• 8.518.183 stemmen

Murders in the Rue Morgue (1932)

Misdaad / Horror | 61 minuten

Genre: Misdaad / Horror

Geregisseerd door: Robert Florey

Met onder meer: Sidney Fox, Bela Lugosi en Leon Ames

Plot Murders in the Rue Morgue

"The super shocker !"

De maniakale Dr. Mirakle, ontvoert in het 19e eeuwse Parijs jonge vrouwen, waarna hij ze met apenbloed injecteert, in een poging de aap-mens verwantschap te bewijzen. Zijn pogingen mislukken steeds faliekant, want de ontvoerde vrouwen overlijden steevast. Medisch student Pierre Dupin ontdekt waar Mirakle mee bezig is, maar te laat om de ontvoering van zijn vriendin Camille te voorkomen. Wanhopig probeert hij zich te verzekeren van de hulp van de politie om haar terug te krijgen. Naar het boek The Murders in the Rue Morgue van Edgar Allan Poe.

imageimageimageimageimage

Mme. L'Espanaye

Prefect of Police

Morgue Keeper

Woman of the Streets

Indian at Sideshow (onvermeld)

kappeuter (crew films)

Dit plaatje was voor mij voldoende reden om deze film toe te voegen. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer! Prachtig!

avatar van lukske00

lukske00

goede oubollige cliché-film die precies weinig mensen al gezien hebben

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

Geslaagde variant op het bekende Poe-verhaal met een paar hele creatieve camerastandpunten (de schommel!) en opnieuw een merkwaardige acteerprestatie van Bela Lugosi. Er zit ook een erg griezelige martelscène in, waarbij een angstig gillend hoertje aan een soort van kruis is vastgebonden en door Lugosi in haar hoofd wordt geprikt met een naald. Ik kan me voorstellen dat het voor het publiek van toen best even slikken was. Het is zelf nu nog akelig.

Hoe het verhaal verder afloopt, weten we al na een minuutje of vijf, maar toch blijft het de hele tijd boeiend. Alleen jammer dat er net voor de ontknoping flink wat tijd wordt verspild aan een nodeloos uitgetrokken politieverhoor. De humor in die scène is helaas niet meer om aan te zien.

Verder erg de moeite voor de liefhebbers.

3.5 sterren.

avatar van Halcyon

Halcyon

Een Universal klassieker naar het wereldberoemde verhaal van E.A. Poe. Zonder iconisch monster (alhoewel de aap wel enkele iconische scènes toebedeeld krijgt), maar wel volgens het gekende recept, zijnde een gruwelijk verhaal opgesmukt met romantiek en comic relief in de vorm van een jolig personage. De film kan zich uiteraard niet meten met Frankenstein of Dracula, maar Bela Lugosi geeft weer het beste van zichzelf als vreemd uitgedoste slechterik. Liefhebbers van schaduwrijke steegjes en gotische taferelen (denk aan hoge hoed, hoefgetrappel van paard en koets op kasseien en in mist gehulde straten) zullen niet bedrogen uitkomen.

avatar van beavis

beavis

Heb het bron materiaal niet gelezen, dus weet niet in hoeverre dit daar recht aan doet, maar ik vond het een aardig gegeven: een vrij moderne maar toch compleet gestoorde wetenschapper. En er zitten best een aantal aardige scenes in, tot de film naar het einde toe een beetje ontspoord met volledig idiote politieagenten die uitgebreid de tijd nemen voor een oubolige taal-grap, terwijl er toch potverdrie iemand uit de klauwen van onze schurk gered moet worden!

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Ik heb ook dit verhaal van Poe nog niet gelezen, maar ik vond deze prent best tof.

Bela Lugosi speelt zijn rol goed en in stijl. De overige castleden doen het ook wel goed. Vooral de scene waarin Lugosi een bange vrouw achteraan zit is sterk in beeld gebracht met mooi gebruik van schaduwen.

Door de korte speelduur is de film een makkelijke prent om naar te kijken, ook voor de liefhebbers die niet zo houden van deze voor tegenwoordige begrippen gedateerde films.

Geen klassieker uit de Universal stal, maar verder wel een zeer onderhoudende prent.

avatar van John Milton

John Milton

Jammer dat Universal hier nog geen soundtracks deed, zoals Steiner voor RKO. Daardoor is een film als The Most Dangerous Animal of King Kong toch net wat dynamischer. Het ontbreekt daardoor hier gewoon toch iets aan sfeer, dat maakt zelfs lugosi niet goed. En het niveau van Dracula wordt hier overigens naar mijn mening niet gehaald.

Niet onaardig verder, maar geen klassieker wat mij betreft. Overigens waren de recensies toen ook niet onverdeeld positief, zie hier de New York Times recensie van de week dat hij uitkwam.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20184 berichten

Ik vond deze film eerder een voorbode voor wat later komen zou met name King Kong zeker als ik de laatste scènes zag waarbij de gorilla het mooie meisje over de daken met zich meedraagt. Die eindscènes waren wel mooi gedaan en dat gediscussieer van die 3 mannen bij de ondervraging door de politie over welke taal de verdachte nu precies sprak was best wel amusant. Bela Lugosi was niet slecht als Dr Mirakle maar vind hem persoonlijk beter passen in de rol van Dracula. In het algemeen niet echt memorabel, vrij saai vooral. Gelukkig duurt ie slechts een uur.

avatar van Woland

Woland

Tijd voor een oudje. Murders in the Rue Morgue is (eigenlijk alleen in naam) een Poe-verfilming uit begin jaren '30, waarin Bela Lugosi overtuigend schmierend de hoofdrol speelt als rondzwervende gekke wetenschapper. Het is best een redelijke film, met prima camerawerk en voor die tijd best wel inventieve shots. Er zit ook een vrij donkere martelscene in waar Doctor Mirakle een aan een kruis genagelde vrouw martelt. Maar toch wil het nergens echt pakkend worden. Het verhaal en de horroraspecten blijven een beetje vlak en tam, en ook de scenes waarin de aap voorkomt zijn nogal gedateerd. Veel van dit soort zaken heb ik ook in andere films uit die tijd beter gedaan zien worden (King Kong, Dracula, Vampyr,...), en het acteerwerk en de flauwe humor was overdreven, soms tegen het irritante aan. Redelijk vermaak voor een uurtje, veel meer ook niet.

Onderhond

Erg flauw.

Met die oude horror films is het altijd wat afwachten welke kant ze opgaan. De eerste vijf minuutjes leken nog een beetje positief, maar al snel blijkt dat er naast de horror elementen nog op een hoop andere paarden gewed wordt. Het resultaat is een oninteressant soepje.

De sets zijn dan nog wel aardig, maar erg sfeervol wil het toch niet worden. Daarvoor oogt het net allemaal wat te netjes. Dat de film er af en toe ook wat humor tussengooit en er nog een politiezaak tussengooit doet de sfeer verder ook zeker geen goed.

Lugosi vind ik een weinig interessant acteur, dus die kan het voor mij ook niet redden. Wat flauwe effectjes en een mak verhaaltje werken ook al niet mee. Na een enigszins oké begin dooft de film al erg snel uit en is het zelfs voor een beperkte speelduur van 60 minuutjes nog een hele zit.