All Stars (1997)

Nederland

geregisseerd door Jean van de Velde
met Danny de Munk, Antonie Kamerling en Peter Paul Muller

Zeven vrienden verliezen zich al vijftien jaar iedere zondag op een koude grasmat in hun gemeenschappelijke liefde: voetbal. Ondanks al het plezier dat ze beleven, gaat hun leven buiten het veld een steeds belangrijkere rol spelen. De verschillen tussen de vrienden worden gaandeweg groter. In de dagen voor en tijdens hun historische 500ste wedstrijd leren de jongens elkaar de waarde van hun vriendschap en vooral zichzelf kennen.

De TV-serie vond ik altijd al erg goed, maar om de e.o.a. reden was het er nooit van gekomen om de film te kijken. Hoewel hier wat meer het accent op het sentiment ligt en wat minder op de humor (en je kan je stellig afvragen of dat niet een gemiste kans is), is de film erg geslaagd.

Nog steeds een aantal erg leuke en grappige momenten en interessante karakters gespeeld door goed gecaste acteurs. Alleen hoofdrolspeler de Munk vond ik niet op alle momenten even goed.

Wat deze film echt goed maakt, is het realisme binnen het voetbalelftal. Zit zelf al tien jaar in (zo ongeveer) hetzelfde vriendenelftal en vooral alles dat binnen dat elftal gebeurt, benadert de realiteit heel sterk. Mafkezen die zonder goede reden afbellen, agressieve tegenstanders, onderlinge omgang, dat weekendje weg, een iemand die altijd alles moet regelen, manier van communiceren etc. etc. Alles lijkt heel erg sterk op hoe het in het echt in zo'n elftal ook is. Heb alles dat binnen het elftal (dus niet alle intriges er omheen) gebeurt, in meer of mindere mate ook in mijn eigen elftal meegemaakt. De Tv-serie was ook erg leuk, maar was op een gegeven moment niet erg herkenbaar meer op alle momenten.

Fantastische Nederlandse film, wederom. Ik ben er van overtuigd dat iedereen die zelf meer dan 5 jaar in zo'n voetbalelftal (dus niet in een handbal-, hockey-, of korfbalteam) zit of heeft gezeten deze film met minstens 4 sterren beoordeelt, net als ik.

avatar van Fran
Goeie combinatie van humor en sentiment. Sommige karakters zijn ook zo leuk neergezet. Bijna iedereen kent wel zo'n type als Johnny, Mark of de keeper (rol van Acda, ben naar van karakter even kwijt). Dat maakt de film denk ik deste herkenbaar voor mensen. Leuk, leuk, leuk. Nu ik aan het typen ben wordt ik nog enthousiaster en ik ga mijn stem verhogen naar 4,5.

avatar van sinterklaas
Stem verhoogt naar 5,0. Hij wordt steeds beter.
De series krijgen ook een 5

Deze quote:

Willem: Maar hebben jullie wel eens gehoord van de sephilityrate die.....
Johnny: He, wat? Wie z'n reet?
Willem: Eh nee, maar weten jullie al dat.....
Johnny: Nee Willem dat weten we niet en we willen het ook niet weten want we willen bier.

avatar van Vinokourov
Leuke comedy! Voetbal wordt als onderwerp sowieso heel weinig gebruikt op filmgebied wat jammer is, want All Stars bewijst dat je met leuke plotlijntjes en een relatief grote cast toch een heel geslaagde film kunt maken rond een voetbalelftal. De cliche's die de revue passeren zullen we maar door de vingers zien.

avatar van eRCee
Met de amusementswaarde van All Stars zit het nog wel goed maar op elk ander vlak is de film ondermaats. Met name de muziek en het visuele gedeelte zijn barslecht. Die flash-backscene's ook, vreselijk. Maar goed, het is wel uit te zitten allemaal.

avatar van Jolienepien
Viel me eigenlijk nogal tegen. De serie was vaak wel grappig, maar ik werd hier alleen maar neerslachtig van, wat een negatieve sfeer gaat er van die film uit zeg.

avatar van Verhoeven
Wat Uwe Boll met Duitsland heeft, heeft Ezio Greggio met Italië en Ulli Lommel met Amerika. Maar Nederland heeft er meerdere. Namelijk Jean van de Velde, Paul Verhoeven, Johan Nijenhuis etc. Best wel triest maar tegelijkertijd wel filmmakers die nooit vervelen hoe slecht hun films ook zijn want je blijft erom lachen. Het is wel uitlachen maar het is ten minste iets.

Waar het in All Stars vooral misgaat is de diepgang die Jean van de Velde wil suggeren in dit coming-out-coming-of-age-film van een stel veertigers. De één komt uit de kast, een ander wilt met zijn moeder naar bed, weer een ander weet niet wat hij met zijn leven aan moet en er is nog eentje die niet kan opschieten met zijn vader. Oei. Oei. Oei. Wat krampachtig allemaal. Alsof je aan het kijken bent naar een extra uitgespannen aflevering van GTST.

Buiten de zogenaamde diepgang om slaagt Jean van de Velde eigenlijk op geen enkel ander gebied. Zou hij ooit gehoord hebben van de mise-en-scène? Camerawerk, montage, muziek en acteerwerk werken eerder op de lachspieren dan wat anders. Je kunt het de beste man ook niet kwalijk nemen. En dan die kleding en kapsels (Daphne Deckers). Wat een ramp.

Och ik heb me geen moment verveeld. Hier Jean twee sterren voor de moeite.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Voetbalvermaak.

Soms werkt de humor rondom dit vriendenclubje dat elkaar treft op het voetbalveld. Helaas werkt het vaak ook niet. Dat zit hem vooral in het rommelige verhaal, waarbij niet alle zijplotjes even interessant of leuk zijn. Ook de acteerpresties zijn onevenwichtig.

Met het verstand op laag en een bakje chips in de maag, valt de film makkelijk weg te happen. Echt goed wordt het helaas nergens.

Redelijk.

avatar van Nicolage Rico
Was destijds (1997) mijn favoriete film. Mede door de herkenbaarheid.

Gister op het eerste half uur weer eens bekeken sinds ja-ren. Ook al staat deze film in mijn geheugen gegrifd - ik weet precies wat er gaat gebeuren bij iedere scene. Nog steeds zeer de moeite waard, het viel me zelfs reuze mee. Een aantal gedateerde grapjes, en het acteerwerk is niet altijd even goed - wmb zijn de acteerprestaties van Peter Paul Muller verreweg het best. Nog steeds erg moeten lachen, ook om de totaal verschillende types.

Nog steeds een ruime 4*, ook al is het omdat ik een zwak heb voor deze film.

Overigens ligt het niveau van de film vele malen hoger dan die van de serie (zeker de afleveringen van laatste seizoenen, die bijzonder over-the-top waren)

avatar van The One Ring
Het drama is wat simpeltjes, het ziet er uit als een tv-film, het acteerwerk van sommige acteurs is van een laag niveau (vooral Sambo is vreselijk) en het gaat over voetbal, een sport waar ik echt niets mee heb. Waarom is de film dan toch zo aanstekelijk? Waarschijnlijk omdat het toch goed het groepsgevoel weet te vangen. Het gevoel van een groep mannen die wel of geen vrienden zijn, maar in ieder geval genoeg met elkaar hebben meegemaakt. Vooral de humor tussen hen pakt goed uit, maar soms ontroerd het ook lichtjes, zelfs al is het drama vaak wat al te makkelijk. All Stars stelt over het algemeen niet echt veel voor, maar de film werkt en daarvoor krijgt hij een kleine 3,5*.

avatar van Number23
Ik vond dit wel een leuke film. De acteurs spelen het leuk en wist ook niet dat dat liedje van wijlen Antonie Kamerling uit deze film kwam. Ben nu wel benieuwd naar het vervolg, kijken hoe iedereen ervoor staat in life.

avatar van Donkerwoud
De film wordt gedragen door de chemie tussen de mannelijke acteurs. De balans tussen leuke onschuldige humor en zwaar drama is soms een tikkeltje zoek; in dat opzicht deed de hierop volgende serie het wel een tikkeltje beter. Desalniettemin is het een film die een leuke franchise heeft gestart en ik heb hem met veel plezier herbekeken.

avatar van SaNDuTjE
Nog steeds een leuke film die dat vooral is door de klik tussen jongens. Daarnaast blijft het leuk om de vele hedendaagse BN'ers op soms amateuristische wijze kleine rolletjes te zien vervullen.
Een goed prima verhaal met een goede balans tussen humor en drama maken dit nog steeds tot een vermakelijke film. Ondanks dat het na iedere kijkbeurt wel wat minder wordt.

avatar van Camorra
Statistisch gezien is 1 op de 5 mannen homo.

All Stars.

Weer eens herkeken voordat ik de nieuwe binnenkort ga bekijken, en blijft toch een leuke nederlandse film die normaal gesproken best slecht zijn maar vond ik deze wel aardig. Zoals iemand hierboven al zij is het leuk om de bekende Nederlandse acteurs in hun jongere jaren terug te zien.
verder spreekt het verhaal van de film me wel aan met wat drama/humor erin gegoten leuk.
Ik vond de serie vroeger wel beter maar ja deze film was zeker niet slecht en toch het (her)kijken meer dan waard.

3 Sterren voor een leuke oude film.

avatar van rep_robert
Een aardige film, maar nadat je afleveringen uit de serie hebt gezien voelt de film toch ietwat teleurstellend aan. De humor is minder aanwezig en de film is af en toe wat te zwaar t.o.v. de serie. Ook is bijna 2 uur ietwat te lang voor een film in dit genre. Gelukkig zijn die lullo's van Swift boys wel echte mannen en komen de rollen niet geforceerd over, iets waar ik me in neerlands cinema wel is aan irriteer.

avatar van Elineloves
'' Dat is het enige waar ik spijt van heb in mijn leven, dat ik je geen Zero genoemd heb. ''

Vroeger, toen ik nog een jonge tiener was en ik deze film voor het eerst zag, was ik helemaal into Daniël Boissevain. Enkele jaren later, bij de herziening, vond ik Danny de Munk geweldig. En nu, als ik mag wel zeggen volwassen vrouw zijnde, valt Thomas Acda me pas op. Leuke vent. De enige die ik tijdens alle drie de keren totaal niks vond, zowel 'binnen als buiten' All Stars, is Peter Paul Muller. Vind hem een vervelende vent. Van de vrouwen had en heb ik dat met mevrouw Hoes. Oh, en mevrouw Deckers, dubbel brrrr.

Tsja, na de zoveelste keer is het toch wel minder leuk. Minder grappig, stukken saaier en gebeurde er vroeger nou ook zo weinig? Heb ik de film beter in mijn geheugen zitten dan hij is omdat ik jonger was? Vast wel. Wel heb ik, nog steeds, bewondering voor de Munk. Niet de beste acteur maar vind het toch knap dat hij zo'n rol aandurfde.

Benieuwd naar deel 2.

avatar van Spetie
Leuke film, die vooral uitblinkt in de herkenbaarheid.

Er wordt door sommigen goed geacteerd en door sommigen ook niet zo goed. De humor werkt soms wel en soms niet, hetzelfde geldt voor het drama. Toch is het allemaal erg geslaagd, omdat het allemaal zo ontzettend herkenbaar is, maar ook ontzettend realistisch. Sommige zaken lijken wat dik aangezet, maar de meeste situaties komen gewoon echt voor in een voetbalelftal. Ik heb zelf ook jaren gevoetbald, waarvan een aantal jaar bij de senioren en veel zaken waar je dan mee te maken hebt, zie je hier ook terug.

Ja All Stars werkt op de een of andere manier aanstekelijk, en weet op een bepaalde manier heel dichtbij te komen. Best goed dus. Het tweede deel heb ik nog niet gezien, maar wil ik ook zeker nog wel een keertje zien.

Na de deels mislukte versie uit 2011 de eerste uitgave uit 1997 maar weer eens van stal gehaald. Ik heb gelezen dat deze leuke, vlotte, aanstekelijke en herkenbare film over "buitenspel, diepgaan en gemiste kansen" gaat en dat vind ik wel een mooie samenvatting. Verschillende verhaallijnen worden, met een komische noot en een vleugje tragiek, in een lekker tempo verteld. En misschien wel het belangrijkste: je houdt van de personages.

avatar van david bohm
Best een aardige feelgood film van Nederlandse bodem. De sympathieke personages en het voor mij herkenbare voetbalgebeuren zorgen voor allerlei punten van herkenning. Ook het tijdsbeeld, eind jaren negentig wordt leuk en goed neergezet.

Zeven vrienden (en wat er aan vast hangt) met een gemeenschappelijk hobby (waar we niets van te zien krijgen) in deze film die veel te licht uitvalt om iets echt boeiend, laat staan iets diepgaand, over deze gasten te vertellen.

avatar van Shadowed
Mwa.

Geen a te bijzondere film van eigen bodem, en wederom opnieuw een productie uit eigen handen die me niet heeft weten te overtuigen. Ze blijven toch zowat allemaal stranden op acteerkracht, maar omdat de acteurs elkaar hier langer hebben gezien was het minder merkbaar.

Alhoewel het niet allemaal slecht geacteerd is, liggen de meeste problemen in enkele dialogen en op visuele kracht. Vooral het cameragebruik is ondermaats. Ik vond het lui en simpel in beeld gebracht allemaal, net als het verhaal zelf overigens.

Overduidelijk wel weer een beetje een serieverfilming met de nodige problemen en andere elementen die wel al duizend keer hebben gezien. Familieproblemen, liefdesproblemen en seksuele problemen. Allemaal komt het nog eens voorbij.

Qua humor is er wel iets meer te beleven, maar hilarisch werd het echt nergens. Een paar grappige zinnen, maar de puberale humor die ook vaak voorbij komt en de nodige scheldwoorden waren niet erg leuk om eerlijk te zijn.

Simpel script, matige drama en een speelduur die onnodig lang is. Dan is er qua voetbal zelf ook helemaal niks te zien. Ik heb de serie nooit gezien, dus ik weet niet of voetbal daar wel in beeld werd gebracht, maar ik wilde wel wat sport zien eigenlijk.

Pluspunten voor een vlot tempo toch wel, en het acteerwerk van Acda, Hoes en Sambo was goed. De film is geen hele lange zit, maar toch wel weer ondermaats voor een productie van eigen land. Wel heel merkbaar dat dit overigens uit Nederland komt trouwens.

avatar van rcuppen79
Gisteren de film na ruim 20 jaar weer eens herzien. Ondanks dat ik de film maar 1x gezien had, herkende ik nog opvallend veel scènes.

All Stars is een soort Nederlandse feelgoodmovie over volksport nummer 1: voetbal! Menig amateurvoetballer zal de lotgevallen van de 7 voetballers uit deze film wel herkennen. Zondags ochtend vroeg eruit om te voetballen en de helft van je team die zich voor de wedstrijd al afmeld met één of ander k#$smoesje.

Ondanks dat de film over voetbal gaat, krijgen we maar weinig voetbal te zien in de film. Regisseur Jean van der Velde concentreert zich meer op de gebeurtenissen buiten de lijnen. De personages zijn wat karikaturaal en ook het plot is vrij simpel, maar gelukkig weet de jonge cast met haar enthousiasme veel goed te maken. All Stars is gewoonweg pretentieloos vermaak. De film zou oorspronkelijk de Nederlandse inzending voor de Oscars zijn, maar werd op het laatste moment gepasseerd door de film Karakter die de Oscar uiteindelijk ook won. Een goede keuze ook, niettemin omdat All Stars waarschijnlijk geen enkele kans zou hebben gehad bij de Oscars.

Wat ikzelf wel grappig vond, is dat acteurs Frits Lambrechts en Daniël Boissevain (beiden Amsterdammer) in de film voor Feyenoord waren en Peter Paul Muller (een Rotterdammer) voor Ajax was. Dat moet toch wel een inside joke zijn geweest van regisseur Jean van der Velde.