ad
  • 8.112.773 stemmen

The King of Marvin Gardens (1972)

Misdaad / Drama | 103 minuten

Genre: Misdaad / Drama

Geregisseerd door: Bob Rafelson

Met onder meer: Jack Nicholson, Bruce Dern en Ellen Burstyn

Releasedatum: 12 oktober 1972

Over The King of Marvin Gardens

1972. David Staebler werkt als nacht-dj bij een landelijk radiostation in Philadelphia. Op een dag wordt hij door zijn broer Jason uitgenodigd om naar Atlantic City te komen omdat daar grof geld te verdienen is met vastgoedtransacties. Voor Jason is het leven één groot monopoly-spel. Niet voor niets wordt hij de koning van Marvin Gardens genoemd, één van de dure Atlantic City buurten op het originele spelbord. Jason heeft grote plannen: hij wil een eiland nabij Hawaï kopen en er een luxueus vakantiecentrum neerplanten.

imageimageimage

avatar van moviemike

moviemike

Nu zaterdagavond op Canvas.

Een Nicholson-klassieker die zelden op t.v. word gedraaid, niet te missen dus!

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Een klassieker voor weinigen dan...

avatar van dedikkekiwi

dedikkekiwi

idd op canvas, was nice!

avatar van klute89

klute89

Eens lang geleden op tv gezien, en ik moet zeggen dat ik er goede herinneringen aan heb overgehouden. Er zijn drie films waar Nicholson het beste speelt namelijk in Chinatown, Five Easy Pieces en uiteraard King Of Marvin Gardens. Eigenlijk de toptijd van Nicholson.

avatar van klute89

klute89

Vandaag na een lange tijd eens herzien, het blijft een prachtfilm. Al vind ik Five Easy Pieces tevens van de zelfde regisseur toch wel beter.

De desolate sfeer in The King Of Marvin Gardens, sfeervolle camerashots en de ingetogen acteerprestaties van Nicholson zorgen voor een prachtige film. Een paar mooie scene's: De begin scene dat Nicholson over zijn opa verteld en de scene op het station. Alletwee prachtige scene's!

Ik ga ook een halfje omhoog. Van 4 naar 4,5*

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Van Bob Rafelson heb ik al eens eerder 'The postman always rings twice' en 'No good deed' gezien. De eerste is een klassieker, de tweede wordt nogal eens afgebrand. 'No good deed' kan wat mij betreft ook niet meteen tippen aan 'The postman...', maar daar valt toch ook genoeg te genieten.

En nu heb ik dan 'The king of...' gezien, ik had er nooit van gehoord en dat is leuk: Zo blijft er, hoeveel films je ook gezien hebt, altijd wel iets in het vat zitten. En 'The king...' is een hele mooie. Een ingetogen film, met mooie rollen voor Jack Nicholson, Bruce Dern en Ellen Burstyn. Ook het verhaal boeit, hoewel er weinig vaart in lijkt te zitten. Dat viel me ook op aan 'The postman...'; Er wordt een sfeer gecreeerd waarin van alles mogelijk wordt, vervolgens lijkt het allemaal wel los te lopen, maar de ontknoping grijpt je dan alsnog bij de strot. In 'The postman...' werd het trouwens allemaal al een stuk spannender vóór de ontknoping Rafelson stijgt snel in mijn lijstje van favoriete regisseurs.

• 20923 berichten

Super cast kan deze film ook niet redden wel was het weer eens leuk om een jonge Burstyn, Jack Nicholson én Dern te zien.

Goedkoop op import met NL subs:

Play.com - The King of Marvin Gardens

(€4.99 incl. verzending)

De desolate sfeer en locaties zijn erg treffend weergegeven en gekozen. Een immens gedateerd vakantieresort, dat ooit luxe was en modern, en nu akelig leeg en vervallen.

Dat zorgt meteen voor een unieke mistroostige sfeer, die je in jaren '70 films zo vaak terug ziet en waar men toen erg goed in was. Deprimerend, maar erg sfeervol.

Jack Nicholson is als vanouds erg sterk, ditmaal in de rol van een heel erg in zichzelf gekeerde en teruggetrokken 'serieuze' radio-dj.

Zijn broer (Bruce Dern) is ongeveer zijn tegenpool. Hij is een grenzeloos persoon, die zich met dubieuze en schimmige vastgoedzaken bezig houdt, omgeven door twee vrouwen die voortdurend maar wat verveeld en doelloos om hem heen hangen.

Dit personage irriteerde mij eigenlijk gedurende de hele film. Wat een warrig figuur. Het verhaal van de film, voor zover dat er is, is al even schimmig als Derns personage.

Dit kunnen op zich goede ingrediënten zijn voor een prachtige, mysterieuze film, zolang de personages de film dragen en de motieven van de personages invoelbaar zijn of in ieder geval te volgen zijn. Hier gaat het wat mij betreft mis.

Afgezien van de goede rol van Nicholson en de sfeerschepping kon ik vrijwel niets met de film.

De afloop was al even onbevredigend en naar.

Five Easy Pieces is een van mijn favoriete 70s films, ook van Bob Rafelson en met Jack Nicholson.

Ik had daarom hoge verwachtingen. Helaas zijn die niet uitgekomen.

avatar van lezertje

lezertje

Wat een enorme miskleun deze film: Saai, saai, saai en nog eens saai. Personages die allemaal ‘interessante’ gesprekken met elkaar voeren om hun karakter zogenaamd diepgang te geven. Scènes die van de hak op de tak springen et cetera. Maakt Bob Rafelson nog films? Nee. Goed zo.

scorsese

Goeie film waarin een radio-dj in zee gaat met zijn broer om snel geld te verdienen in de vastgoed-sector. Het verhaal is wat onevenwichtig en de film is nogal traag. Maar toch zijn er nog genoeg positieve punten voor 3.0 sterren. Uitstekend locatiewerk in Atlantic City en een aantal goeie scenes die voornamelijk worden gedragen door het sterke acteerwerk.

avatar van mrklm

mrklm

Dit fascinerende drama begint met een 5 minuten durende close-up van Jack Nicholson waarin hij een dramatisch verhaal vertelt. Een fantastisch geacteerde opening waarmee regisseur Bob Rafelson je als kijker meteen weet te pakken om je niet meer los te laten. Nicholson speelt David Staebler, een filosoof met een nachtelijk praatprogramma bij een radiostation in Philadelphia. Zijn oudere broer Jason [Bruce Dern] is altijd op zoek naar avontuur en het grote geld. Wanneer Jason David vraagt om naar Atlantic City te komen zodat ze samen een grote slag kunnen slaan is David sceptisch, zeker wanneer blijkt dat Jason nog wat verplichtingen dient na te komen bij Lewis [Scatman Crothers].

Wie denkt dat Nicholson vooral uitblinkt in extraverte rollen dient deze film zeker te bekijken. Zijn onderkoelde spel contrasteert uitstekend met de stijl van de energieke, onvoorspelbare Bruce Dern. De twee zijn ondanks die contrasten volstrekt geloofwaardig als broers. Ellen Burstyn schittert eveneens als Sally, een rol die totaal anders is dan die in The Exorcist , de film die ze hierna zou maken. In haar enige hoofdrol houdt Julia Anne Robinson (die in 1975 zou overlijden bij een brand) zich op knappe wijze staande als Jasons 'ster-in-wording' en het is daarmee een even treurig als indrukwekkend testament van dit veel te jong gestorven acteertalent. Bob Rafelson toont hier opnieuw tot de beste regisseurs van de periode te horen en naast de openingsmonoloog zijn er andere momenten die je bijblijven: de introductie van de flamboyante Burstyn, de tapdance van Robinson en niet vergeten de indrukwekkende finale.

avatar van Basto

Basto

Aardig. Goede acteursfilm die net genoeg blijft boeien, maar me ook nergens echt wist te pakken. Heb betere films gezien over een immer positieve mislukkeling.