Black Gold (2011)

Frankrijk / Italië / Qatar / Tunesië
Drama / Avontuur

geregisseerd door Jean-Jacques Annaud
met Antonio Banderas, Mark Strong en Freida Pinto

Arabië in de jaren 30. De tijd van een ontdekking die de hele wereld zal veranderen; het zwarte goud, olie. De jonge Arabische prins Auda (Tahar Rahim) die getrouwd is met de beeldschone Leyla (Freida Pinto) raakt verwikkeld in een strijd tussen twee rivaliserende Emirs. De een is zijn conservatieve vader Amar (Mark Strong) en de ander zijn moderne, liberale schoonvader Nesib (Antonio Banderas). Het pact tussen de Emirs over het niemandsland 'De Gouden Gordel' wordt geschonden, nadat Nesib het land gebruikt voor olie-exploitatie aan een Amerikaanse bedrijf. Auda komt voor een keuze te staan waarbij hij moet kiezen tussen zijn afkomst en toekomst.

avatar van jarno1975
Wordt gezien als “one of the biggest projects to be made about the Arab world".
Van de regisseur van Seven Years in Tibet en Enemy at the Gates.

avatar van Djarune
En niet te vergeten Annaud's grootste werk "Der Name der Rose". Ik kijk heel erg uit naar deze film. Laatste goede film over Arabië zonder de Amerikaanse oorlogsdrama's is voor mij Lawrence of Arabia. Ik kijk hier zeer naar uit!

avatar van Minotaures
Arabische versie van There Will Be Blood ? Altijd interessant om eens te zien, zulke films.

avatar van sofripa
Hele interessante trailer.Annaud is regisseur...check. Ik denk dat dit Banderas overigens wel ligt.

avatar van schram101
Dit ligt Banderas zeker. Trailer is inderdaad interessant. Maar bioscoopwaardig lijkt het me niet.

avatar van Sergio Leone
Ziet er degelijk uit. Laten we hopen dat Mark Strong veel screentime heeft.

avatar van Martin Van K
Wel vreemd dat Tahar Rahim hier niet tussen de acteurs staat. Hij is nochtans de leading man van de film.

avatar van schram101
Corrigeer je het toch even?

wat een slechte film zeg, zeer slap en overdreven verhaal met van die politiek correcte boodschappen erin over moslims en de Islam. En blijkbaar spreken ze in Midden Oosten ineens Amerikaans met een heel slecht Arabisch accent?
Acteer werk is af en toe lachwekkend/amateuristisch. We zijn halverwege de film weg gegaan. Zat ook totaal geen spanning of geloofwaardigheid in de film. Zelfs de muziek kwam er niet lekker uit bij de soms mooie beelden van de woestijn.

Ouderwetse avonturenfilm, die onbedoeld komisch is, met simpele dialogen, vol kitsch, die naast een dramatische vertelstructuur, een charismatische hoofdpersoon mist. Als kijker moet je lang wachten voordat je iets interessants ten deel valt, want de eerste 45 minuten gebeurt er werkelijk niets. Het tweede deel wordt sterker: op een oppervlakkige manier komen de conflicten boven water. De werkelijke wereldproblematiek die rondom de olie speelt komt slechts zijdelings aan de orde.

avatar van james_cameron
Een behoorlijke miskleun van regisseur Jean-Jacques Annaud, die toch niet onbekend is met dit soort episch opgezet spektakel. Tahar Rahim, zo goed en overtuigend in Un Prophete, heeft duidelijk moeite om zijn personages geloofwaardig over te laten komen. Antonio Banderas verkeert daarnaast in de veronderstelling zich in een komedie te bevinden. Mark Strong, als de vader van Rahim, komt er nog het beste vanaf met een mooie, ingetogen rol. De plot is best interessant, maar de uitwerking ervan is bijzonder houterig en ongeïnspireerd. Het geheel wil ook maar niet meeslepend en spannend worden. Er is te weinig spektakel, iets dat gecompenseerd schijnt te moeten worden door een dreinende score van James Horner, die iedere nuance platwalst. Het camerawerk is sporadisch best fraai, maar door de ongelukkige montage wil het visueel ook niet echt lukken met de film. Het script is geschreven door de nederlander Menno Meyjes, die duidelijk betere tijden gekend heeft.

Een gewone goede film wel wat langdradig

avatar van Filmfan74
Oppervlakkige avonturenfilm met matige personages en dialogen, maar redelijk interessant onderwerp. Begin twintigste eeuw ontdekken Amerikanen olie in het Arabië dat is verdeeld in een aantal kleine koninkrijken en gebieden van stammen.
In een afgesproken niemandsland laat de ene sultan naar olie boren en verwelkomt de rijkdom en vernieuwingen die het met zich meebrengt, de andere sultan verafschuwt de westerse invloeden en moderne veranderingen en begint een oorlog.
Sfeervol gefilmd, mooie kostuums, maar er zit zoveel in verwerkt (loyaliteit naar een vader, trouw naar de islam, romantiek, avontuur, oorlog en het eventueel accepteren van een modern tijdperk), dat het interessantste deel niet genoeg aan bod komt en het daardoor erg oppervlakkig blijft.
Vreemd om de Spaanse Antonio Banderas als Arabische Sultan te zien.

avatar van madmax1
Belabberde hap
Alles aanwezig voor een interessant verhaal ,en dan krijg je zoiets voor geschoteld.

avatar van blurp194
Miskleun is nog een vriendelijk woord. Van Jean-Jacques Annaud mogen we toch echt wel iets meer verwachten dan deze naïeve 1000-en-een-nacht sprookjesvisie op de Arabische wereld. Van texaanse oliebronnen tot de Mahdi, alle clichés komen langs. Bah, wat een nonsens. Als je iets over de geschiedenis van Arabië of de oliewinning wilt weten kan je ongeveer net zo goed naar The Mummy kijken - die film neemt zich in ieder geval wat minder pijnlijk serieus.

Dan de cast. Tahar Rahim is teveel op zoek naar zijn rol, is hij de held of de antiheld van het verhaal. Hij komt er zelf niet uit lijkt het, en kennelijk snapt Jean-Jacques Annaud het ook niet. Wel een kritiek puntje om te missen, want het maakt dat het al slappe clichématige script ook als allegorisch sprookje nergens meer tot z'n recht komt.

En da's dan nog niet eens de ergste fout - dat toch echt de beslissing om Antonio Banderas te casten. Mooie acteur, en echt een vakman - maar hier echt in het verkeerde werelddeel. Op geen moment geloofwaardig als de hoofdman van de ene partij in het conflict, de grote leider van zijn volk. En zeker niet als Arabier.

Wat het helemaal afmaakt is de overmaat aan lelijke beelden, slordige CGI en te moeilijke shots die nooit in de final cut hadden mogen komen. Let even op een van de laatste beelden voordat de titels komen - de vogel vliegt op, wordt vervangen door CGI, draait een lelijk rondje, en hopla daar komt de vlakte in beeld. Bah, wat een lelijkheid.

Jammer dat de man die zulke mooie en indrukwekkende films op z'n naam heeft staan dit misbaksel achterlaat.

avatar van Betamax
Dit is toch gewoon een drie sterren film.
niet supergoeden niet superslecht gewoon lekker midstream.
Verhaal is goed, beelden regelmatig erg mooi.

avatar van Norman Mailer
Antonio Banderas. Jeuh.

avatar van Pazmaster
Jammer dat er voor is gekozen om het in het engels (met accent) op te nemen, in plaats van in het arabisch, want het maakt de film een stuk ongeloofwaardiger. Het acteerwerk is vrij matig, ook dat van Antonio Banderas die wat mij betreft niet geschikt is voor die rol. Het verhaal daarentegen is wel vrij goed. Ik vind het onderwerp wel interessant en het verveeld eigenlijk nergens. Het gaat allemaal wel lekker door. Jammer dus van het matige acteerwerk want het verhaal heeft wel de potentie voor een hele goede film. Nu kom ik op 3 sterren

avatar van mnrk
Dit was gewoon een degelijke film, waar misschien veel meer uitgehaald had kunnen worden...

Het thema in deze film kan natuurlijk voor een geweldige film zorgen (dit mis je soms wel in deze film), maar de gehele aankleding en setting maakt veel goed. Ook het acteerwerk is in orde (een prima cast)....

avatar van Koen87
Ik ga niet mijn oordeel kwantificeren aangezien ik slecht 40 min van de film heb gezien. Wat een tenenkrommend werk, die in vele opzichten onrealistisch is en dan zwijg ik nog over het acteren.

Mooie beelden en mooie kostumering in deze film.
Maar het verhaal is maar zwak, had me er veel meer van voorgesteld, er zit bitter weinig actie in, alleen in het laatste half uur zit er wat vaart in de film.
Verder veel dialogen, niet echt wat je zou verwachten in een film die handelt over 2 rivalen.
Had er toch veel meer van verwacht, is dus een beetje een teleurstelling geworden.

avatar van missy85
Wel leuk om een keer te zien. Maar dat was het dan ook. Vond hem mooi gefilmd, prachtige paarden en kamelen, maar erg langdradig.

avatar van Filmkriebel
Epische avonturenfilm die herinnert aan de hoogdagen van Hollywood zoals Lawrence of Arabia. Annaud filmt graag in de buitenlucht en het resultaat mag er op dat vlak wel wezen : grandioos opgezette scènes met mooie scenery en veel kleur. Maar een gehaaid filmkenner voelt ook onmiddellijk aan dat er ook het één en ander niet loos is. Een miscaste Banderas, alsook de Tahar Rahim (van "Un Prophète") zitten niet sterk in hun rollen, in tegenstelling tot Mark Strong die ik veel meer had willen zien in deze film. Ook de poging van Westerse makers om hun kennis rond arabische cultuur en islam uit te stallen kwam soms knullig over. Verder een tergend slechte scène wanneer Auda eerst dood wordt verklaard, dan is hij terug levend, en een minuut of twee later is het dan zijn halfbroer die sterft. . Het is een grote arabische kermis met veel toeters en bellen, en met weinig diepgaands. Desondanks heeft het mij ook niet helemaal teleurgesteld maar de kans is heel klein dat ik deze nog eens herzie.

avatar van sofripa
De start van Texaco

Deze prent wordt hier behoorlijk neergesabeld. Ieder het zijne dan maar. Ik heb naar aardig tijdsbeeld van zelfontplooiing van de arabieren gekeken. Of dat nou even accuraat in beeld wordt gebracht of verteld boeit me niet zo veel. Annoud, die inderdaad veel betere films op zijn cv heeft, geeft de film een prachtige veelkleurigheid mee.

Van het acteurcorps spring Strong er boven uit. Echt goed. Enige die ik miste is Omar Sharif. Anyway, Black Gold is gewoon een lekkker filmpje met een aardige setting. 3 sterren

avatar van Decec
Een mooie avontuur/drama/historiefilm...
Prima verhaal...
Wat een oorlog...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Antonio Banderas speelt goed...
Super mooi HD kwaliteit...
Dan zie je daar mooi omgeving, overal zand...
Prima camerawerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van frolunda
Redelijke film die wel wat diepgang mist,goede rol van Strong,enkele sterke momenten en de fraaie beelden maken het allemaal net de moeite waard.Aardig maar Annaud heeft wel eens beter werk afgeleverd.

avatar van boozebelly
Redelijke Arabierenfilm.
Antonio Banderas vond ik soms wel iets te overdreven acteren, zo nu en dan wordt er wat flauwe humor doorheen gegooid wat er totaal niet tussen past en het einde neigde iets teveel naar zoetsappigheid door dat zwangere gedoe.
Daarentegen weet het verhaal best wel te boeien, zijn de gevechten mooi gemaakt en zit het visueel wel snor.

Ik begrijp niet hoe mensen het aan de ene kant hebben over geloofwaardigheid om aan de andere kant te vergelijken met Lawrence of Arabia. Alsof dat geloofwaardig is. En ik weet ook niet wat het idee bij een Arabier is maar dat kan Banderas juist wel goed spelen omdat hij een Spanjaard is.

Zelf heb ik geen interesse om deze film te bekijken juist naar aanleiding van de positieve commentaren op youtube door begrip voor alles en iedereen te tonen maakt het juist ongeloofwaardig. Net zo ongeloofwaardig als Lawrence of Arabia. De Arabieren werden namelijk niet bevrijd van de Turken maar gewoon misleidt en na de overwinning op de Turken werd hun land alsnog verdeeld tussen de Britten, Fransen en Amerikanen. En dat is de oorzaak van alle ellende sindsdien. Ik heb geen begrip voor verdeel en heerspolitiek die tot vandaag de dag voor dood en verderf zorgt.

avatar van 606
Die vertaling als er gezegd wordt:

allah akbar

Vertaling

God is de grootste.

Is toch gewoon Allah is de grootste ?

avatar van Querelle
Soms is taal de enige barrière.

avatar van 606
Querelle schreef:
Soms is taal de enige barrière.
Ja haha blijkbaar.