Sin Yan (2010)

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Dante Lam
met Nicholas Tse, Nick Cheung en Gwei Lun-Mei

Inspecteur Don Lee vertrouwt voor zijn werk in grote mate op informanten. Wanneer een zeer precieze gewapende overvaller de stad terroriseert heeft Don iemand nodig die infiltreert. Zijn keuze valt op straatracer Guy, die hem echter geen concrete informatie kan geven, en zelfs met een nieuwe identiteit het land uit moet vluchten. Don Lee blijft gedesillusioneerd achter in deze wereld vol verraad.

Beetje jammer.

Na Fire Of Conscience had ik echt gehoopt dat Lam het te pakken had. Stool Pigeon is een goeie film, maar mist net dat beetje finesse om echt sterk uit de hoek te komen. Iets wat FoC echt in overvloed had.

Lam lijkt hier soms ook iets teveel To te willen immiteren ipv zelf een eigen weg op te gaan. Vooral in de atypische muziekkeuze loopt het nogal eens mis. Waar To vaak een geweldige sfeer daarmee weet neer te zetten, past het hier gewoon niet altijd even goed.

Neemt niet weg dat er ook een paar erg indrukwekkende scenes inzitten (met ditto muziek) en dat de film absoluut niet verveelt. Duurt op zich best lang voor een film als deze, maar het steekspel tussen de verschillende niveaus houdt het boeiend genoeg.

Acteerwerk ook best fijn, visueel vooral erg sfeervol gebruik van licht, een aantal redelijk harde plotwendingen waarbij zeker niet alle "safe" personages blijven leven, en zo krijg je een zeer verteerbaar filmpje.

Iets stijlvoller over de gehele lijn en het was een duidelijke 4* geweest, nu is het zo'n dikke 3.75 die jammerlijk genoeg naar beneden afgerond wordt.

avatar van J.T.O
Ik kan wel prima mee vinden wat Onderhond zegt =) Eerlijk gezegd viel het mij een beetje tegen, ik had meer een soort thriller verwacht, maar de film zelf is wel te doen. Stiekem wilde ik een kat en muis spel zien als in Eye in the Sky.

Overigens kreeg ik een beetje deja vu bij die scene waar de politieagent zijn handen losliet en zo vervolgens 'zelfmoord' wilde gaan plegen met zijn auto. Was dat een scene uit een ander Johnny To film?

Klassieke, dynamische, harde Hongkongthriller met een niet zo verrassend verhaal (zo nu en dan wat van de hak op de tak) en de bekende ingrediënten: smerissen, gangsters, politie-informant (verklikker), loyaliteit, verraad en sentimentele elementen. De actiescènes zijn fascinerend en de cast is als altijd indrukwekkend.

avatar van AsianFreak
Zoals gauke al eerder zei, is het een doorsnee Hongkongthriller, met de benodigde harde vechtsscènes. Ik hou er eenmaal van! De inspecteur wordt vertolkt door een van de beste Hongkong-acteurs die er mag wezen. Hij heeft immers al veel prijzen in de wacht gesleept en geen rol is hem te moeilijk.

Notitie; kan een moderator even wat spoliers verwijderen van meneer J.T.O?

avatar van Pazmaster
Viel tegen. Beetje 13 in een dozijn verhaal. Ook de actie is niets bijzonders. Kon me er niet mee vermaken en ben blij dat ie afgelopen is. 2 sterren

avatar van david bohm
Onderhoudende film met vaart maar niet echt bijzonder. Het personage van de dansende inspecteur is mij ook iets te melodramatisch moet ik zeggen. Toch aardig om gezien te hebben.