Rosa Morena (2010)

1 stem

Denemarken / Brazilië

geregisseerd door Carlos Augusto de Oliveira
met Anders W. Berthelsen, Bárbara Garcia en David Dencik

Thomas is in de veertig en verlangt er naar om vader te worden. Er zijn echter twee hindernissen: Hij is homoseksueel en de huidige wetgeving maakt het niet gemakkelijk voor mannen om een kind te adopteren. Wanneer hij een oude vriend bezoekt in Brazilië ontdekt hij een illegale markt voor adopties. Hij ontmoet de gepassioneerde en grillige Maria en stemt er mee in om haar ongeboren kind te adopteren. Maar wat begon als een zakelijke overeenkomst verandert in een relatie waarbij hij een moeilijke keuze zal moet maken.

Een slim, dramatisch en realistisch verhaal over een ongebonden man, die graag een kind wil, maar omdat hij homoseksueel is, niet een kind in zijn eigen land Denemarken mag adopteren. Doordat de regisseur focust op het zoete en ontroerende van het verhaal, gaat de film enigszins voorbij aan de ligitieme vraag hoe acceptabel het is dat rijke kinderloze mensen een kind kopen van arme families die (in dit geval Zuidamerikaanse landen) daardoor wat minder armoede kennen.

gauke schreef:

Deze film een tweede maal gezien en ik vergat te vermelden dat het verhaal wel aandacht/oog heeft voor de uitzichtloosheid in de sloppenwijken en de corruptie die bij de handel in kinderen komt kijken.