The Kentuckian (1955)

Western

geregisseerd door Burt Lancaster
met Burt Lancaster, Dianne Foster en Walter Matthau

De jonge weduwe Elias Wakefield trekt in het jaar 1820 samen met zijn zoon van Kentucky naar Texas. Onderweg nemen ze hun intrek bij Wakefields oudere broer en diens vrouw, die hun hun avonturisme uit het hoofd willen praten.

Niet echt iets specials, gewoon weg vermakkelijk en daar houdt het dan wel bij op. Ook het het filmdebuut van Walter Matthau. ***

Redelijk aangename zondagmiddag familiefilm. Een beetje Walt Disney-achtig verhaal en dat past Lancaster wel.

avatar van Jan met de pet
Top western, mooi verhaal over de de naieve Elias en zijn zoon, toch wel 1 van de betere die ik gezien heb, een warm en soms ook hard verhaal: 4,0

avatar van Phantasm
Leuke klassieker die lekker wegkijkt.

avatar van Roger Thornhill
Eigenlijk had ik hier meer een backwoods adventure story verwacht, een soort familiefilm-versie van Jeremiah Johnson, maar uiteindelijk speelt het leeuwendeel van het verhaal zich af in een kleine nederzetting, en hoewel het thema (de benepen maatschappij die het vrije individu probeert in te tomen) interessant is wordt de film nergens groots of pakkend. Gelukkig zijn er diverse bijrollen die de film sjeu geven: Walter Matthau als luidruchtige patser, John McIntire als Lancasters zelfingenomen broer, John Carradine zoals altijd geweldig als snake doctor met een gevoel voor humor (onbetrouwbaar zoals wel vaker maar toch niet onsympathiek) en de prachtige Dianne Foster als de vrijgekochte dienstbode. Fraaie cinematografie (maar hoe kan het ook anders in die omgeving).

avatar van mr rumson
Vermakelijke western met Burt Lancaster die wel een slecht zittende pruik op had.
Ik was dan ook blij dat hij op den duur van de film weer zijn eigen haar kapsel had.
Ook was ik blij met nog een paar acteurs zoals Walter Matthau en John Carradine deze wisten de film wat extra's mee te geven .
Burt Lancaster doet het zeker niet slecht maar heeft niet echt een interessante rol die de gehele film weet te boeien .
Interessant om te volgen zijn de twee dames die allebei verliefd zijn op Lancaster.
Je hoopt natuurlijk dat Lancaster voor Foster kiest ook al laat hij haar vallen en meer interesse lijkt te hebben voor de lerares.
Jammer genoeg lost dit probleem zich vrij eenvoudig op wat ten koste gaat van de opgebouwde spanning.
Van actie scenes moet deze film het niet hebben maar het gevecht met de lasso is mooi gedaan .
Ook de omgeving is goed gekozen en ziet er goed uit .
Al met al heb ik er mij goed met vermaakt .