The Peacemaker (1997)

2,87

Actie / Thriller

geregisseerd door Mimi Leder
met George Clooney, Nicole Kidman en Marcel Iures

Een trein, geladen met nucleaire koppen, verongelukt in de voormalige Sovjet-Unie. De briljante geleerde Dr. Julia Kelly ontdekt dat het ongeluk eigenlijk een dekmantel is voor het stelen van de atoomwapens. Luitenant-Kolonel eerste klas van een commando-eenheid, Tom Devoe, wordt aangewezen om Dr. Kelly te helpen de verdwenen bommen te vinden. Samen achtervolgen ze, in een race tegen de klok, de laatste kernkop tot op de stoep van de Verenigde Naties.

94 BERICHTEN8 MENINGEN

geplaatst: 29 januari 2015, 06:05 uur [permalink]
Naar mijn mening is dit een film zoals een actiefilm moet zijn.
Spannend van begin tot eind, met acteurs die goeie en geloofwaardige personages neerzetten.

Enig minpuntje is een beetje het deja vue gevoel, maar misschien komt dat ook doe het feit dat ik al verscheidene boeken met soortgelijk thema heb gelezen. 😄

avatar van des1
geplaatst: 19 maart 2015, 18:48 uur [permalink]
Goeie film, met een verhaal waarvan je zou hopen dat die bedoeld is om James Bond op een missie te sturen. Want wat moet 007 onnozele verhaallijnen trotseren om overeind te blijven? Premisse van The Peacemaker is eigenlijk heel realistisch (En is dat niet het beste ingrediënt voor een spannende film? Iets dat écht kan gebeuren). Er liggen veel nukes verspreid over de voormalige Soviet-Unie. En landen maken zich zorgen over dat nucleair materieel en wapens in de verkeerde handen (bij de highest bidder) terecht komen. Hadden we voor mogelijk gehouden dat een "larger than life" aanval op de TwinTowers zou plaatsvinden en dat er een échte Evil Empire zou ontstaan als IS dat die van Darth Vader en Ernesto Blofeld zou doen verbleken tot een kinderdagverblijf? Doet ook nadenken wat het Westen eigenlijk in godsnaam doet in landen en regio's waar mensen en bevolkingsgroepen er hun levenstaak van maken zoveel mogelijk "anderen" naar de andere wereld te helpen. Zoals Clooney opmerkt "Sir, it's not our war". Zouden meer politici zich moeten aantrekken. Clooney vindt het evenwel niet bepaald z'n beste film. Is dat vanwege dat wiebelige hoofd van hem dat hij in latere films meer onder controle kon houden? Of de boodschap? Mooie rol van Nicole Kidman als intelligent poppetje tevens bijtertje.

Dick2008
geplaatst: 13 oktober 2015, 20:40 uur [permalink]
Een film van Dreamworks. Van Clooney heb ik eigenlijk nog nooit echt een goede film gezien en van Kidman ook niet. De trailer leek me wel aardig. Maar deze film is het ook al niet geworden. Als kritiek wordt geuit dat er weinig chemie is tussen die twee.
Het probleem is dat alvorens die twee in de film komen er al een enorm uitgebreid en langdradig intro aan voorafgaat. Waarna er nog meer hectische toestanden aan te pas komen. Maar het duurt en duurt voor er actie komt. En die is dan vervolgens ook niet echt geweldig. Hoop gewichtig gedoe meer niet. 2.0

avatar van Glennekeeeee
geplaatst: 29 oktober 2015, 17:50 uur [permalink]
George Clooney als actiester, tot op de dag van vandaag heeft hij mij nog niet overtuigd. Ik vind hem nog steeds de zwakste Batman tot nog toe (al had dat niet alleen met hem te maken) en ook in deze simpele actiethriller kan hij mij niet echt bekoren en ben ik best blij dat hij dit soort films vermijd.

De film is een typische actiethriller van die periode. Stereotiepe personages, voorspelbare momenten waar de actie losbreekt en een geforceerde bombastische finale. Vaak aangenaam om kijken, zeker deze dagen door het hoge campy gehalte, en ook deze film is dat zeker, maar alles bij elkaar bied het toch gewoon te weinig. Nochtans start de film sterk. Een lange, mooie openingsscène (zelfs Bondiaans te noemen) ondersteund door de aardige soundtrack van Hans Zimmer (ik voelde er soms zelfs al wat POTC in). Ook Kidmans personage lijkt op het eerste gezicht een atypisch personage. Geen volgzame vrouw maar een vrouw met ballen die voor zichzelf opkomt. Maar wanneer Clooney ten tonele verschijnt wordt ze al snel verdrongen tot het hulpje en is haar aanwezigheid redelijk nutteloos. Nog een groot zwaktepunt is het verhaal. De badguys zijn - zo blijken- geen kleine garnalen maar gaan wel te werk als de grootste amateurs. Dit zou geen ramp zijn indien de film zichzelf ook niet al te serieus neemt maar dat doet het duidelijk wel en ook Clooney lijkt dat niet te begrijpen. De man zit met een constante smile naar het scherm te zien, zelfs op momenten dat Kidman in een halve depressie zit bij het bekijken van dode soldaten. Het zorgt ervoor dat Peacemaker totaal niet in balans is. De actie is wel redelijk aanwezig en is ook solide uitgevoerd. Alleen zet het je nooit tot op het puntje van je stoel en kan het dus ook niet echt alles goedmaken. Waar de eerste en tweede akte nog schitterende locaties van Europa doorkruiste wordt voor de finale toch maar weer snel gekozen voor Amerika. Het is een redelijk luie en doorzichtige keuze en hoewel de finale wel vermakelijk is mist het door de locatie wel de eigenheid die de rest van de film had.

The Peacemaker is best een vermakelijk tussendoortje maar de film kan zijn eigen opzet niet behalen. De actie is best aardig maar de cast en verhaal laten toch te veel steken vallen