170 Hz (2011)

Nederland

geregisseerd door Joost van Ginkel
met Gaite Jansen, Michael Muller en Robert de Hoog

170 Hz gaat over twee dove tieners Nick en Evy die samen voor het eerst de liefde ervaren. Omdat Evy’s ouders hun relatie afkeuren, besluiten ze te vluchten. Het wrak van de onderzeeër waar ze zich schuilhouden is de paradoxale metafoor voor de zogenaamde vrijheid die hen ten deel valt. In de onderzeeër wordt de invloed van Nick’s verleden duidelijk waardoor Evy zich langzaam begint te realiseren dat haar vrijheid een illusie is.

avatar van Elineloves
Gaite. Ken haar van Lover of Loser en van 'In Therapie'. Vooral daar wist ze me te overtuigen dat ze aardig wat in haar mars heeft. Ik keek dan ook uit naar 170 Hz, met name door de lovende recensies hier.

Michael Muller, voor mij de grote onbekende, was direct iemand die mij aantrok. Stoer joch, met zijn leren jack en zijn lange haar. Groot badboy gehalte maar toch iets.. vertederends. Robert de Hoog daarentegen vind ik maar een misselijk mannetje. Hij heeft een bepaalde uitstraling die ik vervelend vind. Zag het al in Van God Los, maar ook hier stoorde hij me weer.

De seksscènes, ja daar hebben we ze weer, waren niet vulgair of plat maar zwoel en puur. Al had ik het op een gegeven moment wel gezien. Ik vond het allemaal schitterend gemaakt, echt chapeau (en dat voor een film van NL bodem) maar ik kan moeilijk geconcentreerd blijven wanneer de hoofdpersonages niet spreken en ik telkens naar gebarentaal kijk. Wat niet wegneemt dat de lichaamstaal en de non-verbale communicatie wel goed in beeld word gebracht, het is gewoon niet mijn ding.

Het einde vond ik dan wel weer adembenemend mooi. Dat zorgde ervoor dat ik met een 'wauw' gevoel achterbleef, maar het geheel schiet toch iets te kort om écht indruk te maken.

avatar van remorz
Wouter schreef:

Dit mag je allemaal uitleggen.

Voor zover ik Gaite Jansen eerder zag, vond ik het een actrice van de grotere gebaren (vaak in schreeuwerige of hysterische rollen). Haast a-typisch om haar hier, met minimale middelen, prima uit de voeten te zien kunnen.

avatar van IcU
IcU
Intens liefdes drama dat bij vlagen visueel bijzonder sterk is. Hier en daar wordt de film geplaagd door tergende traagheid, maar weet over het geheel fraai en boeiend te blijven. Er wordt prachtig geacteerd door de twee jongelingen.

avatar van SnakeDoc
Wist ik veel dat er ondertiteling bij die gebaren taal zat Iets te laat achter gekomen
Een redelijke debuut film van Joost van Ginkel. Is een keer wat anders.

Zaten een paar indrukwekkende momenten in, maar het verhaal rondom Nick en zijn vader had wel wat beter uitgelicht kunnen worden.
Bleef me nu net even iets te mysterieus.

* * *

avatar van Sjoerdow
Lichte teleurstelling.

Dat gevoel overheerst bij het ervaren van 170HZ. Qua acteerwerk, geluid en camera zit het allemaal wel snor. Het verhaal an sich is gewoon niet bijster sterk.

De liefde tussen de twee komt geloofwaardig over. Bovendien komen Muller en Jansen heel natuurlijk over en is het misschien een groot voordeel dat er (bijna) niet gesproken wordt in de film.

De scene waarin wél gesproken wordt wil ik er even uitpikken, omdat ik me daaraan ergerde. Robert de Hoog speelt een waterpoloër die om onduidelijke redenen de pik heeft op de dove Nick. Hier wordt verder niet op ingegaan, wat mij toch een beetje stoort. Het lijkt erop alsof de kijker nu een verklaring moet krijgen voor het absurde gedrag van Nick, terwijl die er al is (het misbruik van zijn vader).

Dit is jammer, want het creëert onnodig veel sympathie voor de rebelse tiener Nick, terwijl de spotlight meer op het onschuldige meisje Evy hoort te liggen.

Het dramatische einde kwam als donderslag bij heldere hemel en had wat meer tijd nodig. Nu leek het alsof er nog 20 minuten filmrol aanwezig was en de laatste scènes nog snel binnen de 86 minuten gepropt moesten worden.

Verder wel uitstekend geacteerd en het einde was behoorlijk heftig. Complimenten voor Muller en Jansen.

avatar van hoffhaan
Hmm op zich een aparte film. Maar vond deze niet bijzonder. 2.0
Verbaas me over de hoge scores die deze film krijgt.

avatar van thefan
Niet alledaagse film met sterk acteerwerk maar het is vooral een visueel juweeltje.
De geluidseffecten wisselen tussen het gehoor en het gebrek hieraan en dit geeft de film een bepaald sfeertje.
Gaite heeft een fris gezicht met een duidelijke mimiek. Een van de betere nederlandse actrices van dit moment.

Nederland kan het dus wel degelijk, af en toe een film afleveren die wel de moeite van het kijken waard is!

robertus65
Wat vreemde film, bijna experimenteel gebracht, niet bepaald een standaardfilm, mooie beelden waren er te zien en wel goed geacteerd, maar daar ging blijkbaar om, de rest was ondergeschikt. Vond het allemaal een beetje ver van mijn bed show.

Goeie film waarin twee verliefde tieners hun thuis ontvluchten om bij elkaar te kunnen zijn. Een vrij standaard verhaal, maar aangezien beiden geliefden doof zijn, zijn er geen hoorbare dialogen. Hierdoor is de lichaamstaal van de acteurs nog belangrijker, maar dit gaat de twee jonge acteurs goed af. Erg strak in beeld gebracht allemaal met een aantal mooie en esthetische shots. Ook het einde is goed gemaakt.

avatar van Nicolage Rico
SnakeDoc schreef:

Misschien hebben meerdere users hier last van, als ik naar hun cijfers kijk.

avatar van Ste*
Audiovisueel uiteraard heel bijzonder, maar dan ben je er nog niet. Het lijkt wel alsof de makers de vorm van de film, en het hele doofzijn wel genoeg vonden. In het begin is het zeker nog een leuke noviteit, maar het verhaal blijft erg achter om de film boeiend te laten blijven. Het drama is aanstellerig en puberaal, en gaat eigenlijk nergens heen. Tegen de helft van de film is de lol er dan ook wel behoorlijk af. Ga gewoon lekker naar huis, en eet je moeders prakje, zat ik te denken.

Ik zat een tijd te twijfelen tussen 2,5* en 3*, omdat ik op het einde toch té onbevredigd achterbleef en het uiteindelijk verhaaltechnisch vooral pretentieus vond in plaats van daadwerkelijk boeiend of ontroerend. Door de orginaliteit en bijzondere vorm geef ik de film het nipte voordeel van de twijfel.

avatar van mjk87
Ergens tijdens het schieten van mooie plaatjes is de regisseur vergeten dat er ook een verhaal verteld dient te worden om de aandacht erbij te houden. Die body, en dat beetje hart wordt in deze 170 Hz node gemist.

We krijgen twee dove tieners. De één is Gaite Jansen, wat mij betreft de beste Nederlandse actrice van haar generatie en ook mooi om te zien, de ander is een ongeschoren ongewassen sociaal gestoorde jongeman, iemand waarvan je na één seconde al denkt dat die niet deugt en waarvan je je afvraagt wat Jansen erin ziet. Okay, beide doof, maar dan nog. En ik weet, vrouwen vallen weleens op vreemde of foute types (ik zie Elineloves hierboven ook enigszins gecharmeerd) maar dan nog, ik vond het nogal wat ongeloofwaardig. Daarnaast vond ik hem zelf niet de beste acteur. Een leeg omhulsel waar weinig gevoel van uitgaat. Twee ogen die niets zeggen, een blik constant dezelfde bij elke verschillende emotie. Het niveau GTST zeg maar. Hij irriteerde verder ook niet, maar zelfs dat was wellicht beter geweest. En een liefde komt wel van twee kanten; dat kan Jansen ook niet in haar eentje oplossen. Het hele gevoel en daarmee de motor van de film bij die twee is dus direct weg. Jansen zelf is dan wel weer uitstekend, vol gevoel, ingetogen, geloofwaardig. Je ziet dat ze moeite heeft met haar nogal kille thuissituatie. Waarom had haar wederhelft niet een andere (lees: betere) uitwerking gehad. Waarom moet hij contactgestoord zijn. Waarom is het geen normale jongen die in de fout gaat, waardoor de verrassing echt is en de schok vele malen harder.

Het verhaal zelf is niet heel bijzonder, en ook lang weet je niet precies waar de maker heen wil. Je hebt een idee -deels door enkele shots aan het begin, wat dus ook wel uitkomt- maar vanaf een goed uur heb je het ook wel gezien. Pas de laatste vijf minuten wordt ineens snel een eind gebreid aan de plot. En zonder dat hart zijn de laatste twintig minuten er vooral om uit te zitten. Voor zo’n korte film die al niet de aandacht erbij kan houden, waar de spanningsboog al snel is verdwenen, is dat niet bepaald een pluspunt. Dan een enkel subplot dat niet lukt en niet wordt afgemaakt en daarnaast wel enkele goede uitwerkingen, onder meer de achtergrond van onze viezerik. Je ziet hem werken, dus weet je dat hij geld verdient, dus snap je ook dat hij kan overleven. Eén van de betere ideeën in het script wat mij betreft, maar dat zegt wellicht al genoeg. Het is dat de film er mooi uitziet en zo de aandacht blijft trekken.

Want het moet gezegd, visueel is deze film echt één van de mooiste ooit die ik zag. Elk shot is haast een schilderij, of het nu aan Monet doet denken (die kleine kinderen en de lelies in het water) of aan postmoderne kunstenaars; soms prachtig verstilde beelden, kaal en o zo sprekend. Soms leuke foefjes (vertraging, versnelling), mooie kadrering, mooie belichting, mooie decors als de huizen, auto’s, natuur, vervallen industrie. De soundtrack doet verder zijn werk. Een lichte kruising tussen ambient en slowcore (al is dat niet de juiste benaming). Ook af en toe aardige vondsten om de doofheid te tonen (in de kleedkamer van het zwembad).

Alleen dus jammer dat het verder allemaal niet zo boeit. Dus 3*, voor de beelden en voor Gaite.

avatar van Redlop
mjk87 schreef:
...

...de ander is een ongeschoren ongewassen sociaal gestoorde jongeman, iemand waarvan je na één seconde al denkt dat die niet deugt en waarvan je je afvraagt wat Jansen erin ziet. Okay, beide doof, maar dan nog.

Lol.

avatar van missl
Tijdens de film word de kijker bijna voordurend auditief bezig gehouden waardoor de momenten waarop het stil is, het wel erg stil is. Zo word er goed kenbaar gemaakt hoe het zou moeten zijn, het leven als iemand die niet kan horen. 2 verliefde pubers die heel rebels ruzie maken met hun ouders en het allemaal beter weten dan de rest van de wereld. Gaandeweg komen ze erachter dat het toch niet zo gaat als zij zelf vantevoren bedacht hadden. Ik vind het een mooie Nederlandse film, maar het is toch wat saai. Misschien door gebrek aan gesprekken of dat door het gebarentaal, de relatie tussen die 2 komt niet echt over, waardoor alles wat er gebeurt ook niet over komt. Wat jammer is, want alles is aanwezig voor een goede film.

avatar van sinterklaas
Erg gelukte concept!

Ook weer een film waar alles weer onschuldig begint, maar later worden we geschokt met de waarheid. Er word ook bijna geen woord in gesproken want de film is, zoals al word vermeld, doofstom en de acteurs communiceren via gebarentaal. We hebben Evy en Nick, 2 dove tieners die mekaar, door hun beperking, gevonden hebben en besluiten een relatie aan te gaan. Nick valt echter niet goed bij Evy's ouders en die keuren het af. De 2 verliefde tieners accepteren dat niet en lopen van huis weg, en verschansen zich in een wrak van een onderzeeër, om daar ongestoord verder liefde te bedrijven... of is er toch meer aan de hand.

Op den duur beginnen de spanningen hoog op te lopen in de film als Nick zich steeds raarder gaat gedragen en Evy maar geen raad weet. Het antwoord op alles is behoorlijk verrassend en zag ik ook niet aankomen: Het feit dat Nick seksueel misbruikt is door zijn vader en al die tijd een moord op zijn geweten heeft, op zijn eigen vader. Wel een moment die je kippenvel bezorgt. Hoe het verder loopt, zie je zelf in de film.

Gewoonweg een heel slim en mooi opgezette filmpje dat begint als een buitengewone relatie-film maar later uitmond op een thriller. De stilte, gecombineerd met industriele en natuurgeluiden weet het sfeertje er ook goed in te houden. De 2 tieners doen het ook erg goed. Ook die bijrol van Robert de Hoog was prima.

Ja, zo kan het ook.

marciee schreef:
Saaie, slappe film.
Heb deze dan ook zo snel mogelijk afgezet.

avatar van LimeLou
Waarom quote je jezelf?

avatar van Zeriel
Boeiende en gewaagde en authentieke film met geweldige geluidsband en mooie beelden.

Vooral de eerste helft is sterk. Qua plotafwikkeling had het alleen beter gekund, de vorm heeft dan iets teveel de overhand.

Voor een eerste film is het veelbelovend, ik ben benieuwd naar van Ginkels volgende project.

Gaite Jansen is volwassen geworden, ook in haar acteerwerk. Dat is eigenlijk het meest positieve aspect van deze merkwaardige film, die balanceert tussen een verhaal en een fantasie. Niet helemaal wat ik ervan verwachtte, maar dat komt vooral door het eendimensionale optreden van Michael Muller, die bijna anderhalf uur lang dezelfde gelaatsuitdrukking weet te gebruiken, ongeacht de omstandigheden. Jammer. Bovendien vormen hij en Gaite een wel zeer onwaarschijnlijk koppel, waarbij totaal niet duidelijk wordt waarom zij zich tot elkaar aangetrokken voelen. Enige chemie heb ik in ieder geval niet kunnen bespeuren.
Van sommige scènes had ik geen idee, wat regisseur Van Ginkel daarmee wilde, zoals de balletachtige scène met de emmers rode verf. Wel heel apart om als kijker via de soundtrack te ervaren, wat het betekent doof te zijn.

avatar van jippie2010
Prachtige Nederlandse productie, waarbij verschillende thema's in een mooie stijl worden verweven en in beeld gebracht.
Echt, subtiel, kwetsbaar. Prachtig: *4.0

avatar van wibro
Verbluffend mooie Nederlandse film niet alleen op audiovisueel vlak maar ook wat het verhaal betreft en het acteren van beide hoofdrolspelers, waarbij Gaite Jansen voor mij een lust voor het oog is. Ook wat originaliteit betreft verdient deze film voor mij een hoofdprijs. Je moet er maar op komen, een film te maken met in de hoofdrol twee dove tieners, waarbij vanuit het oogpunt van die twee je niets hoort maar alleen maar gebarentaal ziet dit begeleid met zeer sfeervolle muziek, dat in deze film uitstekend werkt. Aan de duidelijkheid van het verhaal doet het niets af, dat is zeer makkelijk te volgen als je goed oplet.
Van deze film had ik vreemd genoeg nog nooit gehoord, maar een schitterend fragment - de rode verf scène - uit een contest van mjk87 wekte onmiddellijk mijn interesse. Ik werd dus niet teleurgesteld, want die scène was niet de enige mooie scène in deze prachtige Nederlandse film.

btw Het gemiddelde van 3,08 is schandalig laag.

avatar van Moviestar1979
Ik moet eerlijk bekennen dat me dit soort films vroeger niet veel interesseerde, maar uiteindelijk heb ik ze toch steeds meer en meer een kans gegeven.

Indien je niet doof bent en geen gebarentaal kent, dan ben je in deze film volledig afhankelijk van de Nederlandse ondertiteling.
Gaite Jansen en Michael Muller kregen hulp van een gebarentaaldocent, een tolk en een aantal jonge dove coaches.

De film kent een paar prachtige scènes.
Het hoogtepunt was voor mij eveneens de verfscène.
Dit wordt perfect in beeld gebracht.
Het verhaal is op zichzelf niet zo heel bijzonder.
De kracht zit hem met name in de 2 hoofdpersonen die beiden doof zijn, en via gebarentaal hun liefde voor elkaar laten blijken.

Eerlijk gezegd snap ik de hype rondom Gaite Jansen niet zo goed.
Het is ongetwijfeld een mooie dame met een kwaliteit voor acteren, maar ik moet toch eerlijk bekennen dat ik beter heb gezien.
De mooiste dame van het land vind ik dan ook erg overdreven.

Ondanks dat 170 Hz werd genomineerd voor 2 Gouden Kalveren, ging hij er alleen met de Publieksprijs vandoor.

3,0 *

Cinematografisch een hoogstandje...Verhaaltechnisch houd je je ogen er niet bij open.......En inderdaad zoals hier eerder beschreven,de film is pretentieus. Verder wil ik ook zo´n Mercedes en in een duikboot wonen. En nee, ik geef geen cijfer want ik heb de film afgezet, want die boeit geen seconde.

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Mooi verhaal...
Leuk voor geschikt doven en slechthorend,
zoals ik ben (maar niet gebarentaal)...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Gaite Jansen speelt zeer goed (gebarentaal!)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima camerabeweging...

avatar van nadrin
Vreemde film waarvan de schoonheid me niet kon blijven boeien.

avatar van El ralpho
Zien en zwijgen

''Vreemde film waarvan de schoonheid me niet kon blijven boeien'' zegt Nadrin hier boven mij al, en deze zin omschrijft ook precies mijn mening. Chapeau voor de makers om zo'n uniek en gedurfd project op te willen zetten, maar anderhalf uur kijken naar een film waar op een paar zinnen na, helemaal niet in gesproken wordt duurt gewoon te lang. Op een gegeven moment ging ik mij hierdoor ook vervelen. Binnen het unieke concept zit namelijk te weinig diepgang, wanneer het op een gegeven moment gewoon saai word.

Niks ten nadelen van de prestaties die hier door de cast worden neergezet, want het is enorm indrukwekkend om te zien hoe de twee hoofdrolspelers zich hier in hun rol ingeleefd hebben en zich de gebarentaal op een geloofwaardige manier eigen hebben gemaakt. Zelf ken ik niemand die doof is, dus val ik gemakkelijk te misleiden, maar het komt in ieder geval erg natuurgetrouw over waardoor je ook bijna zou gaan geloven dat de acteurs zelf ook doof zijn.

Echter maakt mooi weer nog geen zomer, want er treedt teveel bewolking op om deze film echt te laten schijnen. Het acteerwerk is goed, visueel steekt de titel ook uitstekend in elkaar, en het feit dat er praktisch niet gesproken wordt geeft je ook echt het idee dat je naar een bijzondere film zit te kijken, maar dit is niet genoeg. De speelduur is niet al te lang, maar als je dan toch al het idee krijgt dat je echt je tijd aan het uitzitten bent geeft mij dat in ieder geval het idee dat hier misschien toch meer mee gedaan had mogen worden.

avatar van BlueJudaskiss
Prachtige film - die verf! - maar wat mij nekte was dat ik me moeilijk kon inleven in de personages, vooral Michael Muller met zijn getergde 'oh wat is mijn leven toch kut geef me aandacht'-blik. Tempo had ik weinig moeite mee, soundtrack was gedurfd. 3,0*

avatar van leatherhead
Prachtig werkje van eigen bodem.

De Nederlandse filmindustrie is er één van louter dieptepunten, zo lijkt het wel. Gelukkig geeft Van Ginkel ons karige filmlandschap wat meer glans. Een verademing.

Visueel net niet zó imposant als ik op voorhand verwacht had, al kent de film ongetwijfeld scenes die nog wel even op m'n netvlies gebrand zullen staan. De verf-scene is daar een touchant voorbeeld van. Maar ook tal van andere scenes, voornamelijk degene waarbij het geluid weggelaten wordt en de oorstrelende ambient de boventoon voert zijn mooi. Op zulk soort momenten straalt de film een prachtige sereniteit uit, die mateloos intrigeert.

Verhaaltje heeft niet zo heel veel om het lijf, al is de invalshoek uiteraard wel bijzonder. Dit en de audiovisuele uitwerking die ik al aanhaalde, zorgde er gelukkig voor dat het nergens storend werd. Acteerwerk van Muller had iets beter mogen zijn naar mijn idee, maar gelukkig deed Jansen het zodanig goed dat het wel compenseerde. De gebarentaal tussen de twee tortelduifjes onderling kwam gelukkig ook geloofwaardig over, in hoeverre ik daar dan over kan oordelen.

Erg mooie film dus. Laat die volgende van Van Ginkel maar komen. 4,0*.

avatar van de grunt
Briljant staaltje editing in deze film en dan heb je natürlich nog die Gaite ...

avatar van John Milton
de grunt schreef:
en dat is mij nog een halve punt extra waard. Damn.

Met dank aan Cinemember, waar Supernova ook op staat