• 10.590 nieuwsartikelen

Met onder meer: Madonna, Sean Penn en Paul Freeman

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 27 november 1986

Plot Shanghai Surprise

"A romantic adventure for the dangerous at heart."

In 1937 wordt een gedeelte van China bezet door de Japanners. Een drugdealer wil het land ontvluchten met een grote lading opium. Hij wordt echter gepakt en vermoord. Een jaar later huurt een vrouwelijke missionaris een ongure Amerikaan in om de opium te vinden. Dit zal de pijn van de gewonde soldaten verminderen volgens haar. De Amerikaan stemt toe, maar er zijn meer mensen die achter de drugs aan zitten.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Dikkie Post

Dikkie Post

Ondanks dat ik dus een groot Madonnafan ben moet ik toegeven dat dit echt hele erge crap is.

Wellicht de slechtste film die ik ooit heb afgekeken, er is geprobeerd om een soort Indiana Jones achtige film te maken, maar het lijkt echt nergens op, Madonna speelt voor de verandering niet slecht zoals anders, maar heeel slecht. Zelfs Sean Pen speelt beroerd waarschijnlijk zijun slechtste rol ooit.

Zelfs ondanks Madonna maar een halve ster van mij.

avatar van Waku

Waku

Hele matige actie/avonturenfilm.

Super slecht geacteerd.

Van Madonna kan je niet veel verwachten maar Penn stelt teleur. Alsof hij met tegenzin aan dit project was begonnen..

avatar van madonnagirl3

madonnagirl3

Ik vind hem leuk...

Ik snap niet echt dat iedereen hem haat..

Misshien komt het door madonna...

Maare ik vind dat het madonna en sean penn samen zo leuk maakt....

een 3.0

avatar van madonnagirl3

madonnagirl3

ik doe tog maar een 4.5 want begin hem steeds leuker te vinden...

avatar van valerio2003

valerio2003

ik vind dit ook een leuke film,als kind al en nog steeds eigenlijk

avatar van Dk2008

Dk2008

Ik heb Madonna's carriere nooit zo erg gevolgd alleen in het begin een beetje toen ze met Like a virgin een flinke hit scoorde en wat ik zelf d'r best plaat vind. Maar dat is toch al een tijd geleden, 1984.

Ik hou niet zo van die avonturenfilms maar ik moet zeggen, dat ik ondanks de erge lage score, de film wel wat vind hebben. Ik mag Madonna wel zoals ze er in het begin van de film bijloopt als missionaris maar de rest van de film heb ik ook weinig moeite met haar. Sean Penn doet het ook wel aardig. En de sfeer die deze film ademt, het China van 1937 of wat het dan ook moet voorstellen vind ik ook helemaal niet gek gedaan. Halverwege gaat de film wel wat achteruit.

Het mag dan misschien niet zo'n goede film zijn, een slechte film is het toch zeker ook niet. En mocht het wel een slechte film zijn dan is dit een mooi voorbeeld van hoe een slechte film juist weer leuk is. Mijn stem schommelt tussen 2.0 en 3.0.

avatar van stephan73

stephan73

Echt alles is slecht aan deze film. Het plot, de humor en vooral het acteerwerk. Nou is het niet vreemd om te zeggen dat Madonna verschrikkelijk acteerd, maar ook Sean Penn doet zijn best om een slechte acteerprestatie neer te zetten.

Dat er dan ook nog komische geluidseffecten worden gebruikt om te laten "horen" dat er iets valt, maakt het allemaal nog zotter. Gewoon een slechte film, die beter vergeten kan worden!

stinissen (crew films & series)

Precies!

avatar van Dk2008

Dk2008

Dk2008 schreef:

Heel onterecht afgekraakte film, ook al is de film destijds geflopt. Het zal wel komen omdat Madonna en Sean Penn erin spelen. Was dit niet het geval had je waarschijnlijk ook niet van die heel negatieve recensies overal op het internet te lezen. Waarop andere mensen, zoals ik maar dat zullen er wel veel meer zijn, vervolgens weer daarover hun afschuw laten blijken. Want zo heel slecht is het allemaal toch niet.

De film is opgenomen in Londen maar ook op locatie in Macau en Hong Kong, dit staat bij de aftiteling te lezen. Het is nu toch al de derde, vierde keer dat ik hem zie. Madonna is leuk, ook al is haar manier van acteren maar zozo, maar ja het is ook meer een zangeres en Sean Penn speelt eigenlijk wel vrij goed. Hoewel ik van beide geen fan ben, maar dat ben ik van geen enkele artiest. Alleen Philip Sayer die Kronk speelt vond ik wel irritant spelen, maar met de andere rollen had ik weinig moeite.

Visueel, en dat was de eerste keer al, ziet de film er mooi uit.

Er worden vergelijkingen gemaakt met Indiana Jones, maar het heeft meer weg van zo'n ouderwetse misdaad/mysterie thriller uit de jaren '40/'50 die in verre oorden afspeelt, in dit geval dus Shanghai, alleen dan op luchtige manier neergezet en verder is er ruimte voor een romantisch verhaal met Madonna en Penn, waartussen best een grappige interactie is waar te nemen.

Het verhaal is mager, het "Kuifje"-gehalte hoog en de humor is spaarzaam. Een behoorlijk trage, moeizame start, waarna het wel steeds interessanter wordt. Maar dat is meestal zo met die mysterie-films. Van te voren heel ingewikkeld gaan doen en achteraf met een houding blijven zitten van "is dat alles". Toch is de ontknoping juist leuk gedaan.

Schijnt langer geweest te zijn, 2 uur, maar MGM heeft lopen knippen, omdat bij aanvang al de film niet goed liep. Eigenlijk nog wat te lang 90 minuten was ruim voldoende geweest. Het is overigens een film van Handmade films, een Britse filmmaatschappij van destijds.

(Inmiddels) oude voortkabbelende avonturenfilm, die gelukkig niet bombastisch is en waarmee ik me toch aardig wist te vermaken, hoewel ik aanvankelijk nu wel mijn bedenkingen had.

De film start in 1937 maar bijna het gehele verhaal speelt een jaar later af in 1938 en gaat over de zoektocht naar de opium. 3.0/4.0

avatar van stratmans

stratmans

Mooie locaties, matige film

avatar van teigertje

teigertje

Na deze weer opnieuw gezien te hebben.

Met Madonna en Sean Penn blijft deze film, een entertainenende en prima film.

Geen standaard duo, en wat ze prima samen deden.

Zo ontzettend leuke feel good movie gecombineerd met avonturen en had deze film, meer credits verdient.

Dan hij uiteindelijk kreeg.

Een film, met zo ontzettend leuke sfeer.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Met een open blik aan begonnen maar ook ik kon dit niet trekken. Jammer eigenlijk voor al het talent dat betrokken was. Een productie van George Harrison en zijn Handmade Films maatschappij. Ik ben al mijn hele leven een Beatles fan. De liedjes die hij hier aanbrengt zijn niet eens zo slecht maar … ongepast voor de jaren ‘30 sfeer die de film toch zou moeten uitstralen. Bovendien hangt er met de pseudo oosterse arrangementen ook een camp randje aan dat de verkeerde kant opvalt. Muziek is heel belangrijk voor een film en eigenlijk loopt het daar al fout, ook al staat er een Beatle aan het roer.

Verder is het niet duidelijk wat de film wil zijn: drama, avonturenfilm, comedy, romcom … Een combinatie kan ook wel maar dan moet het allemaal de goeie kant opvallen en dat is hier niet het geval. Het blinkt uit in niets eigenlijk. Wat ik uiteindelijk wel positief vind zijn de settings. En Madonna ziet er goed uit. Dat ze een Razzie ontving voor slechtste actrice valt ergens te begrijpen want het was niet goed. Maar ze werd zeker niet geholpen door het abominabele script. Het ziet er naar uit dat men zich ook wel heeft geïnspireerd op de klassieke noir. Daar heb je wel meer warrige scripts maar daar heb je ook weer andere kwaliteiten die hier nu eenmaal ontbreken. Je ziet de noir invloed aan de belichting in sommige scenes en ook waren er hier 2 figuren aanwezig die de rollen leken op te nemen die Peter Lorre en Sidney Greenstreet speelden in films als Casablanca en The Maltese Falcon. Maar het is niet omdat je een aantal elementen kopieert dat er een goede film staat.

De film heeft nog een zeker appeal omwille van de link met de popcultuur en de betrokkenheid van 2 popiconen. Maar los daarvan is het een slaapverwekkende bezigheid.