ad
  • 8.173.032 stemmen

The Browning Version (1994)

Drama | 97 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Mike Figgis

Met onder meer: Albert Finney, Greta Scacchi en Matthew Modine

Releasedatum: 18 mei 1995

• Google Play Bekijk via Google Play

Over The Browning Version

"The greatest lessons in the life and the ones learned by heart."

Leraar klassieke talen moet gedwongen met pensioen. Gehaat door zijn studenten (bijnaam: Hitler) en collega's. Zijn vrouw minacht en bedriegt hem. Hij kijkt terug op zijn leven en begint menselijker te worden. Uiteindelijk krijgt hij alsnog de waardering die hij verdient.

image

Dr. Frobisher

Wilson (as Joe Beattie)

avatar van renske

renske

Wat is die Albert Finney toch een geweldig acteur en wat een pijnlijk en bijzonder verhaaltje wordt hier verteld. Echt een klein juweeltje. Omdat het een toneelbewerking is hoef je niet een spectaculaire cinematografie te verwachten maar het acteerwerk is weergaloos.

Als Finney's karakter op een gegeven moment opvangt dat hij de 'Hitler of the lower sixth' wordt genoemd en je hem dat ziet slikken, ooooh! Zakdoekjes in de hand. Dan snap je dat hij snapt dat de waarden die hij zijn leerlingen wilde meegeven waarschijnlijk een grote mislukking is en dat is zooo pijnlijk. Ook het ontslag door de slappe hoofdmeester (Michael Gambon) en hoe Finney niet vecht voor zichzelf is zo pijnlijk.

Wat een film.

De Browning Version met Michael Redgrave uit 1951 schijnt ook heel goed te zijn.

avatar van FisherKing

FisherKing

Bedankt Renske; Jouw uitleg gaat me weer inzien hoe sterk de rol van Albert Finney is. En ook de film.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Prachtige film! De film wordt inderdaad bijna geheel gedragen door Albert Finney, die sterk acteert, maar ook goed acteerwerk van o.a. Greta Scacchi, Matthew Modine en Julian Sands.

Renske, die scene's die jij schetst zijn idd erg pijnlijk. Nog een paar pijnlijke scene's;

*Als zijn vrouw hem vertelt dat Taplow de "Browning Version van Agamemnon" waarschijnlijk als cadeau heeft gegeven aan Andrew, om zichzelf in te dekken vanwege zijn imitatie van Andrew, die door zijn vrouw ietwat verkeerd werd opgevat.

*Of wanneer het hoofd van de school aan Andrew vraagt of hij zijn afscheidsspeech alstjeblieft als eerste wil houden, omdat het anders zo'n anticlimax zou worden als hij als laatste zou spreken.

*En ik persoonlijk vond de afscheidsspeech zelf ook best pijnlijk, hoe hij gaat reflecteren op zijn werk als docent, hoe hij zichzelf verontschuldigt tegenover de leerlingen enz. Gelukkig krijgt hij de zaal wel met zich mee op het eind, maar dit vond ik ook wel weer een beetje "Hollywood-einde".

avatar van tovenaar

tovenaar

Helaas in slaap gevallen (lag niet aan de film by the way).

Heb de film ook gezien, was laatst op TV. Geweldig, echt een meesterwerkje op zich

Prachtige film een echte aanrader.

avatar van jasmyn

jasmyn

nou dan ga ik deze film straks kijken, want ik heb deze middag toch niets te doen

avatar van neo

neo (crew)

Nog een keer zo'n speech en ik ben in staat tot weet ik veel wat! Afgezien daarvan goede film met een van die gevallen waarin Figgis zelf de muziek niet deed. 4 sterren

avatar van De GeuS

De GeuS

Een mooi drama, met bijzonder sterke acteerprestatie van Finney; 3,5*....

avatar van Tayama

Tayama

Volgens mij heb ik deze ooit gehuurd, maar nooit gekeken.

Vanavond toch maar doen.

avatar van catweasel

catweasel

Iemand enig idee hoe ik(behalve via Amazon) aan deze dvd kan komen?

avatar van Figo

Figo

Hoewel Finney in topvorm is en de muziekscore en het gebruik van kleur boven het gemiddelde zijn, kan ik niet meer dan 3* sterren geven. Het verhaal is immers vrij pover en het personage dat door Finney wordt vertolkt is zeer onregelmatig. De ene keer een dictator, de andere keer een doetje. Komt bij mij niet erg geloofwaardig over, ondanks de goede acteerprestatie. Bovendien is de plot erg doorzichtig en wordt er naast Finney en Scacchi niet al te bijster geacteerd. Vooral Matthew Modine werkt op de zenuwen.

avatar van Ramon K

Ramon K

Hoezo niet geloofwaardig? Ik snap niets van dit commentaar. Er zijn zoveel mensen op deze wereld die een keihard pantser om zich heen hebben gebouwd, maar die diep van binnen overlopen van emotie. Nooit iemand ontmoet die zich pas open stelde nadat je flink had moeten graven? Ik in ieder geval genoeg.

avatar van Major Major

Major Major

Briljant geacteerd door Finney. Met de rest is volgens mij ook niets mis. 4*

avatar van Starry Night

Starry Night

Beste Figo, die Schwalbes van jou op het WK duidden op enig gevoel voor theater, maar deze beschouwing logenstraft dat weer. De essentie van Finney's karakter (me dunkt, van de hele film) is nu juist dat het een ogenschijnlijk gepantserde figuur is, waar iedereen ook tegenaan pist, maar waar een gevoelig mens onder schuilgaat. Wat jij als "niet geloofwaardig" afdoet, is dus juist de kracht van de film. Tenzij je natuurlijk denkt dat er slechts ééndimensionale personen op aarde rondlopen.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19840 berichten

Prachtig eersteklas acteergeweld van Albert Finney. Echt geweldig. Mooie cast en mooie sfeer, maar het is Finney en het universele verhaal waar de film op drijft.

Het gaat enigszins mis met de film tegen het einde, van de staande ovatie na de speech geloofde ik helemaal niks, maar daar is genoeg goeds aan vooraf gegaan.

avatar van Inwen

Inwen

Ik heb deze film in 2006 gezien als zomergastenfilm. Ik heb het per ongeluk opgezet. Maar wat ben ik blij dat ik op deze film heb opgezet. Wat een geweldige film! En zó mooi geacteerd door Albert Finney. Wat is deze man geweldig in deze film, hij steelt de hele show met zijn ingetogen spel vol met emotie. En dan speech aan het einde, bij dat stuk kreeg ik echt stranen in mijn ogen.

Deze film krijgt van mij echt een 4,5.

avatar van Decec

Decec

Een prachtig film en een mooi drama

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Ik vond het verhaal heel boeiend en mooi om naar te kijken maar ik vond de verfilming toch wel redelijk saai.

Schitterend geacteerd door Albert Finney. Hij zette een hele sterke rol neer als die ogenschijnlijke beul van een leraar die toch gevoelens blijkt te hebben.

De speech aan het einde gaf me werkelijk kippenvel. Alhoewel ik het met Starbright Boy eens ben dat het totaal niet gemeend overkomt dat hij een staande ovatie krijgt terwijl ze hem al die tijd niet hebben kunnen uitstaan.

avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

Deed me heel de tijd denken aan Dead Poets Society, maar is een pak minder goed. De acteurs spelen goed, maar hun personages leven te weinig, zoals ze dat in DPS wél deden. Het is allemaal wat te treurig en te stijf en te klassiek. Ook gaat het verhaal redelijk traag.

Geen slechte film, maar hier had meer ingezeten.

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1903 berichten

Ik vond dit een prachtige film. Finney zet een geweldige rol neer. De muziek is schitterend en het acteerniveau heel hoog. Het knappe is dat de film me voortdurend wist te raken. Het is moeilijk te benoemen maar het personage van Finney deed me ontzettend veel en dat maakt deze film voor mij een meesterwerk.

avatar van hollandg

hollandg

Gisteravond op Film1 gezien. Wat een heerlijke film, met de geweldige Albert Finney. Een indrukwekkend menselijk drama. Herkenbaar voor wie de mens wil bezien en zoveel gepantserde mannen als Crocker-Harris om zich heen vindt. Stoer, sterk, bruut en mannelijk aan de buitenkant, zwak, ziek en dom aan de binnenkant. In mijn ogen voelde ik een traan

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

The Browning Version is een remake van het gelijknamige toneelstuk. Ik vond het eveneens een prachtig en fascinerend stukje drama over hoe ingewikkeld mensen in elkaar zitten. De leraar Crocker-Harris, die aanvoelt dat hij gefaald heeft in zijn bestaan, wiens leerlingen hem een "hitler" noemen, wiens vrouw ontrouw is. Hij ondergaat alles stilzwijgend. En toch: misschien realiseert hij het zich niet, maar heel wat mensen hebben ook respect voor hem. De jonge Taplow, die hem in een ontroerende scène zijn liefde voor Griekse literatuur toont door hem een "Browning Version" van Agamemnon te overhandigen, de collega en tevens minnaar van zijn vrouw die zijn zijde kiest nadat hij publiek beledigd werd door haar. . De tegenstrijdige gevoelens spreken uit elk personage : de vrouw die ondanks alles heel wat affectie over heeft voor haar echtgenoot, Crocker Harris zelf die het altijd goed heeft gemeend maar niet mee-evolueerde met de jongeren, Taplow die een roeping heeft voor chemie ondanks zijn liefde voor literatuur. Finney is geweldig in zijn rol. Dit zal me bijblijven. Ik kan hier weinig op aanmerken behalve dan misschien het geïdealiseerde einde. Nee, ik zag het eigenlijk niet zo gebeuren...

avatar van mottsluhrev

mottsluhrev

Oerdegelijke film met een schitterende vertolking van Albert Finney.

avatar van Boenga

Boenga

• 2026 berichten

Emo-drama, ik hou van dit soort films. Het is dan ook met pijn in het hart dat ik me achter de commentaar van Figo (14/08/06) plaats. De basis is er helemaal, en het zal allicht niet aan het acteerwerk van Finney liggen, maar... het verhaal greep me geen moment bij de keel, het lukte me helemaal niet om me er in in te leven.

De verhaallijn is te dun, ik mis sfeer, ik mis een ziel, ik mis hoogtepunten; zelfs de afscheidsspeech is een uitdovende kaars in plaats van een vuurwerk-climax.

Als de vergelijking mag doorgaan: Dead Poets Society overklast deze film op alle vlakken.

gauke

Alhoewel de regisseur het verhaal, dat zich afspeelde in een exclusief privé-instituut voor jongens van goede komaf, waar zogenaamde goede manieren hoogtij vierden, had neergezet in 1994, leek het zich af te spelen in vroegere tijden van vergane glorie. Een film (met symobiek) waarin menselijke wisselwerking oppervlakkig en nonchalant lijkt, maar als je verder kijkt zie je het broze, de bittere en tedere gevoelens en de hartverscheurende momenten die verdriet veroorzaken. Het camerawerk was schitterend en Albert Finney speelde zoals je gewend bent.

scorsese

Goeie film over een leraar die vanwege een zwak hart met pensioen gaat. De film is gebaseerd op een toneelstuk en speelt zich af op een dure privé-school. De tweede helft van de film is ronduit het sterkst, aangezien daar emotioneel gezien het meest gebeurd. Albert Finney zet een uitstekende rol neer (vooral de opgekropte emoties zijn voelbaar).

avatar van 93.9

93.9

catweasel schreef:

Iemand enig idee hoe ik(behalve via Amazon) aan deze dvd kan komen?

Itunes

avatar van 93.9

93.9

gauke schreef:

Klopt tot die snoeiharde Britse house uit die ghettoblaster kwam bij die jongens.