• 11.763 nieuwsartikelen

Met onder meer: Jean-Paul Belmondo, Frank Hoffmann en Marie-France Pisier

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 3 februari 1983

Plot L'As des As

Jo is een oud-bokser, die in 1917 zevenendertig Duitse vliegtuigen neerhaalde en daardoor de bijnaam 'Aas der Azen' kreeg. Met zijn tegen- stander Gunther von Beckmann raakt hij bevriend. Na vele jaren ziet hij die terug tijdens de opening van de Olympische spelen in Berlijn. Een tweede onverwachte ontmoeting met een tienjarige Berlijnse weesjongen, die een fan van Jo blijkt te zijn, zorgt dat het avonturenbloed weer gaat borrelen. Want Jo wil de weesjongen vanuit nazi-Berlijn weer naar Oostenrijk brengen. Het lukt hem met de hulp van zijn vriend Gunter, nu generaal Von Beckmann, die hij meesleept in chaotische achtervolgingen en riskante situaties.

Simon Rosenblum

Tonyvdb

lang geleden, maar best wel ok *** 3 op 5 ***

avatar van Jos2

Jos2

Jeetje wat viel deze tegen toen ik hem terugzag zeg....

avatar van Richard1189

Richard1189

Echte avonturenfilm die Belmondo op het lijf is geschreven. Je moet wel van zijn stijl houden. Dan is het ook best een spannende film. Ook lang geleden gezien en ik weet niet of ik hem nu hetzelfde zou waarderen.

thunderball

Leuke film met Belmondo als boxcoach tijdens de Olympische spelen te Berlijn.

Vaak hilarisch, hoewel sommigen zich zouden kunnen storen aan het feit dat er over de Nazitijd en de Jodenvervolging grappen worden gemaakt (de zuster van Hitler, hoe verzinnen ze het!! ).

Veel actie, coole autoachtervolging, incl beertje!

En mooie muziek die je nog lang bijblijft.

Zeker drie sterren.

avatar van Gionchere

Gionchere

Ik heb deze film twee keer gezien op TV. Ik vind hem eigenlijk gewoon ontzettend leuk. Eén van de weinige films over het Derde Rijk die niet vol cliché's en dramatiek zit, maar gewoon ontzettend lollig is - zonder voorbij te gaan aan de ellende die zoveel mensen heeft getroffen.

avatar van Enigma

Enigma

Hele leuke film een van de betere Belmondo films 5*

avatar van Wouter

Wouter

De dvd nog ergens te krijgen?

avatar van Quentin

Quentin

De Nederlandse Belmondo reeks van Bridge is in ieder geval al jaren OOP.

avatar van Betamax

Betamax

Jeugdsentiment!

avatar van Waku

Waku

toen leuk en stoer, nu wordt ik er verdrietig van

avatar van aspro

aspro

mooie en goed onderhoudende film,gerard oury ook wel bekend van een aantal louis de funés films.

thunderball

Zowel deze als La Grand Vadrouille zijn van Oury en spelen zich af tijdens W.O.2 in bezet Frankrijk.

Wat mij een tijdje geleden op viel toen ik beide films redelijk vlak achter elkaar bekeek:

in beiden zit een gelijksoortige achtervolging waarbij de hoofdpersonen zittend in een auto achtervolgt worden door Duitse soldaten op motoren en daar dan spullen naar gaan gooien om ze te laten crashen (kazen of autobanden).

Beetje "leentje buur spelen" bij je eigen films?

avatar van Movsin

Movsin

Met de aanloop naar WO II, de Jodenvervolging en Olympische Spelen 1936 als achtergrond, zet Oury hier een avonturenfilm neer die voor stuntman Belmondo gesneden koek is.

De openingsscène is opperbest en belooft, maar zo sterk komt de film verderop niet uit de verf. Hitler en co worden wel flink in het belachelijke getrokken maar meerdere scènes zijn beslist déjà vu.

Matig, behalve voor de Belmondo-fans want eens te meer is onze Jean-Paul terzelfdertijd innemend en charmant als stoutmoedig, zelfbewust en atletisch.

avatar van W.V.

W.V.

Een film welke Belmondo op het lijf geschreven was, actie wat humor en niet te veel nadenken. Het ging hem beter in deze rol af als in andere films van hem waar hij met de drama toch wat meer moeite had.
Dit is wel een leuke film doordat het verhaal simpel en duidelijk is en tegelijk ook weer niet te zwaar, een joods jongetje in de aanloop naar wo 2 die met zijn familie uit nazi Duitsland wil ontsnappen, normaal gesproken levert dat drama op, niet in deze film, dat blijft gelukkig beperkt. Het nazisme en Hitler worden lekker op de hak genomen, de nazi's worden heerlijk stereotiep weggezet in lange leren jassen en gleufhoeden en al weet je dat alles goed af zal lopen, dat stoort niet. De actie is prima Belmondo kan zich lekker uitleven en de rit van Belmondo met de kleine jongen door het berglandschap levert schitterende plaatsjes op. Het enige wat mij stoorde was de muziek, als je alleen de muziek luister dan denk je dat je naar een aflevering zit te kijken van de Angelique serie. Op een paar technisch kleine onvolkomenheden na is dit een film als die ooit weer eens op tv wordt uitgezonden, zeker de moeite waard is om te gaan kijken voor lekker ontspannen filmvermaak

avatar van Wouter

Wouter

Opnieuw herkeken en op wat flauwigheden na beviel het best. Tuurlijk, Belmondo wordt bijkans heiligverklaard, maar het is niet onsympathiek

avatar van Quentin

Quentin

Valt genoeg op aan te merken, maar wat een heerlijke, upbeat avonturenfilm. Sfeer deed me met momenten aan de Indiana Jones-reeks denken. Belmondo in topvorm

Dikke 3,5*

avatar van teigertje

teigertje

In het rijtje van de aller beste en leukste Franse films gemaakt.

Jean Paul Belmondo op zijn beste !

Een van de aller leukste en beste acteurs met Louis de Funes uiteraard.

De kleine beer, is ook onvergetelijk en steelt mede de show.

Onvergetelijke classic film.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

• 1927 berichten

De opening is meteen flink raak, zet de toon voor wat zal volgen. De verhaallijn biedt daarbij voldoende mogelijkheden om de humor uit te spelen, met veel slapstick. Het is toch wel gewaagd om een komedie te maken over de donkere WO II periode maar deze film mag van mij zeker toegevoegd worden aan de reeks geslaagden. Heb verschillende keren hardop kunnen lachen en me geamuseerd met allerlei situaties. Van Belmondo weet ik intussen wat te verwachten en ook hier voldoet hij helemaal. De andere acteurs doen het ook goed; met belangrijke rollen voor Gabrielle Belcourt en de jonge Emile. Blikvanger is Günter Meisner in een dubbelrol als Adolf en diens zus Angela HItler. Lachen is dat. Hitler komt er karikaturaal uit op momenten die je niet meteen verwacht, maar het is dan ook een komedie.

Het gaat om een Frans-Duitse productie en zoals te verwachten doen er dan ook ‘goeie’ Duitsers mee. En zo blijft het allemaal wat in evenwicht, terwijl Belmondo hier en daar uit de bocht gaat. De scenes in het Olympisch stadion van Berlijn zijn beelden uit de film van Leni Riefenstahl (met haar persoonlijke toestemming). De film bevat dus originele nazi content.

En dus toch een echte feel good komedie voor het hele gezin. Voor mij sowieso één van Belmondo’s betere komedies.

thunderball

Van de week de Spaanse blu ray ontvangen en vanmiddag bekeken.

Aanrader: mooi beeld en de film is in het Frans te bekijken met Engelse, of Duitse subs.