Abbott and Costello Meet the Killer, Boris Karloff (1949)

Komedie / Mystery

geregisseerd door Charles Barton
met Bud Abbott, Lou Costello en Boris Karloff

Hotelemployee wordt verdacht van moord. Een swami probeert hem onder hypnose te laten bekennen, maar de jongen is hier niet slim genoeg voor. Een inspecteur gebruikt hem om de echte moordenaar te pakken te krijgen.

avatar van Scorpio11
Ja ja met de echte Frankensteijn

avatar van Metalfist
The culprit and the murderer

Na Abbott & Costello Meet Frankenstein zat er een pauze tussen de Meet films. Africa Screams, Mexican Hayride en The Noose Hangs High zaten er tussen en ergens vond ik dat jammer want Meet Frankenstein was van zo'n hoog niveau dat ik benieuwd was naar de andere films. Gisteravond was het dan eindelijk zover en zette ik me klaar voor de enige acteur die in Meet Frankenstein ontbrak, namelijk Boris Karloff.

Oorspronkelijk was dit eigenlijk helemaal niet voor Abbott & Costello bedoelt. Normaal gezien ging de rol naar Bob Hope, die rond de jaren '40 serieus furore had gemaakt met zijn Road to films, maar doordat Meet Frankenstein zo'n groot succes was, en met reden, werd er geopteerd om nog een soortgelijke film te maken. Het script werd herschreven, Bob Hope werd niet meer gevraagd en Meet the Killer was geboren. Op zich voelt de film dan ook niet echt aan als een ware Abbott & Costello film. De vergelijking met Who Done It uit 1942 is nogal snel gemaakt en Meet the Killer is van ongeveer hetzelfde niveau, ware het niet dat ik daar ook het plotje als minpunt zag. Het probleem is gewoon dat het duo hilarisch zijn in hun routines en de meeste films spelen daar dan ook perfect op in. Wanneer je echter een film zoals deze bekijkt dan merk je dat er wel een poging is gedaan om de humor er in te steken maar dat het allemaal net niet is. Een gebrek aan routines, hoewel het verwissel van de lijken al voorkwam in Hold That Ghost dus technisch gezien wel een routine is, maar gelukkig weet de film dit gemis op vele andere vlakken goed te maken. Zo heeft de film op zich wel een leuk wie-is-de-dader plotje en is het einde nog redelijk verrassend, al kan dat aan mij liggen want ik suck in plottwisten te zien aankomen. Ik had toch wel serieus mijn twijfels doordat de moordenaar (of de culprit natuurlijk) al in de titel bekend werd bekend gemaakt. De film speelt hier dan ook op in door de gehele tijd te insinueren dat Karloff effectief de dader is, samen met zijn drie partners in crime. Echter wordt je als kijker op het verkeerde been gezet doordat uiteindelijk de hotelbaas heeft geflikt. Leuk, maar niet echt hoogstaand natuurlijk. Abbott & Costello behoren tot mijn favoriete komieken maar ik heb ze wel liever als ze een gewoon verhaal maken want voor een detective komt het soms toch allemaal wat te gedateerd over.

Waarom dan toch 4*? Wel, vooral voor de bijrol van Karloff. Jammer genoeg is deze niet al te groot, de rol want Karloff zelf is een boom van een vent, maar hij weet het wel met verve te spelen. De scènes in combinatie met Costello zijn goud waard. Gelukkig dat Barton uiteindelijk dan toch Karloff in de film heeft gestoken want oorspronkelijk was zijn rol voor een vrouw geschreven! De film ging dan ook simpelweg Abbott and Costello Meet the Killer noemen tot 4 dagen voor het filmen men opeens op Karloff stuitte. Hij accepteerde de rol en de titel werd verandert, gelukkig. Het duo Abbott & Costello zelf zijn wel weer zoals altijd hilarisch. Het valt me wel op dat ze precies minder en minder 'samen' spelen. Daarmee bedoel ik dat in de vroegere films ze altijd wel in hetzelfde schuitje zaten maar in de latere films zijn ze meestal nog wel aan elkaar gerelateerd (vrienden, familie, ...) maar over het algemeen is Abbott de meer succesvollere van de twee in de film. Ook hier is Costello maar een simpele Bell Boy terwijl Abbott toch weer net iets meer is. Ach, storen doet het niet en de combinatie van de twee blijft toch nog altijd goud waard. Deze keer weer geen Shemp, wat wel jammer is want ik had gehoopt hem terug wat meer te zien doordat hij in Africa Screams meespeelde, maar de rest van de cast is goed genoeg om dit gemis te overtreffen. Karloff steelt natuurlijk de show van de bad-guys maar zijn handlangers weten zich goed te redden.

Leuke who done it maar eentje die vooral wordt gered door de sterke prestatie van de cast. Het duo is van eenzelfde niveau als altijd maar Karloff steelt regelmatig de show. Het verhaaltje verloopt vlot, kent genoeg humor om mij te amuseren, zeker als je bekijkt dat dit 25e film is die ik van Abbott & Costello zien. Vernieuwend zijn ze nergens maar hilarisch zijn ze zeker.

Kleine 4*

avatar van frolunda
Volgens de beproefde formule maar leuk,erg leuk.De grappen en grollen zijn vaak hilarisch,de setting (een geisoleerd hotel bij de grotten) is sfeervol en de rolbezetting is sterk.Één van de beste van de boys.

avatar van Mochizuki Rokuro
Halve ster bonus (hoewel het de hele tijd goed was) voor de laatste vijf minuten briljante scène in het hotel, waar Costello verbaal top is en eerst zijn maatje Abbott verdenkt en vervolgens alles en iedereen erbij haalt. Erg goed getimed allemaal - ook de 'fysieke' verrassingen. Costello is hier sowieso de held. Scène ervoor in de druipsteengrot is trouwens ook erg leuk. Toch opvallend dat grappen die je ziet aankomen toch werken - beetje hetzelfde als bij Laurel&Hardy. Juist dat het patronen zijn werkt in het voordeel.

Na vier films van het duo in korte tijd is het duidelijk dat opzet/rolverdeling eigenlijk wel vastliggen. De twee films van Barton waren trouwens wel veel beter dan die van Lamont. Geen idee hoe dat komt. Waarschijnlijk toch vooral het basismateriaal. Maar misschien ook wel de timing en regie op het duo. Bovendien ontbreken in de Barton-films van die knullige romances.

Inderdaad jammer dat Boris Karloff weinig screentime krijgt.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Weer een erg vermakelijke film van Abbott & Costello. Persoonlijk vind ik Meet Frankenstein nog een klein beetje beter maar hier zijn ze ook lekker op dreef.
Boris Karloff is een leuke toevoeging alleen wel vreemd dat hij niet de killer blijkt te zijn.
Lenore Aubert als ze Costello probeert te verleiden, welke man zal nou niet voor haar vallen met die kleding aan? Gewoon wauw!