Otesánek (2000)

Tsjechië / Verenigd Koninkrijk / Japan
Komedie / Drama

geregisseerd door Jan Svankmajer
met Veronika Zilková, Jan Hartl en Jaroslava Kretschmerová

Gedreven door wanhoop speelt een kinderloos koppel met het noodlot en creëert zelf een wezentje. Ze drijven het bedrog zo ver dat ze de hele buurt weten te misleiden. Het kind, Otesánek genaamd, wordt steeds groter en eist steeds meer voedsel. Gevangen in hun eigen leugen, gaat het koppel steeds verder in het toegeven aan de toenemende vraatzucht van hun voortbrengsel. Otesánek wordt enorm groot en zijn onverzadigbaarheid maakt hem steeds gevaarlijker...

Een bizar verhaal met leuke personages, erg goede acteerprestaties van Veronika Zilkova, Otik zelf vond ik erg leuk geanimeerd en goed gefilmd! 4*

avatar van pjotr
Dokter Frankenstein en Gepetto zullen wel stik-jaloers zijn op dit houten schepseltje genaamd Little Otik.
Wat begint als een klein houten dreumes-je wat alleen maar brabbelende baby-geluidjes voortbrengt ontpopt zich al snel tot een allesverslindende boomstronk met pampers om...
Het animeerwerk is op de typische schokkende Svankmajermanier gedaan - wat trouwens leuk in contrast staat met de rest van de film die gewoon in "live-action" is.
Ik vond vooral de visioenen die de vader m.b.t. zijn gigantische kinderwens kreeg èrg goed - Met name de scene waarbij er baby-tjes met een schepnetje uit het water worden gevist en in een krant worden verpakt en verkocht....super gewoon!
Wel weer jammer dat er in de tweede helft van de film net wat minder van dit soort leuke vondsten zaten, daarom drie-en-halve ster....
Oh ja...van de Tsjechische keuken heb ik na het zien van deze film geen hoge pet op (niet dat ik dat al had )- maar wat wordt er me daar een hoop aan wan-maaltijden voorgeschoteld zeg....yukkie...

avatar van puck
Vond het vooral leuk dat daar zo lekker op ingezoomd werd, zodat het er extra smerig uitzag...

avatar van The Eye

Camerawerk: even wennen maar wel leuk/actief camerawerk: 4,5*
Animatie: sprookjesachtig mooi 5,5*
Entertainment: ultiem vermaak 5*

conclusie: Briljante film!!!

eigenlijk zijn er geen superlatieven voor zulk soort parels.

Waar is deze film te zien?

avatar van pjotr
Ik weet dat de film op enkele festivalletjes te zien is geweest- hij heeft verder geen bioscoop-release gehad zover ik weet.
De betere cult-videotheek zou 'm moeten hebben...(die in Groningen wel in ieder geval).

Bedankt. Ik verwacht 'm niet in de cultvideotheken in Utrecht te vinden.

avatar van Koekebakker
Ik ben het helemaal met Pjotr eens: het eerste halfuur van de film is fantastisch: vlot, visueel briljant en erg komisch. Maar daarna was het uit met de pret: het verhaal werd voorspelbaar en de vorm een herhalingsoefening. Ruim 2 uur vond ik veel te lang, maar met dank aan het geweldige eerste halfuur toch een opmerkelijke film!

avatar van Macmanus
VREEMD kan je deze film wel noemen.

De film deed me een beetje denken aan Delicatessen, qua verhaal dan niet qua uiterlijk.
Deze film speelt zich ook bijna alleen af rond een flat, en deze flat bevat ook wat rare snuiters.
Maar wees gerust daarmee houden de vergelijkingen ook wel een beetje op.
De film begint inderdaad formidabel. Lekkere absurde dagdroom van die man. Als hij ziet hoe die baby’tjes met een visnet uit het water worden gehaald
Alleen na een tijdje wil de film zichzelf nog wel eens herhalen.
Wat niet vreselijk is, het blijft allemaal best vermakelijk. Maar het wordt daarmee geen meesterwerk helaas, desalniettemin een “wacky” film met wat memorabele scènes.

avatar van Marki_san
hey ik ben in Tsjechië geboren ik ben dus opgegroeid met Tsjechische films, maar deze heb ik niet gezien (te nieuw):)

Ayano
Binnenkort een nieuwe film van Svankmajer!!!
Volgens imdb komt hij dit jaar uit, en de titel is Sílení.

avatar van Mug
Mug
Heerlijke [m.u.v. de Tsjechische cuisine close-ups] film.

Prachtig verhaal met animaties om van te smullen en surrealistische trekjes. Dit alles gepaard met ouderwets-ogend camera-werk. Een vreemd sprookje.

Na Sílení mijn tweede Svankmajer. Het is verdomde jammer dat zijn werk slecht te verkrijgen is...legaal. Ik wil de rest ook graag bewonderen (om het optimistisch uit te drukken).

Little Otik is gelukkig wel normaal te verkrijgen voor een zeer zachte prijs, 5 pond bij Play.

Ik ben in een gulle bui, 4,5 sterren.

Aardig filmpje.

Švankmajer komt het best tot z'n recht wanneer hij z'n fantasie de vrije loop laat gaan. Jammer genoeg is dat niet gedurende de hele film. Zorgt dat er ook wat saaiere stukken inzitten en dat de film uiteindelijk ook wat te lang duurt.

Visueel is het echt pover. Lelijk filmpje dat baadt in armoedige kleuren en uitzicht. Het uitgangspunt maakt een hoop goed, Otik zelf ook. Hoewel deze jammer genoeg niet echt vol in beeld wordt gebracht en ook de animatie een beetje karig oogt. Geldgebrek voor wat beters ?

Acteerwerk was daarbij redelijk matig, gelukkig entertaint het allemaal wel en is het boeiend genoeg om uit te zitten. Blijf Švankmajer iemand vinden met veel potentieel maar erg onverzorgde films.

avatar van Korova
Mug schreef:
Heerlijke [m.u.v. de Tsjechische cuisine close-ups] film.

Ik ben in een gulle bui, 4,5 sterren.
Beetje late reactie maar volgens mij zijn er via Moskwood zelf 4 titels van svankmajer te verkrijgen, heb ze zelfs ook al zien liggen bij een zaak als van Leest. Ik heb bijvoorbeeld Spiklenci slasti uit de big sale bakken voor 5 euro

avatar van Poisonthewell
Hierboven noemde iemand Delicatessen. Die titel kwam bij mij ook op, in combinatie met Basket Case. Otesanek is een erg leuke, opzettelijk lelijke, en lekker bizarre film. Helaas wel iets te lang.

avatar van BlueJudaskiss
Voor mij een tegenvaller, hoewel ik niet zo goed kan aanduiden waaróm precies. Misschien dat ik de film luguberder had verwacht? Ik geloof graag dat de animaties in de typische Jan Svankmajer-stijl zijn, maar ik vond ze lelijk. De film duurde ook te lang. Jammer. 2,5*

avatar van Mochizuki Rokuro
Dat-ie te lang is, is hier overal al geschreven. Dat vond ik ook. Ik heb soms gesmuld van de ontwikkelingen en vondsten. En dat terwijl ik niet zo'n Svankmajer fan ben, misschien is hoe conventioneler hoe beter in dit geval.

De eerste minuten met de baby/visverkoper en de baby/watermeloen: smullen!

avatar van boerenpummel
Wel aardig, maar niet meer dan dat.
De film begon erg leuk, zoals Mockizuki Rokuro ook al aanhaalt, en dat duurde eigenlijk tot "de geboorte" van Otik. Hierna vond ik de film als geheel een stuk minder worden, al zaten er nog wel enkele leuke scenes in.

avatar van The One Ring
De hier al vaak geroemde scène met de baby/ visverkoper is inderdaad het briljante hoogtepunt in deze vermakelijke film. Het ziet er allemaal smerig uit, met name het eten. En vooral in de eerste helft zitten een aantal geweldige surrealistische scènes. In de tweede helft wordt het toch een wat conventionelere monsterfilm, maar het blijft allemaal wel leuk. Verder dan een 3,5* kom ik niet, maar het is toch wel leuk om eens gezien te hebben. Als de gehele film net zo leuk was als de eerste helft, tot de geboorte van Otik, was het cijfer wellicht heel hoog uitgekomen.

Wel jammer dat we het wezen zelf nauwelijks te zien krijgen.

avatar van DieGo
Tegenvallend. Minder grappig dan ik verwacht had, op een paar scenes na vond ik het allemaal niet bijster interessant. Behalve de vader van het blonde meisje (ben de namen alweer kwijt) vond ik alle personages behoorlijk irritant met de 'moeder' van Little Otik als dieptepunt. Daarnaast ook behoorlijk geërgerd aan het camera werk (close-ups van gezichten) en werd zelfs een beetje onpasselijk van de stukjes met de pedofiele ouwe man.

avatar van Matchostomos
Het surrealisme van Lynch ('Eraserhead') gecumuleerd met het groteske van Jeunet ('Delicatessen') en afgerond met de soberheid en droogheid van de Oostblokcinéma. Zie hier 'Otesánek', een bescheiden curiosum waarin een allesverslindende boomstronk centraal staat. Svankmajer is weliswaar iets te zelfzeker aangaande de speelduur, waardoor 'Otesánek' geen consequente impact kan bekomen, maar daartegenover staat de heerlijk suggestieve inbreng en ironische opzet (de onvruchtbaarheid van het koppel tegenover de de baby's die verkocht worden als vis) van de vele situaties. Doorheen deze situaties is Svankmajer evenzeer begaan met enige thematische relevantie. 'Otesánek' handelt immers over het moederlijke instinct en het zoeken naar seksuele identiteit.

Reinbo
Bizar verhaal dat helaas op een weinig spaNnende en te voorspelbare manier wordt verteld. 3*

avatar van JJ_D
‘Otésanek’ bewijst nog maar eens hoe moeilijk dat wel is, “de ambacht van het filmen”. Want laat het meteen gezegd zijn: een goede ideeën hier geen gebrek! De mooie animatie, de stereotiepe personages en enkele ‘running gags’ maken ‘Little Otik’ een waardevolle “klucht”.
Alleen, het überrealisme waarin de film baadt maakt het geheel kapot. De kijker moet zijn ogen haast toeknijpen van de alledaagsheid en de allesoverheersende banaliteit waarmee Jan Švankmajer hem (/haar) overdondert. Bovendien laat de uitwerking te wensen over: wat loont het immers om het sprookje letterlijk in vervulling te laten gaan, en zo alle spanning reeds vroegtijdig de kiem in te smoren? Gooi er dan nog wat weinig professionele acteurs bij en je hebt het ideale concept voor een flutfilm. Wat ‘Little Otik’ dan ook geworden is...

avatar van Matchostomos
JJ_D schreef:
Alleen, het überrealisme waarin de film baadt maakt het geheel kapot.

Een überrealistisch karakter wordt mijns inziens net vermeden door de opvallende aanwezigheid van het groteske en surrealistische. Weliswaar langs de buitenkant, want innerlijk bouwt 'Otesánek' inderdaad voort op een realistische thematiek.

De benadering van Svankmajer is bijwijlen heel sec. Hierdoor komen de ambiguïteit en ironie beter tot uiting, én wordt de platitude keurig uit de weg geruimd.

ik vind dit echt totaal niet kloppen wat JJ_D zegt!

de acteurs doen het (vind ik) juist erg leuk. ik denk dat topacteurs, die altijd al snel amerikaans zijn, omdat het amerika is, niet de beste acteurs voor zo'n film zijn. zie je brad pitt en jennifer aniston al otik opvoeden? ik denk het niet.

verder vind ik het juist mooi dat het zo'n oud sprookje is. het is natuurlijk van het russische sprookje baba jaga. de hele sfeer is mooi en luguber. dat geeft het allemaal een mooie samenhang.

verder vind ik iemand die zo'n film maakt, juist in de tijd dat er alleen nog maar flutfilms zijn over huwelijken en relaties in -jawel- amerika, geweldig is. dat je dat gewoon doet. als daar nou meer mensen van waren! en niet de film versies van my super sweet sixtien. bah.

avatar van wendyvortex
Tamelijk absurde "horror"-film gebasseerd op Tsjechisch sprookje. Een mengeling van Abel, Eraserhead en Delicatessen.

avatar van super_maske
Een beetje te langdradig...

avatar van je80roen
Wil deze film erg graag zien. Bij Bol.com vind ik hem echter wat prijzig. Weet iemand waar hij voor 10 a 15 euro te koop is?

avatar van JJ_D
je80roen schreef:

Wordt hier verwacht...

avatar van Nephilim
Beetje traag maar wel heel erg cool