A Dry White Season (1989)

Drama / Thriller

geregisseerd door Euzhan Palcy
met Donald Sutherland, Marlon Brando en Gerard Thoolen

Onderwijzer Ben du Toit (Donald Sutherland) heeft eigenlijk maar weinig kennis van het apartheids-regime in Zuid-Afrika, waaronder hij leeft. Wanneer de zoon van zijn zwarte tuinman onder vreemde omstandigheden om het leven komt, ziet hij in wat voor een vreselijke daden er door justitie uitgericht worden. Vastbesloten om zijn tuinman te helpen schakelt Ben advocaat Ian Mackenzie (Marlon Brando) in om de moordenaar aan te klagen.

avatar van speedy23
A Dry White Season is de verfilming van André Brinks' toen in Zuid-Afrika verboden roman. Cinéaste Euhzan Palcy uit Martinique debuteerde begin de jaren '80 met het realistische Rue Cases Nègres over haar geboorteland. Aan A Dry White Season werkte ze meerdere jaren en ze slaagde erin prima acteurs tegen een minimumloon voor haar kar te spannen. Donald Sutherland brengt een innemende vertolking als du Toit, Susan Sarandon als zijn echtgenote. A Dry White Season introduceerde ook uitstekend Afrikaans talent als Zakes Mokae, maar deze film betekende vooral de comeback van Marlon Brando die na tien jaar afwezigheid weer voor de camera verscheen in de rol van advocaat McKenzie. Als betaling nam hij genoegen met een Afrikaans beeldje. A Dry White Season is een historisch pamflet dat politieke wantoestanden en mensonterend beleid aan het licht brengt, en daardoor de onwetende kijker bewust maakt en aan het denken zet. Een nuttige film dus. Door tal van critici werd A Dry White Season gezien als de beste film over apartheid ooit gemaakt...

FisherKing
Wellicht, maar omdat de ontwikkelingen in Cry Freedom ongeveer gelijk zijn, is er het gevoel alles wel eens gezien te hebben. De film blijft niet echt hangen. Ondanks een Marlon Brando die na jaren van afwezigheid weer eens in een film te zien is.

avatar van speedy23
FisherKing schreef:

Ook daarom kregen beide films van mij eenzelfde quotering. *4

avatar van Toemoesh
Ik heb zojuist de film gekeken. Ik vond het een zeer aangrijpend verhaal. Het geeft heel duidelijk weer hoe de blanken die "de baas" zijn over het gebied omgaan met de zwarte bevolking: zij zijn de baas en iedereen die daar tegenin gaat wordt genadeloos afgestraft.

Zeer goed acteerwerk, en een goed verhaal dat bijna te erg is om waar te zijn. Sterke film over apartheid en onrechtvaardigheid.

Enkele punten waar ik over nadacht tijdens het kijken:
- Dat die soldaten meteen beginnen te schieten als er demonstranten voor hen beginnen te zingen vond ik wel heel extreem.
- Grappig dat de Kolonel met een Belgisch accent praat voordat Ben binnen komt.
- Waarom worden er allemaal mensen doodgemarteld om erachter te komen wie er achter geweldloze demonstraties zit?

Redelijke, doch onderhoudende film over apartheid in Zuid-Afrika. De film concentreerd zich voornamelijk op één geval, waardoor het eigenlijke onderwerp van de rassendiscriminatie soms wat wordt ondergesneeuwd. Dit is vooral duidelijk op het einde, dat te veel weg heeft van een standaard thriller. Het acteerwerk is goed, en de kleine rol van Marlon Brando is een uiterst welkome aanvulling.

avatar van MASSIVE70
scorsese schreef:

Inderdaad een zeer goede film, maar bij het einde had ik precies het zelfde gevoel als wat hier wordt beschreven.

Imponerende film over de rassendiscriminatie in Zuid-Afrika net voor de vrijlating van Nelson Mandela.
Spijtig genoeg krijgt de film naar het einde het allure van een actie-thriller en geraakt hetgeen vooraf duidelijk werd uiteengezet en driest aangeklaagd zo een beetje op de achtergrond.
Verwonderlijk blijft voor mij de eerder lage IMDB-score. Het is geen alleenstaand geval. Kan het dat sommigen dergelijke film niet zo best verteren, of sluiten ze zich aan bij wat Mevrouw du Toit tegen haar echtgenoor zegt : " Ge zijt nu eenmaal een blanke, dus blijf er bij. Geef de "kaffers" dezelfde voorrechten als wij en ze doen juist hetzelfde als wij nu met hen, nog veel slechter zelfs..."
Marlon Brando is weer outstanding en al is Sutherland geen Michael Caine, hij zet toch een goede prestatie neer als de in het geluk badende bourgeois, onwetend over wat er in "zijn" land gebeurt en die overgaat naar een verbeten strijd om rechtvaardigheid.

avatar van Boenga
Movsin, en alle andere geïnteresseerden, een absolute aanrader is A World Apart (1988) .