L'Exercice de l'État (2011)

Alternatieve titel: The Minister

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Pierre Schoeller
met Olivier Gourmet, Michel Blanc en Zabou Breitman

De Minister van Verkeer en Waterstaat Jean-Bertrand wordt 's nachts gewekt door zijn stafchef. Een bus is in een ravijn gestort. Hij heeft geen andere keus dan er naar toe te gaan. Dit is het begin van een odyssee van een staatsman in een wereld die steeds complexer en vijandiger wordt. Snelheid, machtsstrijd, chaos en een economische crisis, alles valt samen en slaat in als een bom. De ene noodsituatie na de andere volgt.

• morgen om 23:02 uur op TV (TV5MONDE)
Meneer Bungel
Mooie still (making of).

avatar van Movie-Addicted
Echt een film waar geen touw aan vast te knopen is. De film toch maar afgekeken vanwege de geweldige cast en de komische momenten! Gourmet zet een zeer sterke rol neer (als altijd)

*3.5

Sterke acteurs. De film gaat nergens heen, net als de minister die een speelbal van de omstandigheden is. Loyaliteit is ver te zoeken. Is dit hoe een scenario schrijver het zich voorsteld of is dit de werkelijkheid? Wellicht dat de Fransen hier situaties in herkennen die volledig aan mij voorbijgaan.

avatar van breedbeeld
Vond het een zeer boeiende film die me aan mijn stoel gekluisterd hield en in één ruk uitgekeken. Een film met vaart en zeer goed gemaakt met een glansrol van Gourmet.
Analyses ben ik niet goed in dus dat laat ik maar achterwege.

Het verhaal, over de interne structuur van de macht, wordt in zo'n sneltreinvaart verteld, dat je nauwelijks de tijd krijgt om op adem te komen, laat staan dat je jezelf vragen kunt stellen. Om het allemaal te begrijpen en omdat vooral de details interessant zijn, moet je, denk ik, het een en ander van de Franse politiek afweten, wat bij mij niet het geval is. Duidelijk is in ieder geval dat je, als politicus, moet zorgen (onder voortdurende stress en machtspelletjes) de macht te houden (voor zwakkelingen is binnen de politiek geen plaats). Omdat de meeste gesprekken via "het mobieltje" plaatsvinden is de film rusteloos (maar dat is vast bewust gedaan), wel had de humor voor mij bijtender gemogen. De cast is perfect gekozen. Alles bijelkaar is politicus toch niet zo'n leuke baan

avatar van Stijn B.
Meeslepende kijk in de coulissen van de politiek met een sublieme Olivier Gourmet (zoals alltijd) in de hoofdrol.

die openingscène is er één om u tegen te zeggen: qua metafoor voor de toppolitici en politiek van vandaag kan deze tellen. Nadien volgt een rollercoaster door de Franse politiek vanuit het standpunt van de minister van Verkeer (Olivier Gourmet). Politiek is duidelijk geen plaats voor watjes.

avatar van Leo1954
Sluit me helemaal aan bij mijn voorganger Stijn B. Met een kleine aantekening. Politiek heeft ook vaak menselijkheid nodig en dat vond ik ook treffend.

weer een sterke film met deze acteur over een sociaal topic

geweldige sfeer en acteerwerk , soundtrack/camerawerk subliem

een spannende trip maken over iets wat de meesten geen bal interesseert , niet eenvoudig

Verdienstelijke en grotendeels geslaagde kijk op het jachtig, alles verslindende (zie openingsscene) leven van een minister, maar ook van zijn naaste medewerkers (kabinetschef, pr-vrouw, body guard, chauffeur...).
"Honderden namen op mijn GSM, en geen enkele vriend"...,het typeert de onverbiddelijke, verstikkende wereld waarin die mensen hun dagen doorbrengen.
Keihard, niets ontziend gekonkel met beslissingen die alleen naar een politiek evenwicht zoeken en met de mens, hoe verdienstelijk ook, geen rekening houden (zie de president-kabinetschef-beslissing naar het einde toe).
Goede film al vond ik de accidentele gebeurtenis er niet zo direct bijhorend.
Olivier Gourmet, Naamse acteur, maar in Franse cinema stevig ingeburgerd en ook wel klassebak Michel Blanc acteren subliem.