Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Land of the Blind (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Robert Edwards
met Ralph Fiennes, Donald Sutherland en Lara Flynn Boyle

Film vertelt het verhaal van gevangenisbewaker Joe, die terugkomt op zijn standpunt omtrent een militair politieke kwestie. Die kwestie leidde er toe dat de regering van dit land werd afgezet. Joe bewaakt die bekende gevangenis die een beroemde politieke gevangene huisvest. De gevangene, met de naam Thorne (Sutherland), leidt de groep in kwestie, die tegen oorlogsvoering en terrorisme van de overheid is.

Verhaal klink goed, cast zelfs beter.

avatar van Clueless Dork
Ik dacht bij de titel even dat het een vervolg was op Shaun of the dead.

nathan_666

avatar van Koekebakker
Opvallend: de film beleeft zijn wereldpremiere op het komende filmfestival van Rotterdam. In de Tigercompetitie.

Waarom eigenlijk nu pas? Volgens imdb is-ie al in januari 2005 opgenomen...

avatar van titan
Mooie film over hoe macht corrumpeert. De ene dictator is nog niet afgezet of zijn grootste oppponent die jaren in de gevangenis heeft gezeten neemt de boel over en begaat dezelfde fouten. Doordat Edwards de boel af en toe karikaturaliseert (Tom Hollander als Maximiliaan de 2e is wat dat betreft het sterkste voorbeeld) is ook meteen duidelijk wat zijn intenties zijn. Dat stoort overigens niet, omdat ik denk dat dit niet eens zoveel bezijdens de waarheid is (hoeveel paar schoenen had Imelda Marcos wel niet?). Daarnaast is de film ook een leuke puzzel. Wie goed oplet kan zo zien welke revolutie of omver geworpen dictatuur als studieobject voor deze film heeft gediend. 3,5*.

Interessante film die ondnaks dat regisseur Edwards dit vandaag na de film ontkende toch wel een signaal afgeeft. Ralph Fiennes en donald sutherland waren erg goed op dreef en ook de soundtrack vond ik erg goed. Waar ik me wel een beetje aan stoorde was de manier waarop Maximiliaan werd neergezet. Dit was wat mij betreft te overdreven en dit stoorde nog wle eens. Hele aardige film maar ook niet meer dan dat.

avatar van Redlop
Niet alleen overdreven maar ook erg ongecompliceerde karakterwending van Sutherland. Wel stilistisch fraai. Voorlopig 2,5 want ik heb zonder de subs niet alles even goed kunnen volgen.

Had ik ook af en toe wat last van. Zeer irritant als je een paar mensen om je heen hoort lachen en je de grap zelf niet hebt begrepen door je gebrekkige engels.

avatar van Zelva
Staat daar nou Ralph Feinnes op die poster? Wat een blunder zeg.

avatar van feanaro surion
Inderdaad, zie het nu ook

avatar van Zelva
Ze weten in ieder geval op een andere poster het wel goed neer te zetten.

Vermakelijke prent, waarin dictatoriale regimes op de hak worden genomen.
Mede door het sterke spel van de hoofdrol spelers is het vrij absurdistiche en enigzins ondenkbare verhaal toch pakkend.

Geeft links and rechts wat verborgen kritiek en heeft wat doordenkers, maar mist aan de andere kant de nuances in zijn kritiek op "andere" politieke ideeen en wordt hierdoor wat lichtzinnig.

kiritische noot: Film is naar mijn mening pro-democratische en nagelt met de dicators ook de ideeen van een volk aan het kruis..

omdat ik weinig films ken die op deze manier dit/het oderwerp aanpakken en er veel humor inzit>> 4 sterren

boeide me niet geen spanning en sensatie, saai verhaal van de ene diktator na de andere. Dat er werkelijk niets veranderd.

Het genre van deze film doet mij erg neigen naar het SF wat totaal niet mijn stijl is. Het verhaal is voor mij daarom ook erg onaantrekkelijk.

Wel is het acteerwerk erg goed en ik denk dat voor mensen, die wel van dit genre houden, dit een erg vermakelijke film is.

***

Vond aan deze film niet veel goeds.
Ondanks de sterke acteerprestatie van zowel Donald Sutherland als Ralph Fiennes (waarvoor de halve ster) is het maar een saai verhaal.
Neen, dit is niet waar ik van hou... puur verveling was deze prent.

avatar van Frankeermachine
Intressante film. 4,0

avatar van Norma
Beetje vreemde film die ergens in de verte iets weg heeft van V for Vendetta, maar dan wat absurder qua personages en rauwer qua geweld. Het thema is inmiddels bekend, maar toch ook wel weer origineel uitgewerkt.

avatar van Mug
Mug
Film die balanceert tussen geniale en intellectuele vondsten enerzijds, en karikaturale flauwigheden anderzijds.

"Land of the Blind" zit boordevol symbolen, leuzen en handelingen die terug te voeren zijn naar de echte geschiedenis omtrent dictatoriaal gedrag en revolutionaire overwinningen en verliezen, en wat daaruit voortvloeit.

Het is even wennen, want de film start met een zeer karikaturale schets van een dictator. De 'oh god, we've seen this before' gedachten spoken al snel door het hoofd, en Tom Hollander gaat geheel 'over the top' als Junior oftewel (dictator) Maximilian II. De film begint als een vreselijke komedie, maar de film herpakt zich snel. De grappen worden zwarter en intrigerender.

Het drama dat meer de overhand gaat nemen richting het einde, mag er zeker wezen. Fiennes en Sutherland zitten zeer goed in hun rollen. Het einde is niets minder dan briljant.

Multi-interpretabel. Toch heeft de film te veel kleine flauwigheidjes die zeer irritant doorwerken (Hollywood-concessies?), zoals de oversekste collega/vriend van Fiennes en vrouwen in burka's (ok, het gezicht is niet bedekt) in het revolutionaire systeem. Er moest toch een link gemaakt worden met de moslim-terreur, maar dit is wel heel slap.

Gemengde gevoelens, maar de positieve dingen overheersen.

Trouwens, dictator Maximilian II profileert zichzelf als briljant regisseur. De scene met zijn editor van de films is hilarisch. Ik zie al voor me hoe Wouter en cornelis reageren als ze samen deze scene zullen zien.

Stay tuned, we're back with 'Friends'...

Het verhaal was wel goed maar ik werd niet echt geboeid. De film laat wel goed zien dat mensen met teveel macht dit altijd zullen misbruiken. Al lijkt het in eerste instantie wel mooi om met al die macht alle problemen op te kunnen lossen zien we dat alle twee de presidenten niet van elkaar verschillen.
Toch maar 3 sterren.

De film is eigenlijk een fantasy film die de spot lijkt te drijven met het fenomeen politiek. Maximiliaan ziet eruit als een Monarch uit de 19e eeuw en is een absolute alleenheerser. Thorne heeft veel weg van een communist met het uiterlijk van een van de grondleggers van het communistische gedachtegoed, Karl Markx. Verder komen allerhande thema's aan de orde zoals genocide, een staatsgreep, machtsmisbruik, cencuur, politieke gevangenschap, progpaganda etc.
Hoewel de film veel herkenbare politieke problemen uit de geschiedenis van de mens aan de kaak stelt, weet het als verhaal eigenlijk maar niet op gang te komen. Wat de film mede irritant maakt is dat veel personages te overdreven en vaak zelfs absurd zijn neergezet. Een voorbeeld is bijvoorbeeld wanneer max I en zijn gemaal bezig zijn met nogal vreemde erotische spelletjes wanneer ze overvallen worden door Thorne en zijn mannen.
De film kent zeker vanaf het moment dat Thorne aan de macht is veel vreemde wendingen. Waarmee de gevangenneming van Joe vooral lijkt op het bewind van Stalin, die het tevens niet schroomde partijgenoten gevangen te zetten.
De film is te vaag, absurd en onwerkelijk om daadwerkelijk een boodschap over te brengen.

Een 2.5

avatar van nightbreed
Mooie politieke parodie op dictatoriale regimes vol met sarcasme en zwarte humor.
De film staat hier onder de noemer Drama maar dit is toch echt een Drama/Komedie.

nightbreed schreef:

Eens, zeker door de overdreven manier hoe de meeste karakters zijn neergezet, is het eigenlijk een zeer zwarte komedie.

avatar van plompa
Heb deze klapper na 20 minuten uitgezet. Naar!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die wel met goeie ideeën zit, maar ze niet altijd kan uitwerken. Met momenten zeer leuk gevonden, andere momenten is het dan weer er net over en wat bij z'n haren getrokken.

Nochtans heeft de film alles om goed te zijn. Een sterk plot, sterke acteurs, zwarte humor, ietwat originele aanpak van film (toch voor dit genre), ... Toch lukken de grappen niet steeds en worden sommige figuren echt als karikaturen weergegeven.

Het verhaal snijdt politieke issues aan, zonder echt partij te kiezen. De ene dicator wordt afgezet door het verzet, zodat je sympathie voelt met de rebellen. Maar als die dan aan de macht komen en met even absurde ideeën afkomen, stel je toch vragen bij de acties van het verzet. Of dat wel de beste oplossing was. Vooral de politiek standpunten zijn geweldig. Wie een bril draagt moet naar heropvoedingslessen, je mag geen rode das dragen, de vrouwen met een soort burka, ... Die burka even niet meegerekend zijn het telkens de grillen van een nieuwe dictator, die eerst op handen wordt gedragen maar dan net zo slecht blijkt te zijn.

Het einde is ook goed gevonden, al durf ik geniaal zeker niet in de mond te nemen. De film is wel aangenaam om te zien, maar het verhaal is minder sterk dan het plot eigenlijk wil aangeven. Ook blijken enkele figuren en grappen niet echt aan te slaan en zijn ze er soms wat over. Maar op zich heeft hij nog wel genoeg potentie om te kijken en bevat voldoende humor om het heel de rit uit te zitten. Geen aanrader, maar heb er zeker geen spijt van.

avatar van Blackhole
tja..weet niet wat ik er moet van denken...na het begin gezien te hebben dacht ik een seconde dat het om om een soort satire/komedie ging (uitgaan van die nieuwslezers die wel erg...aangedikt waren in hun rol)..maargoed..

interessant verhaal over dictatuur en een nieuwe wereldorde die waarschijnlijk in de niet zo verre toekomst zal gaan spelen..

het idee is goed, de uitwerking was minder....

toch nog een biertje erbij en 3.0 *

avatar van MovieHolic
Wat een brakke omschrijving of ligt dat aan mij? :/

avatar van Near_Dark
Whoooow, deze zag ik totaal niet aankomen !
Na het bekijken van deze film weet ik het zeker: “Stanley Kubrick” is still alive !!

Deze regisseur heeft overduidelijk héél goed naar de films van Stanley Kubrick gekeken, soms deed hij me denken aan A Clockwork Orange (1971), in een andere scene dan weer aan 2001: A Space Odyssey (1968) met die witte kamer...

Ik geef hem 8/10,
een héél verrassende film die absoluut de moeite waard is om te bekijken door de meerwaardezoekers onder ons !

p.s. Met die hoge score zal je't waarschijnlijk oneens zijn, maar da's nu eenmaal hoe ik deze film heb ervaren...

avatar van glimlicht
Heerlijk onrealistisch en gevuld met boeiende personages!

Deze politieke film laat zich daarnaast van een mooie kleurrijke kant zien, al is het nog zo erg wat er allemaal gebeurt buiten bij het volk. In het paleis van de leider is alles net zo gekleurd en mooi als het territorium van Willy Wonka. Junior was een geweldig personage om naar te kijken, ik kon me heerlijk ergeren om zijn "fantastische" manier van besturen. En dan ramt hij ook nog eens als een gefrusteerd kind een pen door iemands nek.

Maar ook Ralph en Donald speelden meesterlijke rollen, ze lieten de personages Thorn en Joe sprankelen in dit door (inderdaad meneer boven mij) A Clockwork Orange geïnspireerde universum.

Ook genoot ik van de vele referenties naar belangrijke politieke personen en gebeurtenissen. Ook was de symboliek prachtig, er kwamen er zelfs nog wat mooie beroemde gedichten voorbij.

Toch ligt het tempo erg hoog in de film en duurt hij misschien toch iets te lang.
Ik weet zeker dat er bij een tweede kijkbeurt vast scènes naar boven komen die onnodig lang zijn.

Of misschien niet... Dan heb ik er in ieder geval een favoriet bij

*4,0

avatar van 606
Vond het begin erg komisch dus snap niet dat er geen komedie bij staat.
Later werd het meer een drama / thriller

3,5 ster