Northwest Passage (1940)

Avontuur / Drama

geregisseerd door King Vidor
met Spencer Tracy, Robert Young en Walter Brennan

Porthmouth, 1759. De jonge Langdon Towne stopt met zijn universitaire opleiding aan Harvard om kunstschilder te worden. Als Towne problemen met de Britse koloniale machthebbers krijgt, vlucht hij met zijn vriend 'Hunk' Marriner de bossen in. Daar ontmoeten ze bevelhebber Rogers, die de Rangers leidt tijdens een strafexpeditie tegen een beruchte indianenstam. Rogers weet Towne en Marriner over te halen om de expeditie te begeleiden. Het wordt een zware tocht...

avatar van wibro
Bij het zien van deze film waarin een strafexpeditie tegen de indianenstam de Abaraki centraal stond moest ik gelijk denken aan de film Little Big Man uit 1968 waarin wij ook de vernietiging van een indianenstam te zien kregen. Toch verschillen deze films hemelsbreed van elkaar. Werd in deze film van King Vidor de vernietiging van een indianenstam verheerlijkt - de indianen waren immers wilden die beschaving bijgebracht moesten worden - in de uitstekende film van Arthur Penn stond de vernietiging van een indianenstam symbool voor de Amerikaanse misdaden destijds begaan in Vietnam. Groter kan het verschil tussen beide films eigenlijk niet uitgedrukt worden. "Little Big Man" is een ode aan de cultuur van de oorspronkelijk Indiaanse bevolking van Amerika. In "Northwest Pessage" worden de indianen echter neergezet als wilden die alleen maar konden martelen, scalperen en mensen in mootjes hakken. Ik beschouw daarom "Northwest Passage" als een zeer smakeloze film mede ook omdat bij de "heroïek" van de Rangers ook nog teruggegrepen moest worden naar het bijbelse verhaal van Mozes die veertig dagen zonder voedsel in de woestijn rondgedoold had. De Rangers hadden namelijk al een hele tijd niets gegeten. Vandaar dat dit bijbelse verhaal aan de Rangers verteld moest worden. Ja ja de "Holy Bible". Bij dat geloof hoorde natuurlijk ook het uitroeien van een indianenstam. Maar ja, van dit soort verhalen staat het in de bijbel ook vol van. Dat die literatuur - het O.T. wel te verstaan! - niet tot mijn favoriete boeken behoort, dat hoef ik verder niet toe te lichten. En 'at last' "Nortwest Pessage" behoort ook absoluut niet tot mijn favoriete films.