ad
  • 8.176.648 stemmen

Murders in the Zoo (1933)

Horror / Misdaad | 62 minuten

Genre: Horror / Misdaad

Geregisseerd door: A. Edward Sutherland

Met onder meer: Lionel Atwill, Charles Ruggles en Gail Patrick

Over Murders in the Zoo

Eric Gorman keert samen met zijn vrouw Evelyn terug van een reis naar het Oosten waar hij op zoek was naar dieren om deze te verkopen aan een dierentuin. Eric deed de ontdekking dat iemand van zijn team gezoend had met Evelyn en bracht hem om. Aan boord van het schip ontmoet Evelyn Roger Hewitt, die verliefd op haar wordt. Na het afleveren van de dieren bij de dierentuin besluit Eric een plannetje te bedenken om van Roger af te komen en hij wil dat de dieren van de dierentuin het vuile werk opknappen.

image

Eric Gorman

Jerry Evans

Jack Woodford

Roger Hewitt

Evelyn Gorman

Banquet Guest (onvermeld)

Little Girl at the Zoo (Uncredited)

Banquet Guest (Uncredited)

avatar van John Milton

John Milton

Niet heel spetterend. De slotscène heeft wel spektakel, maar helaas niet echt diervriendelijk.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19294 berichten

In tegenstelling tot mijn bovenbuur John Milton vond ik het toch wel bijzonder. Neen, het was niet super maar wat een schurk was die Gorman (gespeeld door Lionel Atwill) toch. De moordpraktijken zijn toch wel vrij origineel te noemen. En ik kan me niet meteen een film herinneren waarin men gezellig gaat tafelen tussen de kooien van de wilde dieren. Inderdaad de finale is spectaculair en niet diervriendelijk maar toch wel spannend.

avatar van Collins

Collins

Het is dat ik een film zocht waarin dieren of een dierentuin een rol speelden. Anders zou ik deze film nooit zijn tegen gekomen. Ik zal eerlijk zeggen dat ik van deze titel nog nooit had gehoord. Aangezien er slechts zes maal op deze film is gestemd, was ik niet de enige. Zijn onbekendheid begrijp ik wel. Na het zien van de film was ik niet laaiend enthousiast.

De regisseur heet A. Edward Sutherland. De man heft met name in de jaren 30 en 40 aardig wat films gemaakt, waaronder een aantal muzikale gedrochten met Bing Crosby. Ik zag in zijn CV zelfs The Flying Deuces (1939) staan. De enige andere film van Sutherland die ik ooit eens heb bekeken. Laurel en Hardy in een hele geslaagde komedie. Waarschijnlijk de enige positieve uitschieter in het verder vrij vlakke oeuvre van de regisseur.

Terug naar Murders in the Zoo. De film heeft een hele aardige openingsscène .De scène begint met een idyllisch shot van een oerwoud, eindigt met lichamelijk en psychologisch geweld en is lekker duister van opzet. De scène biedt fijne horror en doet dat zonder monsters of bovennatuurlijke fenomenen. Gewone klassieke suspense en mysterie overgoten met een duister sausje. Mooie scène. Daarna is het allemaal wat minder opwindend met hier en daar nog een aardig momentje van de hoofdrol.

Prima hoofdrol van Lionel Atwill. Hij speelt een geesteszieke sadist behept met een obsessieve vorm van jaloezie. Atwill geeft hem gestalte als een heuse psychopaat zoals we die uit latere films ook wel kennen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Hannibal Lecter. Lionel Atwill’s personage is Intelligent, creatief, medisch onderlegd en efficiënt in het doden van mensen. Overigens doet hij dat laatste niet zonder zijn slachtoffers eerst even te kwellen en te pijnigen. Hij is de personificatie van menselijke wreedheid. Fijne man, die Atwill.

De moordende psychopaat maakt de film bezienswaardig. De overige personages zijn niet erg interessant. en spelen een bijrol in dienst van Atwill. De beestjes waar het mij allemaal om was begonnen spelen eveneens een weinig prominente rol. De dierentuin als achtergrond bij het verhaal is een leuke toevoeging en levert nog wat beestachtig vertier op.

Aardige film.