Börn (2006)

Alternatieve titel: Children

IJsland

geregisseerd door Ragnar Bragason
met Gisli Orn Gardarsson, Nina Dogg Filippusdottir en Olafur Darri Olafsson

Karitas is een alleenstaande moeder die moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. Ze strijdt met haar ex-echtgenoot over de voogdij van haar drie dochters, maar verliest ondertussen haar andere kind, de twaalfjarige zoon Gudmund, die op school vreselijk wordt gepest, uit het oog. Gudmund heeft een vriend, Marinó, een schizofrene veertiger die nog bij zijn moeder woont. Wanneer Marinó er achterkomt dat zijn moeder een geheime relatie heeft, stort zijn wereld in elkaar en verliest hij zijn grip op de realiteit. Ondertussen probeert Gardar, de gewelddadige vader van Gudmund, voor één keer in zijn leven iets goeds te doen: hij zoekt contact met zijn zoon - met dramatische gevolgen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik had na afloop het gevoel dat Parents en Children het goed zouden doen in de publieksstand en ik zie nu dat dat ook zo is. Beiden in de voorlopige top 10.

Mooi vond ik de vriendschap tussen Gudmund en Marinò. Twee outcasts die zich alleen veilig voelen bij elkaar en zich aan elkaar aanpassen. Ze gaan samen voetballen, maar meer dan een balletje heen en weer trappen (Marino: "Niet te hard trappen") is het niet, maar het is genoeg.

Children is iets ruwer dan Parents en is dramatischer, doordat de film wat spaarzamer met humor omspringt. Ook is het drama zelf gewoon wat groter. Children heeft iets meer rustpunten en iets meer verstilde momenten.

Dikke 3.5*, vind 'm iets beter dan Parents denk ik.

avatar van titan
starbright boy schreef:
Vind 'm iets beter dan Parents denk ik.

Bij mij is het precies andersom. Doordat Parents wat meer bevrijdende humor heeft is die wat minder loodzwaar dan Children. Verder zijn het allebei knappe films met echte mensen van vlees en bloed. 4* voor Parents en deze krijgt 3,5*.

avatar van Koekebakker
Ik geef ook de voorkeur aan Children. Deze raakte me af en toe echt. Vooral de relatie tussen de moeder van de vier kinderen en haar zoontje van de vechtersbaas vond ik prachtig. De jongen schreeuwt zijn haat voor de moeder uit, maar is intens gelukkig zodra zij ook maar het kleinste beetje aandacht voor hem heeft.

xNorbertx
Khad deze gezien op het filmfestival in R`dam. Ik vond het een erg mooie film die boeiend was van het begin tot het einde. Was wel erg leuk om het commentaar van de regisseur en acteurs te horen.