ad

Geregisseerd door: Adam Coleman Howard

Met onder meer: Alan Rickman, Polly Walker en Norman Reedus

Releasedatum: 31 december 1999

Over Dark Harbor

Een rijk stel, David en Alexis Weinberg, zijn op weg naar hun privé-eiland voor de kust van Maine als ze een gewonde jonge man langs de kant van de weg aantreffen. Een reeks toevallige gebeurtenissen zorgt ervoor dat ze het hele weekend samen doorbrengen. In die tijd ontstaat er een passionele maar verraderlijke driehoeks-verhouding.

image

David Weinberg

Alexis Chandler Weinberg

Alexis Sr.

Funeral Singer

avatar van FisherKing

FisherKing

Een film met Alan Rickman begint eigenlijk wel een niet te missen film te worden..

TVGids

Ik schrok echt van het einde. Zo'n goede en verrassende ontknoping heb ik lang niet meer gezien. Voor de rest beetje standaard thrillertje.

avatar van chrissie

chrissie

TVGids schreef:

Wel voor één keertje zag ik hem wel van ver aankomen. Vond het wel een film ver onder het niveau van Rickman.

avatar van Spider

Spider

2 sterren voor Polly Walker.Vond het einde een beetje vergezocht.

avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

Een fraaie en voor mij zeer onverwachte plottwist kan helaas niet goed maken dat in de rest van de slechts 90 minuten elke spanning ontbreekt. Dat er dan op het einde na de begrafenis nog weer een volstrekt overbodige uitleg volgt vind ik erg jammer. 2*

avatar van Kyra

Kyra

Zeer maffe film is dit. Goed acteerwerk van Alan Rickman, hoewel de film erg lowbudget lijkt. Er zijn ook een paar kleine foutjes. Ik ben elk jaar in Dark Harbor, maar die vuurtoren op de achtergrond is daar echt niet te vinden. Ook dat eiland waar het huis staat is geen Dark Harbor. Jammer,...

avatar van Carl

Carl

In het veel te slappe verhaaltje had véél meer spanning gekund. De beginscenes zijn nogal ongeloofwaardig bezien vanuit de ontknoping. Stel je voor dat zij de jongen persé niet eens gezien had? of niet had willen helpen zoals hij voorstelde ? Hij had wel een longontsteking op kunnen lopen.

avatar van hdehoon

hdehoon

Ik kon Dark Harbor niet op dvd krijgen, dus bekeek ik de film op you tube (9 delen plus de ´last part´) Ik vond hem helemaal niet tegenvallen, integendeel, ik vond het een hele verdienstelijke film.

Om te beginnen was hij erg sfeervol, in de herfstsfeer, bij een prachtig huis aan de kust waar ik graag zou willen wonen. Jammer genoeg sprak Rickman met een Amerikaans accent voor deze rol, maar hij doet dat op zich heel goed en speelt zijn rol als een verveelde, chagrijnige getrouwde man bijzonder overtuigend. Je zou bijna een hekel aan hem krijgen (maar niet echt hoor!) als hij een van zijn woede uitbarstingen heeft en dat wil wat zeggen.

Zijn vrouw is een beauty en de jongen die ze per toeval treffen, vind ik bijzonder goed gecast en duister-sexy.

De seksuele spanning die voortdurend wordt opgebouwd tussen de vrouw en die jongen, is goed volgehouden.

Verder kan de kijker niet raden wat Rickman eigenlijk beweegt, waarom hij zo somber en verbitterd is. Dat voel je achteraf wel als een gemis in de film. Maar anders was de slotscène, die ik niet zal verklappen, natuurlijk niet zo´n verrassing geweest.

In de Last Part, zit een ´onthullende´ scène! Hij gaat volledig uit de kleren en duikt spiernaakt vanaf zijn boot in het water. (Dan wreekt zich de slechte beeldkwaliteit van youtube, want hoe je ook op dat kleine rotschermpje tuurt, je ziet natuurlijk geen f=ck. ) Daarna loopt hij naakt de trappen van zijn huis op: voor iemand van (toen) 52 jaar een heel patent postuur.

Is Dark Harbor een Oscar waard? Nee dat niet. Om een of andere reden had je zoveel meer over de karakters willen weten en hou je het gevoel dat ze een kans hebben laten liggen om iets meer met het gegeven te doen. Maar het is zeker meer dan een doorsnee thriller en de moeite waard om eens te bekijken…al is het maar alleen de Last Part, voor de echte Rickmanliefhebber die nog niet alles van hem heeft gezien ; )!

avatar van hdehoon

hdehoon

Carl schreef:

Ik vraag me af of je ervan moet uitgaan dat het allemaal bij voorbaat zo gepland was. Ik denk dat het echtpaar die knul echt toevallig zag en dat Rickman in eerste instantie niets moest hebben van de indringer. Maar gaande weg kreeg die jongen steeds meer vat op het stel en nam uiteindelijk zelf het initiatief. Je krijgt geen hoogte in hoeverre Rickman wist van de plannen van die jongen.

Ik ben het met je eens dat ze veel meer met het verhaal hadden kunnen en moeten doen. Dat is natuurlijk moeilijk, als je het verrassingseffect aan het eind niet wil bederven. Maar dat hadden ze misschien moeten opofferen om een spannender verhaal te maken.

gauke

Een vreemde spannende, intrigerende, sfeervolle, soms ondoorgrondelijke psychologische thriller met penibele stiltes, bittere klasse conflicten, prachtige camera-opnames en een verrassend einde. In het bijzonder wordt er door de hoofdrolspelers sterk geacteerd. "De seksuele spanning loopt dodelijk op", las ik.

avatar van Ayres

Ayres

Alan's imitatie van een Amerikaans accent is lachwekkend en doet zijn grote talent een beetje ten onder. De film opzich werkt perfect naar het einde toe, dat niet te voorspelbaar was, maar goed opgezet. En natuurlijk is de laatste scene tussen Norman en Alan geweldig.