ad

Documentaire | 87 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Roy Dames

IMDb beoordeling: 8,4 (53)

Over Foute Vrienden

Verbrande Herman, Rooie Jos, Dikke Bobbie en Jantje van Amsterdam zijn bloedgabbers. Regisseur Roy Dames volgt de mannen sinds begin jaren negentig. Ze zijn onderdeel van de Amsterdamse penose, een cultuur die aan het verdwijnen is. Hun oude vertrouwde leventje verandert, ingrijpender dan gedacht. Na jaren brengt Dames de vrienden weer samen in Amsterdam Oost. De mannen hebben in twintig jaar veel verloren, maar de vriendschap en de onvervalste Amsterdamse humor zijn gebleven. Net als de vele biertjes en joints.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Bijdevaate11 schreef:

Tijd om weer eens te zien misschien.....

nog paar quotes:

"Wie ben jij dan?"

"Wil je een slokkie van me? Heb alleen halve liters"

"Wil je een normaal leven, zoek je maar een of andere bijgoochem"

"Hou nou ff je K^@#$^r kop"

"Ik zit in de vrouwen en de fraude"

"Soms dan nodig wel eens wat mensen uit, en dan krijg je het wel eens warm en dan trek je wat uit"

Wat denk, hoe hoe k me moe vfffwwfwweren tegen Jantje?

Viezerikankerlijer!

Gorbatsjov.... Iets Russisch

Nie memmu zéke, nie memmu lope fukke!

Daar haaje hem toevallig

Sode-mieter nou maar op!

Je hebt geen kloten, alleen maar om kleine kinderen te kloten.

Datissuttum!

Wil je een normaal leven, moet je een een of andere bijgoochem zoeken.

Snap ik niks van, dan moet je stoned zijn.

Ook de accenten en het manier van articuleren/niet op woorden kunnen komen kan hillarisch zijn bij de vrienden.

avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

sinterklaas schreef:

Wil je een normaal leven, moet je een een of andere bijgoochem zoeken.

Wil jij miloenen? Want als jij miljoenen wilt dan gaat ik de straat op en dan krijg je miljoenen.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Interessante docu. Leuk om te zien hoe hun levens verlopen en dat ze uiteindelijk toch weer bij elkaar komen. 3,5 ster

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

Berichten met slecht taalgebruik verwijderd.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

avatar van Buurman Zijlstra

Buurman Zijlstra

"Alles is oud, dus geen troep."

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Ik snap ook niet waarom ik hier niet gewoon 4,5 voor geef.

avatar van Luppie00

Luppie00

Dat stukje met Herman over zijn pieper, dat niemand hem oppiept. Ben van mijn stoel gevallen van het lachen. ''Zo, nu zijn we uitgepiept'', nadat-ie hem tegen de muur heeft gegooid. Haha ik moet nu alweer lachen als ik er aan denk.

avatar van GinolaEHV

GinolaEHV

Niet op dvd uitgekomen?

Onderhond

Mjah.

Had tijdens het kijken van deze docu vooral het gevoel dat wanneer elke Jambers reportage apart op de site zou mogen er geen plaats meer zou zijn voor films in de Top 250. Zo boeiend is dit toch niet? Elke week is er Joris' Showroom of soortgelijke drab voor mensen die graag naar dit soort marginale losers kijken.

Buiten Jos (hangt er maar een beetje bij en is eigenlijk de enige die nooit echt in de problemen lijkt te komen) zijn het allemaal personages die hun eigen graf graven, achteraf zich hun lot beklagen en dan rustig verder gaan met hun leven af te breken. Het levert af en toe grappige scenes op (de opgedroogde lijm is wel een klassieker, maar wat mij hoort het meer thuis in een recap van Man Bijt Hond hoogtepunten.

De docu zelf is even professioneel als de muziek van Jos. Lelijk gefilmd, vreselijke voice over en veel te random. Zat wel een paar keer vreemd te kijken toen er bijvoorbeeld een auto gestolen werd. Kan je dat zomaar filmen zonder medeplichtig te zijn aan de feiten?

Het duurt verder allemaal iets te lang, de typetjes redden de boel een beetje maar verder is dit de zoveelste belabberde docu die om onbegrijpelijke redenen de lucht in geprezen wordt.

avatar van Macmanus

Macmanus

Staat dit echt in de top 250? Kolere. Je had overigens op SBS het programma Probleemwijken, is dat niet een beetje hezelfde als dit? Of is het veel meer dan aapjes kijken. Probleemwijken was wel altijd lachen.

avatar van Montorsi

Montorsi

Onderhond schreef:

Niet als er daar echt een auto gestolen wordt inderdaad. Ga er maar vanuit dat er stukken een tikje in scene zijn gezet, zoals wel vaker met dit soort docu's.

avatar van Spetie

Spetie

Aardige documentaire over een stel kleurrijke mensen, die hun leven slijten in de Amsterdamse achterbuurten. Het is een mooi stel bij elkaar, met het hart op de tong, maar niet altijd even slim. Het levert in ieder geval op momenten wel erg leuke televisie op.

De personages zijn behoorlijk apart, en hebben zelf niet altijd door dat ze langzaam maar zeker hun eigen ondergang aan het inleiden zijn. Vooral verbrande Herman levert een aantal oneliners af, die zo ingelijst kunnen worden op de muur. Wat een figuur is me dat zeg. Ik moet zeggen dat ik wel een paar keer om hem heb moeten lachen. En maar roken en maar drinken en ga zo maar door. Niet verwonderlijk dat je er op een gegeven moment zo totaal afgeleefd uitziet.

De documentaire zelf is best goed geschoten. Wel is de voice-over nogal matig. Roy Dames heeft een vrij matige stem en dat zorgt op een gegeven moment voor een nogal monotoon verteld verhaal, wat het er op dat gebied niet bepaald boeiender op maakt. Ook had ik de reünie van de mannen graag wat langer gezien. Nu duurde het allemaal iets te kort.

Maar los van dat heb ik me verder wel vermaakt. De personages zijn best interessant en sommige van hun opmerkingen zijn zeker memorabel.

avatar van Pelagatti

Pelagatti

Deze film heeft een geflatteerd gemiddelde! Tenminste zo denk ik er over. Wel een leuk kijkje in de keuken van de Amsterdamse onderwereld in de jaren 90. Soms lijkt het bijna geacteerd, maar dit is (hoop ik) niet het geval. Verder een aantal interessante en vermakelijke scenes, maar veelal toch vaak saai gelul. Zwakke voice-over en er straalt verder ook weinig vakmanschap van uit (Roy Dames). Toch leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Ste*

Ste*

Het moment van de poster is meteen het meest heftige uit deze documentaire, dus laat je daardoor niet bedotten. De rest kabbelt wat voort, met eigenlijk steeds hetzelfde wat we te zien krijgen. Het is soms tragisch en soms komisch. Het Amsterdamse lagere milieu is met het taalgebruik en het gedrag van de heren uiteraard vermakelijk, maar nou ook weer niet echt voor de volle anderhalf uur.

Het pleit wel voor de docu dat er een lange tijd verstrijkt, en dat we dus zien hoe het de mannen vergaan is door de jaren heen.

Aardig, niet spectaculair.

Kleine 3,5*

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Herman is gewoon geniaal, en ook Jantje is vermakelijk.

scorsese

Goeie documentaire over vier Amsterdamse vrienden die overeen periode van ruim 15 jaar gevolgd worden. Een onderhoudende kijk in het persoonlijke leven van vier nogal kleurrijke karakters. Rauw gefilmd en zowel grappig als dieptriest. Met gemak 3.5 sterren.

Foute vrienden - NPO Doc X jaar na dato. - YouTube

Chris Kijne praat met regisseur Roy Dames en met Jos en Jantje, twee van de hoofdpersonen uit ‘Foute vrienden’ (NTR, 2010).

Foute vrienden is cult geworden, zegt Jos, een van de hoofdpersonen uit deze documentaire.

Studentenverenigingen vragen hem nog regelmatig om bij een vertoning van de documentaire vragen te beantwoorden. Ook herkennen mensen hem af en toe op straat.

Jantje, een van de andere hoofdpersonen, is na de documentaire een ander mens geworden.

Hij is veel rustiger nu, vertelt hij, en vindt het daarom moeilijk om nog naar de documentaire te kijken.

avatar van Lefgozer

Lefgozer

Oh leuk, die ga ik vanavond even kijken dan!

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Ik heb begrepen dat Roy Dames bezig is geweest om nog een documentaire te maken over de vrienden. Hij heeft gesprekken gevoerd met een commerciële zender en had zelfs een petitie opgestart om ze weer op de buis te krijgen. Op de Facebook-pagina van Rooie Jos kun je daar meer over lezen trouwens. Ben benieuwd!

Deze wilde ik jullie ook niet onthouden:

Jos Winants & Chapeau

avatar van Lv92

Lv92

Misschien is het beter dat ze het niet doen, dat na dato interview van NPO Doc was toch niet meer dan gelul van oude mannen? Maar aan de andere kant, ik ben wel benieuwd hoe het met Herman gaat en hoeveel mensen op Jos zijn optredens afkomen.

Haha, klassieker.

Er komt mogelijk een vierde Foute Vrienden film:

Foute Vrienden - Tweede deel voor docu over Amsterdamse penoze? - dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl

Verbrande Herman langs bij deurwaarder in vervolg op Foute Vrienden - AT5

Slordig dat DWDD het in de titel spreekt van 'tweede deel'. Die Dijkstra heeft het ook alleen maar over 'de film', hoewel Foute Vrienden natuurlijk wel de doorbraak betekende en het toen pas grote bekendheid kreeg.

Rooie Jos - Deurwaardersblues - dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20051 berichten
  • 2061 stemmen

Weet iemand in welk deel van deze reeks het stukje staat waarop Jantje een stukje van 'Laat Mij Alleen' van Hazes zingt? Dat is echt goud. Kan het nergens meer vinden op YouTube.

Nicolage Rico schreef:

Vermoedelijk Ik Ben Jantje (1994)

Daarin zingt hij Hazes nummers.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20051 berichten
  • 2061 stemmen

kappeuter schreef:

Vermoedelijk Ik Ben Jantje (1994)

Daarin zingt hij Hazes nummers.

Heb er een paar gevonden ja in die docu, maar niet 'Laat Mij Alleen'. Zal nog 'ns goed kijken, thanks.