Ad Fundum (1993)

België
Drama / Komedie

geregisseerd door Erik Van Looy
met Tom Van Landuyt, Margot van Doorn en Stefan Perceval

Drie eerstejaarsstudenten aan een Vlaamse rechtenfaculteit onderwerpen zich aan de sadistische ontgroeningsrituelen. Door overmatig drankgebruik en een fascistoïde houding van een harde kern van oudere studenten loopt een en ander behoorlijk uit de hand, waarvan De Ridder het slachtoffer wordt. De universiteitsdirectie wil de zaak in de doofpot stoppen.

avatar van -jack_sparrow-
ik vind hem erg tragisch .
maar wel heel goed.
geweldig geacteerd door Tom van landuyt en Sven deridder.
ik geef hem 4.0

avatar van seanpuffy
goede film niet meer of niet minder .
goed geacteerd ook.

avatar van Kisje
Een goede Vlaamse film .

avatar van Esther_ke
Goede film, met sterk verhaal. Zeer goed einde, omdat het inderdaad niet voorspelbaar is. Goed acteerwerk (Vooral door Tom Van Landuyt en Sven De Ridder)
Deze Vlaamse film is zeker niet slecht, maar er zijn betere Belgische films.

tom
Waarom is deze film nooit op tv?

avatar van jobbybx
tom schreef:
Waarom is deze film nooit op tv?

Mooi verwoord tom.
Steeds dezelfde films die over en over herhaald worden en sommige 1 maal en andere nooit meer.

avatar van J. Clouseau
Ik ben er stil van.

Echt een geweldige Belgische film, ik begrijp niet waarom deze door zovele compleet verguisd wordt. Deze film is zo aangrijpend dat ik meteen besliste om me nooit te laten dopen.
Bijzonder knappe beelden ook (Van Looy zat duidelijk al op het goede spoor voor z'n latere films), goede acteerprestaties, droge humor en natuurlijk het harde, realistische scenario maken hier een topfilm van.
En dan is er ook nog een beetje de 'charme van de walgelijkheid' (net zoals in Trainspotting, Perfume, De Helaasheid en zovele andere topfilms), de zatte, marginale taferelen en de waanzinnige massascènes, die allemaal bijdragen tot de geweldig neergezette sfeer van de bezopen studentenwereld. Wie niet tegen collectief massa-gezuip, schunnige taal en gratuit naakt kan, slaat deze film beter over.
Toch één minpuntje: na de heel aangrijpende rechtszaak smijten ze er allegauw nog rap een scène met gratuite seks aan toe: had écht niet gehoeven, Erik. Dat doet een beetje afbreuk aan de vorige scène. Maar goed, een uitstekende film die dringend wat meer gezien mag worden.

avatar van joe black
Die doop is wel gedramatiseerd. Zo gaat het in het echt natuurlijk niet aan toe.
Hele meutes die door de stad lopen en gigantische zalen met studenten. T'is in het echt (enfin, mijn ervaringen in Leuven, Gent en vooral Antwerpen) toch allemaal wel wat minder groot. Maar niet minder leuk natuurlijk.

Goed film overigens.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet dat ik er zelf persoonlijk van kan meespreken, maar het zou toch zo zijn dat veel dopen sterk aangepast zijn ondertussen. Je kan een doop van nu niet meer vergelijken met 15-20 jaar terug.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Van Looy is tegenwoordig bekend als groot regisseur en dat is vooral dankzij z'n 2 films Zaak Alzheimer en Loft waarmee hij echte Vlaamse klassiekers neerzette. Shades was wat minder, maar er zijn regisseurs met een slechter debuut. Ad Fundum is een typische Vlaamse film die nog wel wat stof deed opwaaien en toch de studentendoop als gespreksonderwerp op tafel smeet.

Ad Fundum neemt de tijd om te vertellen en de rollen zijn wel geloofwaardig gespeeld. Al merk je dat wel aan de vele leuke bijrollen die mooi in het verhaal passen. Tom Van Landuyt is niet echt een ideale trekker voor een film, maar dat past Van Looy mooi aan in het geheel. Al gaat hij soms wat cliché zoals die vrijpartij. Niet slecht natuurlijk, maar eigenlijk een scène apart van het verhaal. De drama is wel beter gebracht (ook weer typisch Vlaams zeker?) maar Van Looy brengt er wel spanning in, wat hij later met Zaak Alzheimer en Loft ook weet te doen.

Je merkt dat Van Looy nog wat moet leren, maar toch een eigen stijl begint te brengen. Iets moderners dat zich niet alleen vastpint op de jarenlange Vlaamse drama, maar ook durft om spanning en actie in z'n films te laten zien. Een stevig debuut in elk geval. Knap!

avatar van Zandkuiken
Uit het nachtelijke studentenleven in Vlaanderen valt ongetwijfeld opwindende cinema te puren, maar deze Ad Fundum slaagt daar in mijn ogen jammer genoeg niet in. Hoewel de film nu toch ook weer niet zó oud is, doet Van Looys debuut wel erg oubollig aan: de look, het verhaal, de acteerprestaties, ... Ik vind het allemaal behoorlijk duf.

Op zich valt makkelijk te geloven dat er tijdens zo'n doop eens iets lelijk uit de hand kan lopen, maar de nonchalante manier waarop de "booswichten" omgaan met Sammy's dood, overigens een doodbrave figuur die hen nooit iets heeft misdaan, slaat werkelijk alles. Waarna de zaken escaleren en er echt een strijd van Goed tegen Kwaad ontstaat die je eerder in een Disney-prent verwacht dan bij Van Looy, die me met Loft en De Zaak Alzheimer best wist te charmeren.

Omwille van het interessante milieu toch nog 2 sterretjes, maar de uitwerking vind ik pover.

avatar van krosnicky
goeie vlaamse film ik hou wel van een film uit mijn thuis land wat leuk is om te zien is goe de acteurs die je nu dagdagelijks op het scherm ziet dat ze daar nog zo jong zijn en dat ze dan nog heel wijnig acteer ervaring hebben . waar ik ook van versetlt stond was toen ik zag wie de directeur van de school vertolkte niemand minder dan Senne Rouffaer ( Kapitein Zeppos ) en wat de hele fillm nog beter maakt is dat hij geregiseert werd door erik van looy

avatar van yeyo
Van Looy vind ik een beroerd regisseur, maar met Ad Fundum wist hij toch een degelijk filmpje af te leveren. Dit is zonder twijfel te wijten aan het feit dat Marc Punt, de maker van de formidabele miniserie Matroesjka's, verantwoordelijk was voor het script. Daardoor zijn de personages relatief goed uitgewerkt en zijn de dialogen amusant, doorspekt van hilarische, Vlaamse dialectwoorden. Dit allemaal in tegenstelling tot de bordkartonnen personages die artificiële gesprekken voeren, zoals in de films Loft en De Zaak Alzheimer

Helaas zijn er ook minpunten. De muziek is ronduit vervelend en, ondanks een prima setting en thema, blijft de plot toch maar magertjes en van opbouw is er helemaal geen sprake. De voorspelbaarheid viert maar weer eens hoogtij, ik had namelijk na de tweede scène al door dat die brave nerd Sammy wel iets ergs zou overkomen Het acteerwerk zit redelijk snor, op uitzondering van de immer vervelende Tom Van Landuyt. Op visueel vlak lijkt de film lelijk en gedateerd en de camerastandpunten zijn meestal nogal ongeïnspireerd.

avatar van Malli
In de (te) lange aanloop naar het keerpunt in het verhaal van dit wisselvallige drama van Erik Van Looy word je ondergedompeld in de sfeer rond het hele studentendoopgebeuren. Niet onaardig, maar doordat er nauwelijks ingezoomd wordt op de hoofdpersonages, lijk je meer naar een liveverslag dan naar een film te kijken. Het deel vanaf het "drama" is gelukkig een stuk boeiender, maar heeft dan weer af te rekenen met ongeloofwaardigheid en tenenkrullende acteerprestaties van onder meer en vooral Senne Rouffaer (bijna onbegrijpelijk, want de man was een klasbak). Ook de beroerde seksscènes hielpen niet om de film naar een hoger niveau te stuwen.

avatar van XfofaXX
Ik heb twee grote ergernissen gehad bij deze (voor de rest degelijke) film:

1. de bad guys worden net iets te veel als bad guys weergegeven in de film, zoals hier als eerder is aangehaald. Het staat vast dat de doopmeesters smeerlappen zijn, maar het blijven studenten, geen gewetenloze nazi's zonder een greintje menselijkheid. Dit heeft als gevolg dat het wel erg gemakkelijk te aanvaarden is dat de doopmeester wordt vermoord, onder het mom van rechtvaardigheid. De film had een pak meer kunnen bieden als de slechte preses en zijn vrienden ook gewoon als mensen zouden zijn weergegeven.

2. de plotse seksscène na de begrafenis. Dat elke Vlaamse film om een of andere reden een gratuit tietenmoment moet hebben was me al langer bekend, maar vlak na een begrafenis? Bovendien wordt het hoofdpersonage zo goed als gerimd (echt waar, bekijk het maar eens aandachtig). Zelden zo'n overbodige scène gezien.

Een onderwerp dat erg boeiend had kunnen zijn uitgewerkt, maar veel laat liggen en de tragiek er iets te hard bovenop legt.

Overigens, ik lees hier vaak dat zaken als dit vandaag niet meer kunnen, met de restricties die op de dopen worden gezet. Dit geldt echter enkel voor de dopen die in het openbaar worden gehouden. Als ik me niet vergis hebben de dopen in besloten kring nog steeds vrij spel. Om er een voorbeeld bij te halen: een vriend van me heeft samen met andere nieuwkomers als ontgroeningsritueel de stok van een borstel in z'n achterste gekregen. Bij een jaargenoot hadden de oudere jongens echter iets te diep geduwd, met als gevolg een plotse spoedopname en een doofpotoperatie. Het zal je maar overkomen.

avatar van Arnforpresident
Ik had deze film lang geleden al eens gezien, en nu ik zelf volop in het studentenleven zit wou ik hem graag nog een keertje zien. Kwestie van eens te kijken hoe realistisch hij is. De conclusie is dat hij toch wel zwaar overdreven is. De hoeveelheid studenten in de club is al zwaar overdreven. Ook de opdrachten bij de schachtenverkoop komen niet voor, en het doopgebeuren is overdreven. Het kan natuurlijk zijn dat het vroeger een stuk erger was (dat was ook zo, naar het schijnt), maar ondertussen zijn er doopdecreten enz die alles reguleren.

Maar bon, over de film: Ik vond het een interessante en leuke film. Hij duurde net lang genoeg en heeft me de hele tijd geboeid. Ook kon ik appreciëren dat de kleuren hier naturel waren. Vaak heb je in Vlaamse films zo'n groenachtige schijn, kwestie van alles wat dramatischer te maken. Absoluut een aanrader, al is hij wel al iets ouder (1994)

avatar van Beertje45
Het is dan misschien wat overdreven, de studentendoop in de film, maar het is wel een originele en knap gemaakte film. Een aanrader. Vond de muziek heel goed.

Een film met heel wat toptalent onder de acteurs. Maar de film kabbelt maar een beetje vooruit en kent naast paar goede momenten ook minder goede momenten. Ook het einde vond ik een beetje... minder.

Neemt niet weg dat het een aardig filmpje is, 3*

ipman-99
"En wa willen we in da fleske ... ?! Sperma, sperma ... ." ... " !!!

Heerlijke Vlaamse film (uiteraard Heropfrissing) !!! Een aparte film van Erik Van Looy met een heerlijke cast ! We volgen enkele studenten die een studentendoop 'moeten' ondergaan !
Wat volgt is uiteraard een dramatische gebeurtenis met alle neveneffecten en drama-elementen van dienst. De film bevat ook heel wat naakt en seks ..., denk maar b.v aan die seks scène met Tania Poppe en Tom Van Bauwel op die wagen ! De muziek was werkelijk prachtig, net zoals het kleurgebruik. Een knap Vlaams tragisch drama waarin o.a Sven De Ridder de pineut is !

Is het bijzonderste wat uit deze film te onthouden valt de uitslag van Beerschot-Antwerp ?
Anders dan de vlaamse plattelandsfilms uit de vorige decenia, maar kwalitatief geen stap vooruit.

avatar van Metalfist
Het vliegend tapijt

Nu De Slimste Mens ter Wereld weer volop in de gang is, dan komen de gebruikelijke moppen over de carrière van Erik Van Looy als regisseur weer bovendrijven. Meestal gaat het om de vele versies van Loft en het feit dat de Amerikaanse release zo lang heeft geduurt, maar het herinnerde me er wel aan dat ik zijn regiedebuut hier nog ergens op DVD had rondslingeren. Nu mijn studentencarrière er sinds kort opzit leek me dit wel het perfecte moment om Ad Fundum eens op te zetten.

Ik ben zelf wel geen lid geweest van een studentenclub, maar als voormalig student in Antwerpen kan ik me wel vinden in de reacties dat wat Van Looy hier op het scherm toont wel wat overdreven is. Al is de film ondertussen toch ook alweer een dikke 20 jaar oud en schijnt heel het studentenleven wat getemperd te zijn. Soit, het is echter niet de eerste keer dat een bepaald gegeven enkel als kapstok wordt gebruikt en dat bepaalde aspecten serieus uitvergroot worden. Gelukkig levert dat soms wel een interessante film op en dat is het geval bij Ad Fundum. Van Looy weet het studentenleven leuk te schetsen, zeker de massa scènes waren geslaagd, en het lukt hem zelfs om de film geleidelijk aan te laten overgaan naar een rechtbankthriller (blijf ik toch graag zien, indien sterk uitgevoerd) en hoewel het einde weliswaar wat over the top is, laat het je wel met een gevoel van voldoening achter.

Vooral verbaasd hoeveel bekende koppen hier eigenlijk aan meedoen. Van Looy had weliswaar al twee kortfilms geregisseerd (Dr. Tritsmans en Yuppies), maar slaagt er hier in om een hele hoop bekend volk, vaak in hun jonge jaren, voor de camera te krijgen. Normaal gezien niet zo'n fan van Sven de Ridder, maar dit doet hij goed. Ook Tom Van Landuyt en Mathias Sercu overtuigen, maar het is vooral een heerlijk arrogante Tom Van Bauwel die de show steelt. Vreemd ook dat we nadien niets meer hebben gehoord van Tania Poppe. De partner in crime van de praeses en een heerlijke bitch. Zwakste schakel, en dat zullen ze op deze site graag horen, was de Nederlandse Margot van Doorn. Ze zorgt met Van Landuyt ook voor de meest misplaatste scène in de film, de seksscène na de rechtszaak, en het nut van speciaal een Nederlandse cast in te schakelen ontgaat me eerlijk gezegd. Het is niet dat dit een Nederlandse co-productie is.

Wel grappig dat uitgerekend Erik Van Looy zo'n verhaal voor zijn debuut koos. De man was tot sinds kort nog nooit zat geweest en had überhaupt zelfs nog nooit een pint aangeraakt. Dat neemt niet weg dat hij hier een sterk verhaal van bier, vriendschap en liefde weet te maken dat van het begin tot het einde blijft boeien.

avatar van devidia
Schort toch ferm wat aan. Desalniettemin niet rampzalig voor een beginnende regisseur.

avatar van Fisico
Lang geleden dat ik Ad fundum nog eens zag. Alleen Shades blijft nog over. Film is zeker niet slecht, maar bevestigt alleen maar de idee die ik had over Van Looy, verdienstelijk, maar zeker niet bovengemiddeld. De debuutfilm van Van Looy belicht de beruchte studentendopen langs Vlaamse universiteiten. Het uitgangspunt van de film is zeker niet slecht en lange tijd houdt de film een bepaald niveau aan. Zo was het best interessant om een inkijk te krijgen in de vele absurde opdrachten die schachten, de eerstejaars, dienden uit te voeren.

Na de rechtbankscène gaat het echter qua plot de dieperik in met de film, niet voor het eerst zo blijkt bij Van Looy. Ook Loft en vooral De premier waren in hetzelfde bedje ziek. Zoals ook hier al vermeld was de seksscène tussen Petra en Tom hoogste ongelukkig gemonteerd. En de finale klimpartij loopt wel erg lullig af, nogal goedkoop eigenlijk.

Verder werd de praeses wel erg eenzijdig negatief bestempeld. Alsof hij en zijn totale aanhang immorele boosaardige wezens waren zonder emoties of spijt. Het incident is één ding, ook de andere vernederingen gingen ver, té ver. De film geeft daarentegen wel mooi weer hoe groot de sociale druk kan zijn, maar de meute leek dan ook onrealistisch groot. Het politioneel onderzoek en de doofpotoperatie van o.a. de universiteit waren eveneens een lachertje. Gemengde gevoelens bij deze film, nipte voldoende.

Tot slot kleine opmerking over de beschrijving hier op de film. De Ridder wordt bestempeld als personage, maar is de acteur. Dit moet uiteraard Sammy Raes zijn. Trouwens erg indrukwekkende casting van Vlaamse (toekomstige) topacteurs voor deze film!

avatar van Fisico
Film voorbije week gezien en net nu valt er in Leuven een dodelijk slachtoffer na een uit de hand gelopen studentendoop. Triestig ...

Zware straffen dreigen voor organisatoren van doop waarbij s... (Leuven) - Het Nieuwsblad

Het Nieuwsblad