Fünf Patronenhülsen (1960)

Oost-Duitsland
Oorlog

geregisseerd door Frank Beyer
met Ernst Busch, Erwin Geschonneck en Armin Mueller-Stahl

De Spaanse Burgeroorlog, de late jaren '30. Mensen van verschillende nationaliteiten vechten samen tegen de opkomst van het fascisme. De zwaargewonde commissaris Witting geeft zijn vijf medestrijders nog een laatste, in verschillende delen opgesteld, geheim bericht. Deze worden verstopt in vijf lege patroonhulzen en moeten door de vijandelijke linies naar hun eigen hoofdkwartier gebracht worden. Tijdens de gevaarlijke tocht proberen de mannen om te gaan met de enorme fysieke en psychologische ontberingen. Maar een van hen kan zijn kwellende dorst niet langer weerstaan en wordt aan een fontein door de Falangisten neergeschoten. De overige vier moeten nu hun commandant zien te bereiken en dan zullen ze de tekst te horen krijgen.