Guan Yin Shan (2010)

China
Romantiek

geregisseerd door Yu Li
met Bingbing Fan, Bo-lin Chen en Sylvia Chang

De verveelde studenten Ding Bo, Fan Neng en 'Fatso' Fei Zao raken door verschillende redenen allen hun woning kwijt en komen via een advertentie terecht bij de eenzame Chinese opera zangeres Chang Yue. Ze rouwt om de dood van haar zoon en heeft ruimte genoeg in haar grote appartement. De vier botsen onderling echter enorm qua levensstijl en doen er alles aan om elkander het leven moeilijk te maken.

Best een mooie Yu Li.

Beetje in de lijn van Ping Gao, maar toch iets beter. Al begint de film dan een beetje traag, vooral het eerste uur is aardig doelloos. De personages doen vooral maar wat, zonder echt ergens naar toe te werken. Werkt wel beter dan de overdaad aan drama van Ping Gao.

Laatste half uur draait de film dan wel en krijgt het verhaal ook een duidelijkere focus. Er komen dan ook wat meer sfeerscenes in de film gekropen, vooral het treinritje halverwege is prachtig, maar ook naar het einde toe zitten er wat indrukwekkende momenten in.

Visueel oké maar uitgezonderd wat scenes op het einde ook niet superindrukwekkend. Wel weer sterk geacteerd, Fan Bingbing is duidelijk meer dan zomaar het zoveelste popgezicht. Ook Sylvia Chang, het moedertje waar ze bij intrekken acteert erg sterk.

Fijn filmpje, kabbelt lekker voort en wordt eigenlijk met de minuut mooier. Weet net niet genoeg binding met de personages te creëren en had over de gehele lijn iets meer als het laatste half uur mogen zijn.

Dikke 3.5*, Li komt er volgens mij nog wel een keer.

avatar van Observator
Zeer dik in orde. Vooral de chemie tussen de acteurs valt hier op. Prettige opbouw naar een mooi slot.

avatar van k.grubs
Ben niet zo thuis in chinese films, zag deze film toevallig in het vliegtuig. Aangename verrrassing. De personages en het verhaal komen heel echt over, waardoor de emoties overtuigen. Vooral in het begin rommelig (als het echte leven) maar het verhaal stuurt aan op een mooi einde.

Mijn tweede kennismaking met een film van Yu Li is mij goed bevallen. Temeer omdat het na een paar tegenvallende films van Bingbing Fan eindelijk ook weer eens een meevaller is van haar kant. Ook het acteerwerk van Sylvia Chang als de pensionhoudster valt op.
Een charmante feel-good-movie (met een passend einde) over kameraadschap, rouwverwerking, mededogen en liefde. Mooi.