Hakuchû no Tôrima (1966)

Alternatieve titels: Violence at High Noon | The Daylight Demon | Violence at Noon

Japan

geregisseerd door Nagisa Ôshima
met Kei Satô, Saeda Kawaguchi en Akiko Koyama

Een verkrachter, en moordenaar, heeft tegelijkertijd met twee vrouwen te maken. De eerste, Shino, is één van zijn verkrachtingsslachtoffers wiens leven gered werd door de verkrachter. De tweede, zijn vrouw, die weet dat hij schuldig is maar van hem houdt en hem beschermt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een prachtig mozaiek achtig drama van Oshima, waarbij hij uitstekend op de been blijft tussen de Japanse New Wave (jaren 60) Cinema van de onderbuik (Imamura) en die van het overgstileerde (Suzuki).

Een perfecte, zeer geslaagde, synthese

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Fascinerende, hevig gestyleerde film van Oshima. Begint als een a-typische thriller, maar verandert halverwege in een onconventioneel psychologisch drama, met vooral een confrontatie tussen de twee in het plot genoemde vrouwen. Wat afstandelijker dan zijn vroegere films en daar moest ik even aan wennen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nu jij het zo omschrijft weet ik weet ik waarom ik deze film zo goed vond. Het is "Gedo" avant la lettre!

De merkwaardige combi van a-typische thriller met zeer onconventioneel drama is door Mochizuki dus gekopieerd van Oshima. Nooit zo bij stil gestaan.

Tijd voor een herkijk.