• 8.348.868 stemmen

Geregisseerd door: Albert Dupontel

Met onder meer: Albert Dupontel, Claude Perron en Roland Blanche

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Bernie

Bernie is als baby door zijn ouders in de afvalkoker van een flatgebouw gegooid. Nadat hij bij het huisvuil was weggehaald, groeide hij op in een ouderwets en gesloten weeshuis. Op zijn dertigste besluit hij de wereld in te trekken om te ontdekken wie hij is. De paranoïde en naïeve Bernie heeft voor zichzelf een levensverhaal verzonnen volgens de lijnen van een stripverhaal en met de spanning van een Amerikaanse actiefilm. Dertig jaar lang heeft hij zijn zakgeld opgespaard, hij is beestachtig sterk en sluw en schuw als een te lang gekooid roofdier. Als een dronken kruisridder trekt hij rond om zijn vader en zijn moeder te vinden. Hij praat niet, maar slaat, zonder aarzelen en met dodelijk resultaat. In zijn fantasie waren zij het slachtoffer van een misdrijf en werd hij als kind gekidnapt in plaats van achteloos weggegooid.

imageimageimageimageimageimageimageimage

IamBernie

Een film die naar mij vernoemd is

avatar van homerjay

homerjay

Vond het een schitterende film! Flink over the top met een op anale sex geobsedeerde pa en een hilarische kanarie scene. Zulk soort bizarre films mogen vaker verschijnen.

avatar van Tukker87

Tukker87

IamBernie schreef:

Een film die naar mij vernoemd is

Me 2

djelle

Wat een beer van een film! Cult met een grote C. De figuur "Bernie" alleen al is één van de briljantste hoofdpersonages ooit neergezet. Zijn antisociaal geflipte karaktereigenschappen weten je altijd te boeien op enorm veel verschillende manieren en worden ook op een niet-alledaagse wijze in beeld gebracht.

Naarmate de film evolueert probeer je automatisch meer en meer van hem te weten te komen en vanuit zijn situatie Bernie op één of andere manier te begrijpen. Je krijgt de ene briljante scène na de andere en je kan bijna nooit voorspellen wat er volgt. De controverse en de immorele kant van het verhaal worden enkele keren extra benadrukt, en komen dan ook als een slag in je gezicht ongekuist op het scherm. Want op bepaalde momenten zou je het eventjes kunnen vergeten, mede door het feit dat Bernie soms zodanig sympatiek kan overkomen.

De acteurs waren onberispelijk, en droegen voor een deel mee aan de geloofwaardigheid van het geheel. Dan denk ik bijvoorbeeld aan die rare vader in zijn rolstoel, de ouders van Bernie, en Bernie zelf natuurlijk die allemaal heel écht overkwamen. De regisseur Albert Dupontel heeft ons voor de rest ook enkele malen verrast met enkele inventieve camerashots, creatieve beelden en dito montage. De beestige dialogen met een intressante ondertoon ontbraken hier ook zeker niet. Alles aan de film was gewoon top.

De prent zelf leunt dichtst aan bij een soort van gitzwarte komedie

maar past nooit 100% in dat hokje. De film is zodanig authentiek en origineel dat het bijna een genre op zich is. Ik heb zelden zo een creatief en artiestiek afgewerkt geheel gezien als "Bernie" die mij zo sterk geboeid(en constant verrast) heeft. Verdient een absolute 5.

(Enkele hilarische scenes waar ik enorm van genoten en gelachen heb was inderdaad met die parkiet maar ook bijvoorbeeld aan die villa met die schop bijvoorbeeld en dan met die vent op het einde enz... Gewoon kijken mensen!!)

avatar van John Doe

John Doe

Wat een fantastische plot. Deze wil ik zien, want ik hou wel van rare films met verassingen

djelle

Laat me zeker weten wat je ervan vindt!

avatar van homerjay

homerjay

Zoek deze nog altijd op DVD met NL subtitels.

Onderhond

Hilarisch filmpje

Vooral lekker fout en weinig geïnteresseerd in politiek correcte onzin. Bernie behoort tot de vreemdste filmpersonages die ik ken. Niet alleen omdat het zo'n geschift personage is, maar vooral omdat hij toch wel degelijk de "held" van het verhaal is. Hoewel hij als een losgeslagen wacko door de film heenwalst is het een toffe kerel. Je wil hem alleen niet kennen.

Dupontel (die kerel van Irrréversible, dank u IMDb) doet het erg goed, zowel als acteur, maar ook qua regie. Veel leuke camerashots en aardig visueel geklooi. Niet meteen erg mooi, wel leuk. Wat voor de hele film geldt.

't Is ook lang geleden dat ik zo hard kunnen lachen heb met één welbepaalde scenes. Het moment dat die pa van Marion achter een muurtje verdwijnt verwacht je wel dat hem wat overkomt. Marion die hem in elkaar mept met de pijp die ze opgepakt heeft of zo. Wat je niet verwacht is een wagen die knalhard van de andere kant komt. Hard! En enorm komisch.

Leuke verrassing, deze film. Visueel had het iets sterker gemogen, maar verder een erg grappig, lomp filmpje. Verdient zeker meer stemmen. Met dank aan de hint van kappeuter in één of ander vergeten forumtopic.

Onderhond schreef:

Helemaal mee eens (oef, een van mijn favo films wordt eens gespaard). Probleem is een beetje dat de film zo moeilijk te vinden is. Heel beperkte uitgave denk ik, en heb hem nog nooit ergens op DVD weten staan.

kappeuter (crew films)

Onderhond schreef:

Met dank aan de hint van kappeuter in één of ander vergeten forumtopic.

Wraakfilms

Ik heb het misschien ook al eerder eens genoemd.

avatar van Ozarklynch

Ozarklynch

Na een wat zwaardere kluif vroeger deze avond is licht verteer ala Bernie een bekoorlijke afwisseling.

Films als deze doen het altijd goed bij mij. Geen regeltjes, geen grenzen, een zwik marginale figuren, een bezopen script en een cameraman met ADHD, kortom Entertainment met een hoofdletter E.

Onnodig om meer woorden aan een tegenstrijdig stuk als dit vuil te maken. Je mag het en wrijft tijdens het kijken meermaals in de handen, of je vindt er niets aan en probeert al na 5 minuten Bernie het schijfje met een schuursponsje onleesbaar te maken.

In dat geval, hou je in en geef me een seintje. Ik pm m'n adresgegevens met graagte. 4*

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Een bekende van me noemde dit als één van de slechtste films die hij ooit op het IFFR had gezien. En dat maakt nieuwsgierig. Vooropgesteld dat ik wist dat het niks voor mij zou zijn toch gaan kijken (tja ook ik heb die behoefte soms ineens op een onverwachte donderdag avond).

Naast dat het er niet uitziet is deze zwarte franse humor totaal niet aan mij besteed. Bij het kijken al bedacht dat dit voor liefhebbers van Jan Kounen en Seul Contre Tous C'Est Arrivé... een kolfje zou zijn. En dat blijkt nu -de reacties peilend- precies te kloppen. Heb ik helaas geen tip voor jullie, want blijkbaar dus al gezien

Vreselijk onleuk, ook omdat bij genre genoten in absurdistische, en zwarte soms niets ontziende komedie (Aaltra, Schlingensief denk ik dan aan) dit volledig in het niet valt en daar wel wat te genieten valt.

Waardeloos (en die bekende die bij mij niet bekend staat om goeie smaak wellicht toch vaker op zijn woord geloven).

avatar van Legan

Legan

Een onderhoudende film met een vermakelijke droogkloot in de hoofdrol. Had wat mij betreft nog wel wat geflipter mogen zijn en met wat meer persoonlijkheid. Vele personages en situaties zijn heerlijk geschift zonder dat ze vervallen in karikaturen. Wat betreft de toevalligheden; deze blijven gelimiteerd en dringen zich gelukkig niet op maar blijven op de achtergrond. Een minpunt (en ook een pluspuns is de wisselvallige cinematografisch. Dupontel 'experimenteert' erop los met allerlei shots (wat een plus is), maar vervalt dan weer in standaard cinema. En even later weer wat 'aparts' en daarna meer normaal, ... Het gaat heel de tijd op en neer en iedere keer als dat gebeurt, haalt het je enigszins uit de film. Hou dan gewoon één stijl aan want dit werkt voor geen meter. Maar verder eigenlijk nauwelijks iets te klagen. Gewoon een leuke, eigenwijze film.

avatar van Prudh

Prudh

Meh, aardig. Lekkere Franse onzin, bedolven onder een container met nog meer onzin. Bernie, John en Micky is inderdaad een tamelijk bizar personage, maar zijn werkelijkheidswaanzin is me net wat te overdreven. Het moet allemaal zo geschift zijn dat ik me gaandeweg wat verloor in de nonsens. Een beetje hetzelfde als bij Old Men in New Cars eigenlijk. Zwarte humor is top, maar dit is net wat te plat voor daarvoor.

Wel enkele topmomenten, zoals de pianoscène of hetgeen dat eraan voorafgaat. Op dat soort stukken scoort de film prima. Lomp en onverwachts. De rest is dan weer wat meer voorspelbaar helaas. Vermakelijk, maar weinig meer.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Heerlijk geschifte onzin dit. Dankzij een tip van kappeuter ontdekt en ik heb me prima vermaakt. Het stelt allemaal niet veel voor, visueel is het niks bijzonders en lijkt het allemaal nogal amateuristisch, maar ik heb gelachen...

... en goed ook. Wanneer Bernie samen met z'n pa naar dat huis gaat is onbetaalbaar, geweldig. Ten eerste al die schep die ze onderweg slijpen, daarna dat ze iedereen neerslaan met die schep (die oma ), dat wijf dat van achteren gepakt wordt in de piano en ga zo maar door. Geweldige humor. Dit is trouwens nog maar één van de vele momenten.

Ik kan me best voorstellen dat mensen dit niks vinden, maar ik kan deze humor wel waarderen. Dat gedoe tussen die ouders is ook grappig en Dupontel zet een heerlijke rol neer. Wat een figuur. Dikke voldoende.

avatar van leatherhead

leatherhead

Sluit me aan bij Prudh. Handjevol extravagante scenes die wel de moeite waard zijn, en Dupontel zet een lekker excentriek personage neer, maar nergens schiet het de hoogte in. De marginale personages zijn een bende uitschot, soms leuk, soms ronduit irritant en flauw. Evenals de humor zelf.

Verder schabouwelijk geschoten, de olijke camerafoefjes ten spijt. Derhalve hangt er een nogal amateuristische zweem over de film heen. Voelde overigens nog aan als een best forse zit, ondanks de geringe speelduur. Krappe 2,5*, voor de sterke Dupontel, en een sporadisch geinige scene.

avatar van missl

missl

Een absurde komedie, deze Bernie. Deze meneer heeft wat geld en gaat op zoek naar zijn ouders, vanaf dan gaat het eigenlijk mis. Sommige situaties zijn wel grappig maar over het algemeen is dit niet mijn humor.