Börn Náttúrunnar (1991)

Alternatieve titels: Children of Nature | Kinder der Natur | Reisen Tilbake

IJsland / Duitsland / Noorwegen

geregisseerd door Friðrik Þór Friðriksson
met Gísli Halldórsson, Bruno Ganz en Sigridur Hagalin Bjørnsdottir

Children of Nature is een lyrische, dromerige film met de sfeer van een avonturenverhaal. Een ouder koppel, in vroeger jaren verliefde tieners, vlucht weg uit hun pensioensbestaan en vertrekt naar het verraderlijke gebied van IJsland's noordkust, waar ze eens opgroeiden. Hun reis zit vol met verrassing en opportuniteit, die hun de kans geeft om hun nog een keer de controle over hun leven te hebben.

Deze regisseur heeft wel een zeer coole naam

gimli f
Deze film, Children of Nature, heb ik ook maar toegevoegd, net als Devil's Island en Falcons. Dit omdat ik al twee films van de IJslander Fridriksson had toegevoegd, te weten Cold Fever en Englar Alheimsins (Angels of the Universe). Cold Fever is een leuk, fris filmpje (jammer dat niemand hem gezien had afg. donderdag en zaterdag, was Engels gesproken en Duits ondertiteld) en Englar Alheimsins lijkt me mooi: die film gaat over een schizofrene jongen, en de soundtrack daarvan is mede geschreven door Sigur Ros.

Dit Children of Nature schijnt nog de beste, mooiste film te zijn van die Fridriksson, volgens vele internet-bronnen. Erg naturel en ontroerend, en zeer poëtisch en spiritueel ook. Deze film scoort het hoogste op imdb van al de films van Fridriksson.

Een internet-user schreef op foreignfilms.com:
"…I highly recommend this film, it is perhaps the best film I have ever seen and that's saying something considering I have seen a few great films (I am a Kubrickite). All I can say is that it's very spiritual so if you enjoy Tarkovsky I suggest you check it out!"

Ik hoop dat deze film te vinden is in de Cultvideotheek (Cold Fever wel i.i.g.), maar eens opzoeken dan!

avatar van Safri
Heb de film in het filmhuis gezien er had er veel meer van verwacht. Ik heb veel geduld met films, maar bij deze kon ik mijn aandacht moeilijk vasthouden. De sfeer is echter goed en de soundtrack van de Ijslandse (cult)componist Hilmar Orn Hilmarsson is werkelijk fenomenaal.

Met een citaatje van Himmel uber Berlin !!!!!

avatar van trebremmit
Prachtige mythologische film over twee wat oudere mensen die teruggaan naar hun geboortegrond.
Het begin is een redelijk normaal verhaal over twee rebelse bejaarden die het tehuis waar ze in zitten zat zijn en besluiten te ontsnappen. Naarmate de reis die ze onderernemen vordert wordt het onderscheidt tussen leven en dood steeds dunner en dit wordt versterkt door de prachtige natuur en de mythologische gebeurtenissen, zoals de rivier die ze oversteken.
Ik was erg onder de indruk van het laatste half uur, mede door de muziek en het visuele, een ontroerend einde en iets om over na te denken.