweldig en bestaat uit flink wat grote acteurs die vocaal nog eens niet zo herkenbaar klinken, alleen Jeremy Piven is heerlijk over de top als Amerikaanse showboat piraat Black Bellamy. En tjah die animatie, dat weet iedereen nu wel. Prachtig gebruik van vooral oude punk en pubrock trouwens, ook van flight of the conchords's i'm not crying trouwens.

Pirates is flauw, lomp en soms gewoon te gemakkelijk voor woorden maar daar ligt het charme ook. Zelfs op de dramatische momenten blijft de film een groot (geslaagd) grappen dichtheid houden. Lang geleden dat ik ik zo oprecht leuke en goed gemaakte animatie film heb gezien.

avatar van VforVictor
Kvond em tegenvallen, ik vond het verhaal nogal gekunseld met die die papegaai. effecten waren wel mooi.

avatar van Antonev
Uitstekende en herkenbare Aardman productie. Het is schitterend gemaakt en de humor is treffend, zowel verbaal als non-verbaal. Heerlijk brutale grapjes en een heleboel geestigheid. Zo zie ik het graag!

avatar van Phantasm
Leuke animatiefilm met prima grappen die lekker wegkijkt.