Super 8 (2011)

3,10

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door J.J. Abrams
met Joel Courtney, Elle Fanning en Kyle Chandler

In de zomer van 1979 sluit de Amerikaanse Luchtmacht een sectie van Area 51. Alle materialen worden per trein vervoerd naar een opslagplaats in Ohio. De trein wordt echter aangereden door een truck en ontspoort. Een groepje kinderen, dat bezig is om hun eigen zombie-film te maken met hun 'Super 8' camera, stuit op de ravage. Al snel wordt vermoed dat het niet om een ongeluk gaat, als er plotseling verdwijningen plaatsvinden en onverklaarbare dingen gebeuren. Een lokale sheriff probeert het mysterie te ontrafelen, maar wil hij de angstaanjagende en onmenselijke waarheid wel weten?

705 BERICHTEN 91 MENINGEN
avatar van tristanrc1
geplaatst: 11 mei 2012, 07:32 uur [permalink]
Wouter schreef:

Je geeft lager dan het gemiddelde...

Snap het wel dat hij hem alsnog onderschat vind aangezien er zoveel belachelijk slechte quotes worden geplaatst bij 'Super 8'.

avatar van m1chel

geplaatst: 11 mei 2012, 10:12 uur [permalink]
scorsese schreef:
Uitstekende film waarin een groepje vrienden bij toeval een treinongeluk filmen. De film is duidelijk geïnspireerd door films als The Goonies, E.T. en Close Encounters of the Third Kind. En hierin weet regisseur J.J. Abrams zeker de juiste toon te vinden. Een onderhoudend en redelijk spannend verhaal en het geheel heeft een fijn nostalgisch sfeertje. De jonge acteurs zijn zeker goed gecast.
Ik denk dat je niet echt snapt wat ik bedoel. Spielberg was de producent. Hij had een hele dikke vinger in de pap dus ik vond het niet zo verwonderlijk dat deze film op jou bovengenoemde films lijkt. Het Spielberg effect druipt van deze film af, alleen draagt de regie naam van J.J. Abrams. E.T. 2 zou deze film ook kunnen heten. De setting, Camerawerk, het verhaal, alles is gewoon Spielberg. Aangezien Spielberg met een andere film bezig was tergelijker tijd werd de regie door Abrams overgenomen, maar werd gewoon geregiseerd door Spielberg zelf. Daarom zei ik van een ode aan is geen sprake. Met Jurassic Park III flikte Spielberg het zelfde geintje.

geplaatst: 11 mei 2012, 15:21 uur [permalink]
Ja, en datzelfde geldt voor Poltergeist. Maar ik schreef dat de film duidelijk geinspireerd is door films als The Goonies, E.T. en Close Encounters of the Third Kind. En dat klopt wel degelijk. Maar de film is zeker het geesteskindje van J.J Abrams en Spielberg is in een later stadium hierbij betrokken. En hij heeft onwaarschijnlijk vaak over de schouder van J.J. Abrams meegekeken.

avatar van cor1946
geplaatst: 11 mei 2012, 16:10 uur [permalink]
Redelijke actie/kinderfilm. Sommige scenes waren goed.

avatar van K. V.
geplaatst: 12 mei 2012, 21:49 uur [permalink]
Op aanraden deze eens geprobeerd en 'k vond het wel een goeie film. 'k dacht eerst dat het een jeugdfilm ging zij maar eigenlijk viel dit nog reuze mee. 'k vond het een mysterieuze film die me van begin tot einde kon boeien.
De cast deed het ook goed en ze kwamen wel overtuigend over. Ook de muziek was tof.
Voor de rest zag het er allemaal erg goed uit.
'k vond het een leuke film die me de volledige speelduur wist te entertainen.

geplaatst: 5 juni 2012, 16:38 uur [permalink]
super film.
De cast deed het ook goed komt overtuigend over vooral Elle Fanning en Joel Courtney.
aleen het einde had meschien wat anders gemogen.

avatar van nightbreed
geplaatst: 9 juni 2012, 13:51 uur [permalink]
Dankzij de mooie en sfeervolle regie kan ik er nog net een 3,5 van maken. Het script viel me erg tegen en de karakters waren wel heel erg cliché en ééndimensionaal. Ik ergerde me dood aan dat slissende jochie met dat (nep) konijnengebitje.

avatar van Decec
geplaatst: 9 juni 2012, 17:26 uur [permalink]
nep konijnengebitje zal ik eens goed bekijken? 😉

avatar van horrorfan17
geplaatst: 9 juni 2012, 19:56 uur [permalink]
Deed me denken aan de film Skyline,
Goed verhaal, Ik was erg blij met de Producent,
Maar net als bij The Hole heb ik geen kussen gebruikt voor de schrikmomenten.
Het is wel een enge film voor 6 tot 10 jarigen en ik heb me echt vermaakt,
maar aan het eind begon ik de film een heel klein beetje te vreemd te vinden.
4 sterren verdiend dankzij het acteerwerk van de acteurs.

avatar van The One Ring
geplaatst: 12 juni 2012, 23:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Super 8 was bedoelt als homage aan Spielberg, maar het feit dat Spielberg zelf als producent optreed geeft al aan dat het misschien iets teveel homage is. Super 8 voelt zo ontzettend vertrouwd aan dat het het nauwelijks bestaansrecht heeft. Dit is duidelijk een mix tussen The Goonies, E.T. en Close Encounters of the Third Kind, waarbij eigenlijk alleen het Goonie-gedeelte er echt goed vanaf komt. De kinderen zijn namelijk goed gecast en als ze bezig zijn met het maken van hun eigen zombiefilmpje is het allemaal erg vermakelijk. Van mij had het op die route mogen doorgaan, maar Abrams heeft grotere ambities.

Het science-fictiongedeelte eigenlijk vooral suf. De traincrash is spectaculair, maar het hele plot rond de alien wil maar niet boeien. Het is ook erg slap uitgewerkt, de manier waarop die van vredelievend, intelligent wezen naar bloeddorstig beest gaat. Er is zit een hoop gedoe in rond kubussen, maar waar die voor dienen wordt nooit uitgelegd. Moeten die zijn ruimteschip vormen of heb ik iets gemist? In ieder geval slaat het nergens op, want kennelijk had die alien al constant de mogelijkheid tot zijn beschikking om een hoop metaal aan te trekken en binnen een paar tellen in een ruimteschip te veranderen. Hij hoefde alleen maar te wachten tot de scriptschrijvers hem toestemming gaven.

Het meest vervelend zijn echter de momenten waarop Abrams doelbewust ervoor kiest om de stukjes drama op zijn Spielbergs te presenteren, dus erg sentimenteel. De ontwikkeling van Fannings vader en die slotscène met die ketting zijn eigenlijk beschamend. Ik snap ook niet waarom Abrams überhaupt zo graag de hele stijl van Spielberg overneemt. Een ode is leuk, maar gewoon alles filmen alsof je een speciaal Spielberghandboek hebt is oninteressant. Niettemin blijven veel mensen stug volhouden dat Abrams één van de belangrijkste nieuwe regisseurs van zijn generatie is. Maar waar is hij tot nu toe mee gekomen? Twee identiteitsloze franchisefilms en een film waarin hij de stijl van zijn grote voorbeeld kopieert. Zijn enige herkenbare element is de marketing (wat buiten het eindproduct om ligt) en gek genoeg die maffe lens-flares die overal als een bezetene gebruikt worden. Waarom? Ik vermoed dat Abrams dat zelf als een soort handtekening ziet, omdat niemand anders de lans-flare zo compulsief inzet. Gelukkig maar, want het slaat vaak nergens op.

Verder is er ook een gebrek aan memorabele momenten. Dat is eigenlijk allemaal heel jammer, want er zit best potentie in. Zoals gezegd zijn de scènes die zich richten op de kinderen die een filmpje maken erg leuk. En Elle Fanning is erg sterk, zeker in de scène waarin ze de andere kinderen verrast met haar acteerwerk. Meer van dit soort momenten de volgende keer. Of anders gewoon Spielberg zelf het laten regisseren. Dat kan hij best.

avatar van Decec
geplaatst: 15 juni 2012, 22:44 uur [permalink]
Uitstekend mysterie/SF film...
SF is mijn goede genre...
Prima verhaal...
Prima (jeugd) acteerwerk...
Prachtig effect (camerawerk)...
Uitstekend mooi HD kwaliteit...
Ook uitstekend achtergrond geluid (DTS)...
Heerlijk genoten...

avatar van ladybug
geplaatst: 16 juni 2012, 10:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Van deze film had ik meer verwacht.
Vond het verhaal slap, kinderachtig en totaal niet eng of spannend.
Ik had gehoopt om meegezogen te worden in het verhaal,
met de spelers net als bij ET, Indiana Jones , Gremlins etc.
Dit gebeurde helaas niet.
vooral dat monster en het verhaal erachter werkte op mijn lachspieren.
Zo onrealistisch. En dan het einde, pff...zo duidelijk gebasseerd op ET,
maar het emotionele effect zat er niet bij

avatar van Bad Kitty
geplaatst: 16 juni 2012, 22:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aparte film.
Ik denk dat de filmmakers er uiteindelijk meer uit hadden kunnen halen door het allemaal mysterieuzer te laten. Het uiteindelijke monster/alien-achtige beest had ik anders uitgewerkt. Het spannende mysterieuze begin hadden ze tot het einde moeten rekken, zonder veel weg te geven.
Maar het verhaal met de kinderen in de hoofdrol sprak me wel aan. Het heeft me in ieder geval tot het einde weten te boeien.
De kids hebben goed acteerwerk afgeleverd.

geplaatst: 24 juni 2012, 17:37 uur [permalink]
Leuke film voor de kids, maar dan ook niet meer dan dat. 2,5*

avatar van Aapje81
geplaatst: 25 juni 2012, 02:07 uur [permalink]
Onderhoudende film die zeer geschikt is voor de doelgroep. Na het einde toe wordt het allemaal erg voorspelbaar en zijn de verwijzingen naar Spielberg om te kotsen. Het enige dat mij echt bij zal blijven is het talent van Elle Fanning na Somewhere was dit de tweede film waarin ik haar heb gezien en in beide films is ze erg overtuigend.

Redelijk.

avatar van fotzenbikkel
geplaatst: 27 juni 2012, 01:28 uur [permalink]
Hanske82 schreef:
Leuke film om naar te kijken, meer kan ik er nog niet van zeggen. 3*

Oooh, moet je naar een film kijken? 😂

Het lijkt erop dat je gestemd hebt voordat je uberhaupt hebt gekeken, of gaat het hier gewoon om een erg slecht onderbouwde mening?

avatar van Jawaddedadde
geplaatst: 2 juli 2012, 12:16 uur [permalink]
Erg goed hoor.

Genoten van deze mooie scifi-flick waarbij de kinderen toch wel de show stelen met hun enthousiasme. Enige nadeel is dat het soms wat kinderlijk wordt en ook het einde van de film is een beetje een domper: het wordt wat te snel afgeraffeld. Maar verder weinig reden tot klagen: enkele spectaculaire scènes (de treinramp en de belegering van het dorpje), een tof creature design (deed me hier en daar wat denken aan Cloverfield), een ontluikende tienerromance en aardig wat actie.

Heel goed.

avatar van Fryce
geplaatst: 8 juli 2012, 20:31 uur [permalink]
Gewoon goed, sfeervol, leuk verhaal en mooie flitsende beelden!

avatar van Artkramer
geplaatst: 24 juli 2012, 14:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The One Ring schreef:

Volledig mee eens.

geplaatst: 28 juli 2012, 12:48 uur [permalink]
Vooral goed begin met schitterende actiescene met trein die ontspoort.
Daarna beetje slapjes met het gekende luik dat er mysterieus mensen verdwijnen.
Goed, overtuigend geacteerd en alles zeer goed in beeld gebracht. Wel alles beetje ongeloofwaardig maar kom dat nemen we erbij.
De film sleept zich echter wel naar het einde toe,wel met een mooi melig eind

avatar van Arnhemmer
geplaatst: 28 juli 2012, 13:35 uur [permalink]
fredereriqe schreef:
Wel alles beetje ongeloofwaardig maar kom dat nemen we erbij.
Zijn ongeloofwaardigheid en science fiction niet altijd nauw met elkaar verbonden geweest?

avatar van filmfreak 101
geplaatst: 28 juli 2012, 20:15 uur [permalink]
Best een mooie film......mooie verhaallijn en goeie acteurs.....een goed verhaal maar dit zijn we natuurlijk gewoon van steven spielberg!De film wist me te boeien tot het einde wel een afgezaagd maar mooi einde.....3,5 voor deze film 😄

avatar van quinten1
geplaatst: 30 juli 2012, 15:37 uur [permalink]
Viel goed mee

avatar van schram101
geplaatst: 3 augustus 2012, 19:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Opnieuw een uitstekende Spielberg prent.

Toch? Nee, de film blijkt van J.J. Abrams hand. Boeit niet, want Super 8 ademt namelijk Spielberg. De cinematografie is schitterend, het acteerwerk uitstekend, de film kent een prachtig soundtrack en daarnaast, niet onbelangrijk, zijn de vele kinderen niet(!) irritant. Sterker nog, ze zetten behoorlijk leuke karakters neer en het is erg interessant om de knulletjes en hun vriendinnetje te volgen. Sowieso is de storyline wel aardig. De film begint lekker mysterieus met de treincrash en geeft daarna stukje bij beetje meer prijs van datgene wat uit de wagon ontsnapte. Op zich niet bijzonder, maar wel erg vermakelijk.

Aan het einde toch een flinke domper. De scene onder de grond waarbij Joe het monster 'ompraat' om het terug naar zijn planeet te sturen was toch wel vrij matig. Hier had Abrams toch net wat beters moeten verzinnen. Het voelde nogal overdreven aan en zelfs misplaatst aan. Zonde.

Ondanks dat laatste is Super 8 een erg amusante film die je zeker nog eens op zal zetten.

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 14 augustus 2012, 11:24 uur [permalink]
Het idee is niet slecht. Het begint nog vrij aardig ook maar het Goonies aspect, namelijk het non-stop zeggen wat er gaande is, is de film's Achillespees. Heb nog het meest genoten van het zombiefilmpje op Super 8.

avatar van roeman
geplaatst: 25 augustus 2012, 22:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voordat ik deze film ging kijken had ik het idee dat ik naar een remake van E.T. ging kijken. Niets is minder waar. E.T. meets Close Encounters, meets Tommyknockers, meets Stand by Me.Het monster/Alien ziet er uit als de Alien maar is een stuk vriendelijker want hij is kennelijk voor reden vatbaar, of Joel Courtney is de nieuwe Sigourney Weaver dat kan ook. Hoe dan ook de special effects zijn zeer goed, maar sommige dingen zijn eigenlijk volstrekt onmogelijk zoals het feit dat hij frontaal op de trein botst en overleefd dat bestaat gewoon niet. Maar dat is eigenlijk maar een klein deel van het verhaal en daardoor niet heel erg storend. Je voelt snel met de personages mee en de romance tussen Courtney & Fanning is zeker niet storend en vertederd wel. De soldaten zijn zoals altijd in dit soort films olifanten in een porcelein kast en lompe ontwetende domme boeren (niet bedoeld als belediging voor boeren, maar al met al een zeer vermakelijke film die zeker de moeite van het bekijken waard is. 👋

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 26 september 2012, 21:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een ode aan de ouwe Spielbergfilms, maar met de producer zelf aan het stuur is dat toch een vorm van incest. Je merkte snel de stijl van z'n eigen mysteriefilms zoals E.T., The Goonies, etc Al zat ik eerder met een mix tussen Monsters en Eight Legged Freaks in gedachten met op het einde een verwijzing naar Transformers.

Het is in elk geval een film vanuit kinderogen en is daardoor ook een SF-familiefilm geworden. In zijn genre best nog wel goed waarbij het suggestieve lang wordt aangehouden. De kinderen doen het op zich vrij goed en houden de film nog boeiend. Die Alice deed me wat denken aan een miniversie van Nicole Kidman. Het begin is ook een klapper met het treinongeluk dat er los over is. Michael Bay zou jaloers zijn. 🙂

Gaandeweg gaat het wat minder en de scènes met het monster komen niet goed tot z'n recht. Ofwel hou je het suggestief, ofwel werk je dat gedeelte beter uit.

De film is best wel leuk en één van de betere films van Spielberg de laatste jaren. Maar het blijft een Spielberg en dat is altijd een beetje familiefilm en daardoor iets te braaf soms en te veel op safe gespeeld. Hier en daar wat losse einden die anders hadden mogen lopen en het had een betere film geworden.

avatar van sportfan27
geplaatst: 3 oktober 2012, 16:02 uur [permalink]
Matig, had veel meer ingezeten. Na de treincrash gebeurt er een uur lang weinig meer, teveel onlogische gebeurtenissen en op momenten veel te overdreven.

Joek
geplaatst: 8 oktober 2012, 13:47 uur [permalink]
horrorfan17 schreef:
Deed me denken aan de film Skyline,
Goed verhaal, Ik was erg blij met de Producent,
Maar net als bij The Hole heb ik geen kussen gebruikt voor de schrikmomenten.
Het is wel een enge film voor 6 tot 10 jarigen en ik heb me echt vermaakt,
maar aan het eind begon ik de film een heel klein beetje te vreemd te vinden.
4 sterren verdiend dankzij het acteerwerk van de acteurs.

Mag ik vragen waarom je hierbij aan skyline dacht?

avatar van Filmfan74
geplaatst: 8 oktober 2012, 17:17 uur [permalink]
Niet vreemd dat Steven Spielberg producer is, het deed me erg aan The Goonies denken en het einde is natuurlijk erg E.T. Best vermakelijk, ook als je geen jonge tiener bent, maar nooit echt spannend.
Leuk dat het zich in de jaren tachtig afspeelt (en de vrouw die alle vreemde gebeurtenissen aan de Russen wijdt). Ik snap alleen de functie er niet helemaal van, zou dat nu alleen zijn omdat er tijd nodig is voor het ontwikkelen van de film en omdat internet en mobieltjes in dit verhaal erg onhandig zijn?