Hurlements en Faveur de Sade (1952)

Alternatieve titel: Howlings in Favor of Sade

1 stem

Frankrijk
Experimenteel

geregisseerd door Guy Debord
met de stemmen van Serge Berna, Guy Debord en Isidore Isou

Debord's debuutfilm is compleet opgebouwd uit tekstueel gesproken collages ondersteund door witte beelden. Wanneer de stem stilvalt wordt het beeld zwart. De film eindigt in stilte en duisternis.

avatar van beavis
Na het voorzetje van Isou is hier dan "de anti-film". Het begint allemaal wat aarzelend. Uiteraard moet er eerst nog even kort uitgelegd worden wat er aan de hand is - alles is al gedaan, cinema is dood, het beeld gaat op zwart, laten we er maar gelijk over praten - en dus wat de bedoeling is, maar er komen toch ook flarden tekst door de uitleg heen die potjandorie naar plot neigen. Typisch voor een Franse film begint Debord zelfs over meisjes en romantiek, tot hij het uiteindelijk aan durft om echt tot zwart over te gaan en je zo'n twintig minuten in het duister tast.

Uiteraard is dit niet een eerste screening dus weet je wat er gaat komen, en zeker als je het thuis op de bank bekijkt is al het provocerende dat Debord voor ogen had wel weg. Blijft een interessant concept over dat zeker punten verdient. Door het aarzelende begin leek het me snel dat dit nooit zo'n impact zou kunnen hebben als de stilte van Cage, maar uiteindelijk werkt het toch wel sterk vond ik (en, ja, heb ik thuis een tijdje de zwarte leegte van mijn tv-scherm zitten contempleren... ). Verdient zeker een plaats naast andere experimentele werken (van Snow, Benning en Warhol o.a.) die re-kalibreren wat kijken ook alweer inhoud.

NB hoewel deze still geweldig is, had ik persoonlijk, gezien het concept van de film, toch voor een zwarte gekozen denk ik