ad
  • 8.175.677 stemmen

The Old Man and the Sea (1990)

Drama | 93 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Jud Taylor

Met onder meer: Anthony Quinn, Valentina Quinn en Gary Cole

Over The Old Man and the Sea

Een oudere visser, Santiago, vaart uit om zichzelf te vinden en om weer eens wat te vangen, nadat hij zijn enige vriend, een jong Cubaans jongetje, is kwijtgeraakt. Hij hoopt weer eens wat te vangen- iets wat hem meer dan tachtig dagen niet is gelukt. Na dagen zonder geluk vangt hij een hele grote vis; voordat hij deze vis kan binnenhalen, wordt de vis geroofd door een groep haaien. Santiago moet vervolgens een grootse strijd leveren met de haaien, op leven en dood...

image

avatar van gimli f

gimli f

De site bestaat al een flinke tijd, maar deze film was nog niet toegevoegd?

Ai.

Dit is toch, in mijn belevenis dan, een van de bekendere romans van de afgelopen vijftig jaar. Het boek is alvast heel mooi, zoals Hemingway dat zo goed kan. Rustig, traag en sprekend...

Volgens mij heb ik deze gezien, of het moet die film uit 1958 zijn- maar dat lijkt me niet.

Hoe dan ook, de film die ik gezien heb was wel aardig en is gewoon interessant, vooral als je het boek hebt gelezen.

Ik geef voorlopig een 3,5.

avatar van christophel

christophel

ik heb de film nu pas bekeken, vond hem wel aardig, alleen denk ik dat de rol van A. Quin door iedereen gespeeld had kunnen worden.

***3.0

avatar van hdehoon

hdehoon

Een prachtige rol voor Quin, op zijn oude dag. Niet iedereen had het zo doorleefd kunnen spelen. Hemmingways moraal ligt er wel altijd dik bovenop, maar dat had de regisseur mooi omzeild. Het was een subtiele weergave van een klassiek verhaal. En niet te lang, ook wel fijn. Dan zou het nl. snel langdradig zijn geworden, maar het bleef boeien tot het eind.

Ik vroeg me wel af of die scene met de vissen helemaal live, dus met echte vissen was gefilmd... Kan haast niet anders. Dat zal de Partij vd Dieren niet zo leuk vinden.

avatar van riesma

riesma

Is dit nu een betere vertaling van het boek of is dat de versie uit 1958? Ik ken (tot mijn spijt) Hemmingway niet en weet niet of onder andere de scènes op het strand met de Amerikanen Pruitt (knipoog naar Hemmingway zelf?) ook in het boek staan of erbij verzonnen zijn. Ze halen mij namelijk uit de meebeleving met het gevecht van de oude man en voegen niets toe aan het verhaal. Sterker nog, de dochter die in de oude versie niet aanwezig was doet hier behoorlijk afbreuk aan de eenzaamheid van de man. De focus op enkel de oude man vond ik in de oude versie juist zo goed.

avatar van blurp194

blurp194

Een mooi en simpel verhaal van Hemingway, ietwat simpel en sentimenteel zoals veel van zijn werk. Wellicht daardoor juist zo sterk. De essentie blijft goed overeind, ondanks de wat simpele en tv-film achtige verfilming die wat is aangepast aan het kijkende publiek - da's net een tikje jammer, maar daar staat tegenover dat Quinn vrijwel perfect is als de trotse oude man. Leuk om Patricia Clarkson langs te zien komen in een vroege rol, wat een karakteractrice is dat geworden.

Het drong wat laat tot me door dat dit de remake is van de oudere versie uit 1958, met Spencer Tracy. Die meteen maar besteld, ik ben benieuwd naar de verschillen. Ik hoop dat de scenes met de vis daar wat beter in zijn uitgewerkt.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Verhaal mag bekend zijn de oude man die een Marlijn binnen harkt, nadat hij al maanden droog stond. Net als basebal legende Joe DiMaggio. Trage maar sfeervolle film met een geweldige rol van Quinn.

Mooi om deze eens te hebben gezien.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2049 stemmen

Een film die mijns inziens volledig leunt op het acteerwerk van Anthony Quinn. Het mag gezegd worden dat hij zijn rol met verve gespeeld heeft, maar verder is The Old Man and the Sea toch een film niet helemaal de tand des tijds heeft doorstaan. Wellicht valt dat ook niet te verwachten van een televisiefilm, maar toch. Het heeft wat knulligs en dat uit zich nog het beste door het lage tempo en het voortdurend terugschakelen naar dat oninteressante koppel aan land dat zich zogenaamd zorgen om Santiago maakt. Het maakt dat de film tegenwoordig bij vlagen wat onbedoeld komisch is in plaats van dat het indruk maakt. Dat gezegd hebbende, heeft de film zeker zo zijn momenten (met name Santiago's confrontaties met de haaien) en het is een genot om te zien hoe Quinn zich uitleeft.